Gå til innhold

Kutte ut karbohydrater

Zirine

Anbefalte innlegg

tren hardt!

Litt karbohydrater trenger vi, men det er jo stor forskjell på "gode" og "dårlige" karbohydrater, dessuten spiser vi kanskje litt for mye av det i et vanlig norsk kosthold.

Men hvorfor skal alt være så svart/hvitt? Jeg synes måtehold er det beste jeg:-)

Kutt litt ned på brødskivene, spis salat eller annet til lunsj istedetfor matpakke, og lag f.eks. egg eller suppe til kvelds, og til middag kan du la karbohydratene utgjøre ca 10 % på fatet ditt. Til frokost derimot er det bra med karbohydrater, det får opp forbrenningen for resten av dagen.

Du vil nok merke en rask nedgang samtidig som du får energi:-)

Du "trenger" ikke karbs med mindre du er diabetiker. Fordelen med å kutte de helt er at du kommer i en tilstand som kalles ketose. Det er forskjell hvordan en reager på dette, jeg opplever å få enorme mengder energi. Bivirkningene er manglende sultfølelse og lite søvn fordi jeg føler meg utrolig opplagt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 66
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Zirine

20

• tren hardt!

15

• landsbyidioten

8

• birdie

4

Mest aktive i denne tråden

Du "trenger" ikke karbs med mindre du er diabetiker. Fordelen med å kutte de helt er at du kommer i en tilstand som kalles ketose. Det er forskjell hvordan en reager på dette, jeg opplever å få enorme mengder energi. Bivirkningene er manglende sultfølelse og lite søvn fordi jeg føler meg utrolig opplagt...

Som du ser av disse tilfeldige utklippene blir ikke en karbohydratfri diett anbefalt som et varig kosthold.

Klippet fra hjemmesiden til Kost i Balanse:

"Etter at perioden med ketogen kost har gått, er det

veldig viktig å gå tilbake til Kost i Balanse. Det er ingen kur! "

"En ketogen kost går ut på å spise svært lite karbohydrater.

I praksis er det å utelate ris, poteter, pasta, frukt, rotgrønnsaker, belgfrukter, melk, brød, gryn, mel og sukker fullstendig. Om man ikke tilfører kroppen karbohydrater, vil ikke lenger glukose være tilgjengelig brennstoff. Isteden vil det lagrede fettet bli omdannet til noe som heter ketonlegemer – man er i ketose. Ketonlegemer er de sterkeste naturlige appetitthemmere vi kjenner. De tilfører også energi til hjernen, har en antidepressiv effekt og gir økt våkenhet. I kortere perioder er ikke dette farlig, om man ellers er frisk. Ved graviditet skal man ikke bruke streng ketogen kost. Ved type 1 diabetes må lege med spesialkompetanse stå for oppfølgingen. "

Klippet fra http://www.epilepsi.no/ny/visartikel.asp?id=5

"Når man starter med ketogen diett, kan det oppstå lavt blodsukker og forstyrrelser i kroppens væske- og elektrolyttbalanse. Fra USA er det rapportert om barn som har fått alvorlige, livstruende skader av for lavt blodsukker og forstyrrelser i saltbalansen der dietten er blitt startet hjemmefra. Derfor bør dietten innledes på sykehus der man kan kontrollere blodsukker og væskeog saltbalansen i blodet.

De vanligste bivirkningene kommer fra magen, særlig i form av forstoppelse, men også kvalme, brekninger og diaré forekommer. Andre bivirkninger er nyresten, økt infeksjonstendens, øyeproblemer og vitaminmangel. Under akutte sykdommer kan dietten øke risikoen for inntørring hos de minste barna, derfor må de overvåkes nøye. Også bukspyttkjertelbetennelse og infeksjon i magen med kroniske tarmbakterier forekommer. Noen får så alvorlige bivirkninger at dietten ikke kan gjennomføres. Kan det høye fettinnholdet i blodet gi åreforkalkning, hjerteproblemer og høyt blodtrykk hos barn som bruker dietten over tid? Det finnes foreløpig ingen langtidsstudier som kan gi svar på dette."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tren hardt!

Som du ser av disse tilfeldige utklippene blir ikke en karbohydratfri diett anbefalt som et varig kosthold.

Klippet fra hjemmesiden til Kost i Balanse:

"Etter at perioden med ketogen kost har gått, er det

veldig viktig å gå tilbake til Kost i Balanse. Det er ingen kur! "

"En ketogen kost går ut på å spise svært lite karbohydrater.

