birdie Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Nei, men jeg har allerede funnet ut at steinalderdietten ikke er noe for meg, men jeg vil gjerne forsøke en sånn karbohydratkur, og jeg har ikke tenkt å bruke den fast - bare i en periode. Men da har jeg forstått at jeg kan spise frukt og kylling. Jeg forstår ikke hvorfor folk sier så mye forskjellig *sukk* Er du bekymret for å vise meg linker? *hehe* Hva er du redd for? At jeg skal begi meg ut for noe jeg ikke har godt av? Jeg er stor jente. birdie Det var selvfølgelig min egen integritet jeg hadde i bakhodet.. Þ Nei, men alvorlig talt så har jeg ingen linker til totalt karbofrie kosthold. Kan du ikke forsøke denne, da - har inntrykk av at det meste kan spores opp herfra: http://www.slankeguiden.no/ 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 16. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 16. mai 2002 Det var selvfølgelig min egen integritet jeg hadde i bakhodet.. Þ Nei, men alvorlig talt så har jeg ingen linker til totalt karbofrie kosthold. Kan du ikke forsøke denne, da - har inntrykk av at det meste kan spores opp herfra: http://www.slankeguiden.no/ ok. Nå er det lunch - jeg skal dele en pizza *hehe* 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Du kan i alle fall spise ost, det er kun brunostvarianter som har karbohydrater. Hva du ellers kan spise/ ikke spise vet jeg ikke eksakt - dersom du strikt skal holde deg unna alle former for karbohydrater blir det jo primært kjøtt som står igjen. Frukt er i alle fall IKKE et alternativ - de er jo proppet med karbo i form av fruktsukker. Om du får energi av å unngå karbo helt? Tja, muligens etter en ukes tid eller så, når kroppen går over i ketose (det er forøvrig denne effekten man benytter ved såkalte lavkaloridietter i pulverform - etter fire-fem dager er det verste over, og man kan fortsette på pulveret i flere uker uten sultproblemer). Jeg har imidlertid merket meg at selv "tren hardt", som er den ivrigste forkjemperen for steinalderdietten her, ikke benytter seg av dette mer enn noen korte perioder nå og da. At dette er "slik mennesket er ment å spise" stiller jeg meg svæææært tvilende til - kostholdet til steinaldermennesket besto jo i høy grad av karbohydrater i form av det de klarte å finne i nærheten av grottene sine (markens grøde), det var vel heller sjeldent at de kunne spe på med proteinkilder i form av kjøtt. Ser vi på tannsettet til mennesket, tarmfunksjonen og ikke minst hva kroppens celler trenger for å fungere optimalt, så er det vel slik at vi er ment å spise alle tre næringsstoffene (karbo, protein, fett). Vet ikke om jeg har lyst til å linke deg til noen steinalderdiett, jeg - kan du ikke heller sjekke disse? http://www.jentemat.no http://www.vektibalanse.com/ http://www.drsears.com/ Steinalderedietten har lite til felles med det virkelige liv i steinalderen å gjøre. Antagelig spiste våre forfedre alt de kom over som kunne tygges og svelges. Kjøtt var nok en viktig næringskilde, ofte åtsler, og de knasket sikkert det de fant av insekter og annet kryp. Hvis de da fant noe i det heletatt, vinteren var en lang sulteperiode.. Neppe noen idag som vil prøve seg noe slikt. Gjennomsnittlig levealder i steinalderen var forresten nesten hele 30år. Jer er ikke noen tilhenger av "steinalderdietten" eller andre dietter hvis det var inntrykket ditt. Jeg følger heller ikke en slik diett selv. Selv om den har innslag av fornuft så er den ikke optimal. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Det er ikke proteinene som ødelegger nyrene, men alt vannet. Dersom du drikker to-tre liter vann hver gang du spiser noen hundre gram proteiner, overbelaster du nyrene dine til det ekstreme. Fullstendig galt. Når ble det skadelig å drikke vann? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Hei Zirine, Jeg tror alle seriøse ernæringseksperter vil fraråde en slik diett. Eneste grunn jeg ser for en slik diett er for å kontrollere epilepsi, men da under oppsyn av lege/ernæringsfysiolog. Å leve på en slik diet er ikke helsemessig sunt og vil i lengden gjøre mer skade enn nytte. Korn og poteter er viktige matvarer som gir verdifulle næringsstoffer. Karbohydrater er drivstoffet i kroppen – det er dette som driver alle funksjoner i kroppen, og uten karbohydratene vil kroppen oppfatte det som om den sultes. Av det vi spiser daglig, skal over halvparten av kaloriene komme fra karbohydrater. Uten karbohydrater (eller med for lite av det) vil kroppen begynne å bryte ned seg selv for å få nok næring. Muskelmassen er gjerne det første stedet som begynner å brytes ned. Det er derimot begrenset hvor mye muskler som kan brytes ned. Neste stedet er fettlageret. Fettet kan omdannes til keton legemeer og ikke glukose (endeproduktet til karbohydrater). Problemet er at mange celler i hjernen og sentralnervesystemet absolutt trenger glukose. Produksjonen av keton legemer vil si at kroppen er kommet i ketose – en tilstand som ikke er bra for kroppen i lengden. Vekttapet man gjerne opplever kommer vanligvis av at kroppen opplever en mangel på karbohydraterater, og vekttapet er ofte ikke varig. En slik diett vil også være enormt rik på proteiner. Høyt inntak av protein vil i lengden også gjøre mer skade enn nytte – bl.a på lever og nyrer. Jeg vil derfor fraråde deg å prøve en slik diett. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Du "trenger" ikke karbs med mindre du er diabetiker. Fordelen med å kutte de helt er at du kommer i en tilstand som kalles ketose. Det er forskjell hvordan en reager på dette, jeg opplever å få enorme mengder energi. Bivirkningene er manglende sultfølelse og lite søvn fordi jeg føler meg utrolig opplagt... Hei tren hardt! Alt jeg har å si er at du bør være forsiktig med hva du svarer. Det er skremmende å lese hva du skriver. Jeg håper lesere her vet bedre enn dette. Husk at du har et ansvar med hva svarer! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Hei Zirine, Jeg tror alle seriøse ernæringseksperter vil fraråde en slik diett. Eneste grunn jeg ser for en slik diett er for å kontrollere epilepsi, men da under oppsyn av lege/ernæringsfysiolog. Å leve på en slik diet er ikke helsemessig sunt og vil i lengden gjøre mer skade enn nytte. Korn og poteter er viktige matvarer som gir verdifulle næringsstoffer. Karbohydrater er drivstoffet i kroppen – det er dette som driver alle funksjoner i kroppen, og uten karbohydratene vil kroppen oppfatte det