I praksis er det å utelate ris, poteter, pasta, frukt, rotgrønnsaker, belgfrukter, melk, brød, gryn, mel og sukker fullstendig. Om man ikke tilfører kroppen karbohydrater, vil ikke lenger glukose være tilgjengelig brennstoff. Isteden vil det lagrede fettet bli omdannet til noe som heter ketonlegemer – man er i ketose. Ketonlegemer er de sterkeste naturlige appetitthemmere vi kjenner. De tilfører også energi til hjernen, har en antidepressiv effekt og gir økt våkenhet. I kortere perioder er ikke dette farlig, om man ellers er frisk. Ved graviditet skal man ikke bruke streng ketogen kost. Ved type 1 diabetes må lege med spesialkompetanse stå for oppfølgingen. "

Klippet fra http://www.epilepsi.no/ny/visartikel.asp?id=5

"Når man starter med ketogen diett, kan det oppstå lavt blodsukker og forstyrrelser i kroppens væske- og elektrolyttbalanse. Fra USA er det rapportert om barn som har fått alvorlige, livstruende skader av for lavt blodsukker og forstyrrelser i saltbalansen der dietten er blitt startet hjemmefra. Derfor bør dietten innledes på sykehus der man kan kontrollere blodsukker og væskeog saltbalansen i blodet.

De vanligste bivirkningene kommer fra magen, særlig i form av forstoppelse, men også kvalme, brekninger og diaré forekommer. Andre bivirkninger er nyresten, økt infeksjonstendens, øyeproblemer og vitaminmangel. Under akutte sykdommer kan dietten øke risikoen for inntørring hos de minste barna, derfor må de overvåkes nøye. Også bukspyttkjertelbetennelse og infeksjon i magen med kroniske tarmbakterier forekommer. Noen får så alvorlige bivirkninger at dietten ikke kan gjennomføres. Kan det høye fettinnholdet i blodet gi åreforkalkning, hjerteproblemer og høyt blodtrykk hos barn som bruker dietten over tid? Det finnes foreløpig ingen langtidsstudier som kan gi svar på dette."

Direkte feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var det primært ikke snakk om å gå ned i vekt, men mer å få mer energi og føle seg bedre.

"Joda, jeg har gåt ned 4 kilo, og det var det verdt - men mer energi og overskudd har jeg IKKE fått. Er heller slapp og trett, og har helt sikkert altfor lavt blodsukker. Og det er ikke bra."

Ettersom hva jeg har forstått så skal man ha i seg korte karbohydrater, altså spise frukt og sånn - det er de lange man skal holde seg unna. Var du flink til å spise frukt, rosiner samt drikke masse i den perioden?

"men at man går ned i vekt, det stemmer, Men hvor lett er det egentlig å holde seg unna pasta, ris, poteter, brød etc?"

Det vanskeligste for meg blir nok å holde meg unna poteter og ost - jeg er så utrolig glad i ost.

Have I got news for you: det er lite om ikke noe karbo i ost, vennen. Unntaket er brunoster og primvarianter - regner ikke med at det er _det_ du kicker på..?

Ellers holder jeg med de fleste her om å styre klar fra totalt karbokutt; jeg har sett hva det har gjort med godt trente mennesker over kort tid (les: søstra mi m/ type da de forberedte seg til fitness-/ byggekonkurranse) - han ble så sliten og slapp av det at han ikke turde kjøre bil. Jeg er også skeptisk til hvilke følger det får for kroppen over sikt (nettopp nyrebelastning, endring av syre-/base etc.). Jeg har imidlertid sans for kosthold der man er obs. på dette med glykemisk indeks i de karbohydratene man velger å innta, og ikke er så fryktelig engstelig for fett (vel å merke av det rette slaget). Eksempler er Dr. Atkins, Kost i Balanse (Lindberg) og Sonedietten (Sears).

Men har ikke du ekspertise på dette på hjemmebane..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nokine

Hehe, dette med karbo-fattig kost har jeg personlige (gode) erfaringer med, men dessverre er jeg svak for middelhavskostholdet så det blir lange pasta-perioder innimellom.

Studerer sykepleie, hatet anatomi og fysiologi i 1. klasse men har plutselig fått helt kick! :-) Gleder meg for første gang i mitt liv til eksamen...

Ja, det er jo bra at du liker det nå da. Går nemlig i 1. klasse sykepleie selv og sliter noe sinnsykt med anatomien. Eksamen på tirsdag! *sukk*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punkyB

Bra du sender ut warnings !! hehe

Hvis jeg skal på slankern noe gang så er det hvartfall denne type diett som passer for meg. Men en ting jeg vet ganske godt er at jeg er lite konsekvent - også i matveien og da vet jeg ikke om denne type diett hjelper. Det er vanskelig å unngå å spise brød, pasta o.l. også. Hjemme går det bra - men på jobb er det vanskelig - frokost er også vanskelig.

Menen dag skal jeg ta denne. Tror evnt. det er bare de to første ukene man ganske konsekvent skal ho0lde seg unna karbo - så kan man spise litt. Men det er jo så ganske mange ting det er karbo i som man aldri kunne ha drømt om. Når jeg spiser salat fra mixedisken på jobben så velger jeg jo alt annet enn salat - mais feks. BIG MISTAKE ..... for det kryr det av karbiser i. Men jeg lærer litt mer etterhvert.

Er jo ganske digg å kunne spise så mye man vil - men allikevel slanke seg. Egg og bacon til frokost feks. kan jeg leve lenge på. Ost er også digg. Eneste dumme er at jeg har en pitteliten stor mistanke om at det ikke er så bra med øl .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Amiga med høyt kolesterol

Have I got news for you: det er lite om ikke noe karbo i ost, vennen. Unntaket er brunoster og primvarianter - regner ikke med at det er _det_ du kicker på..?

Ellers holder jeg med de fleste her om å styre klar fra totalt karbokutt; jeg har sett hva det har gjort med godt trente mennesker over kort tid (les: søstra mi m/ type da de forberedte seg til fitness-/ byggekonkurranse) - han ble så sliten og slapp av det at han ikke turde kjøre bil. Jeg er også skeptisk til hvilke følger det får for kroppen over sikt (nettopp nyrebelastning, endring av syre-/base etc.). Jeg har imidlertid sans for kosthold der man er obs. på dette med glykemisk indeks i de karbohydratene man velger å innta, og ikke er så fryktelig engstelig for fett (vel å merke av det rette slaget). Eksempler er Dr. Atkins, Kost i Balanse (Lindberg) og Sonedietten (Sears).

Men har ikke du ekspertise på dette på hjemmebane..?

Med fett av det rette slaget, mener du oljer da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du sender ut warnings !! hehe

Hvis jeg skal på slankern noe gang så er det hvartfall denne type diett som passer for meg. Men en ting jeg vet ganske godt er at jeg er lite konsekvent - også i matveien og da vet jeg ikke om denne type diett hjelper. Det er vanskelig å unngå å spise brød, pasta o.l. også. Hjemme går det bra - men på jobb er det vanskelig - frokost er også vanskelig.

Menen dag skal jeg ta denne. Tror evnt. det er bare de to første ukene man ganske konsekvent skal ho0lde seg unna karbo - så kan man spise litt. Men det er jo så ganske mange ting det er karbo i som man aldri kunne ha drømt om. Når jeg spiser salat fra mixedisken på jobben så velger jeg jo alt annet enn salat - mais feks. BIG MISTAKE ..... for det kryr det av karbiser i. Men jeg lærer litt mer etterhvert.

Er jo ganske digg å kunne spise så mye man vil - men allikevel slanke seg. Egg og bacon til frokost feks. kan jeg leve lenge på. Ost er også digg. Eneste dumme er at jeg har en pitteliten stor mistanke om at det ikke er så bra med øl .....

Dette har du peiling på punky, det hører jeg. Send meg en mail med detaljert fremgangsmåte!.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punkyB

Dette har du peiling på punky, det hører jeg. Send meg en mail med detaljert fremgangsmåte!.

Vi tar det heller over en øl.

Dessuten er det en venninne av meg som tar en sånn kur nå - og jeg har tenkt å få en komplett meny fra henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tar det heller over en øl.

Dessuten er det en venninne av meg som tar en sånn kur nå - og jeg har tenkt å få en komplett meny fra henne.

Hvor mange karbohydrater er det i rødvin? Står det på flaska? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest punkyB

Hvor mange karbohydrater er det i rødvin? Står det på flaska? ;)

Er ikke helt sikker på det - men det er nok nesten like mange som i ØL - uansett for mange ...... :-((

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt sikker på det - men det er nok nesten like mange som i ØL - uansett for mange ...... :-((

Hva skal vi gjøre da da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Direkte feil.

Javel, da bør du nesten si det til overlege Ebba Wannang slik at hun ikke gjør noe feil i sin behandling av og forskning på epilepsi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fanta

Proteinbelastningen skader ikke nyrene i friske mennesker som har de fleste indre organer på plass, hvis det er det du mener. høy-protein dietter forårsaker ikke like raskt vekttap som ketogene, pga deaminering og produksjon av glukose fra aminosyrer som vil opprettholde glukogenlagrene.

Det er ikke proteinene som ødelegger nyrene, men alt vannet. Dersom du drikker to-tre liter vann hver gang du spiser noen hundre gram proteiner, overbelaster du nyrene dine til det ekstreme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke mettet fett, i alle fall..! ;o)

Jo flere svar jeg får, jo mindre forstår jeg birdie.

1. Får jeg mer energi av denne dietten?

2. Kan jeg spise ost eller kan jeg ikke spise ost? Jeg trodde alle melkeprodukter hadde høyt karbohydratinnhold.

3. Er det noen som har en link til meg med hva jeg kan spise

4 Og hva i helvete spiser man til frokost hvis man ikke kan spise brød eller korn. Det er da ingen som blir mett på frukt. Egg og bacon? - jaaaada, det har man jo tid til.

birdie - please? *susse fort på hånda*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo flere svar jeg får, jo mindre forstår jeg birdie.

1. Får jeg mer energi av denne dietten?

2. Kan jeg spise ost eller kan jeg ikke spise ost? Jeg trodde alle melkeprodukter hadde høyt karbohydratinnhold.

3. Er det noen som har en link til meg med hva jeg kan spise

4 Og hva i helvete spiser man til frokost hvis man ikke kan spise brød eller korn. Det er da ingen som blir mett på frukt. Egg og bacon? - jaaaada, det har man jo tid til.

birdie - please? *susse fort på hånda*

Du kan i alle fall spise ost, det er kun brunostvarianter som har karbohydrater.

Hva du ellers kan spise/ ikke spise vet jeg ikke eksakt - dersom du strikt skal holde deg unna alle former for karbohydrater blir det jo primært kjøtt som står igjen. Frukt er i alle fall IKKE et alternativ - de er jo proppet med karbo i form av fruktsukker.

Om du får energi av å unngå karbo helt? Tja, muligens etter en ukes tid eller så, når kroppen går over i ketose (det er forøvrig denne effekten man benytter ved såkalte lavkaloridietter i pulverform - etter fire-fem dager er det verste over, og man kan fortsette på pulveret i flere uker uten sultproblemer). Jeg har imidlertid merket meg at selv "tren hardt", som er den ivrigste forkjemperen for steinalderdietten her, ikke benytter seg av dette mer enn noen korte perioder nå og da.

At dette er "slik mennesket er ment å spise" stiller jeg meg svæææært tvilende til - kostholdet til steinaldermennesket besto jo i høy grad av karbohydrater i form av det de klarte å finne i nærheten av grottene sine (markens grøde), det var vel heller sjeldent at de kunne spe på med proteinkilder i form av kjøtt. Ser vi på tannsettet til mennesket, tarmfunksjonen og ikke minst hva kroppens celler trenger for å fungere optimalt, så er det vel slik at vi er ment å spise alle tre næringsstoffene (karbo, protein, fett).

Vet ikke om jeg har lyst til å linke deg til noen steinalderdiett, jeg - kan du ikke heller sjekke disse?

http://www.jentemat.no

http://www.vektibalanse.com/

http://www.drsears.com/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan i alle fall spise ost, det er kun brunostvarianter som har karbohydrater.

Hva du ellers kan spise/ ikke spise vet jeg ikke eksakt - dersom du strikt skal holde deg unna alle former for karbohydrater blir det jo primært kjøtt som står igjen. Frukt er i alle fall IKKE et alternativ - de er jo proppet med karbo i form av fruktsukker.

Om du får energi av å unngå karbo helt? Tja, muligens etter en ukes tid eller så, når kroppen går over i ketose (det er forøvrig denne effekten man benytter ved såkalte lavkaloridietter i pulverform - etter fire-fem dager er det verste over, og man kan fortsette på pulveret i flere uker uten sultproblemer). Jeg har imidlertid merket meg at selv "tren hardt", som er den ivrigste forkjemperen for steinalderdietten her, ikke benytter seg av dette mer enn noen korte perioder nå og da.

At dette er "slik mennesket er ment å spise" stiller jeg meg svæææært tvilende til - kostholdet til steinaldermennesket besto jo i høy grad av karbohydrater i form av det de klarte å finne i nærheten av grottene sine (markens grøde), det var vel heller sjeldent at de kunne spe på med proteinkilder i form av kjøtt. Ser vi på tannsettet til mennesket, tarmfunksjonen og ikke minst hva kroppens celler trenger for å fungere optimalt, så er det vel slik at vi er ment å spise alle tre næringsstoffene (karbo, protein, fett).

Vet ikke om jeg har lyst til å linke deg til noen steinalderdiett, jeg - kan du ikke heller sjekke disse?

http://www.jentemat.no

http://www.vektibalanse.com/

http://www.drsears.com/

Nei, men jeg har allerede funnet ut at steinalderdietten ikke er noe for meg, men jeg vil gjerne forsøke en sånn karbohydratkur, og jeg har ikke tenkt å bruke den fast - bare i en periode. Men da har jeg forstått at jeg kan spise frukt og kylling.

Jeg forstår ikke hvorfor folk sier så mye forskjellig *sukk*

Er du bekymret for å vise meg linker? *hehe* Hva er du redd for? At jeg skal begi meg ut for noe jeg ikke har godt av? Jeg er stor jente. birdie :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...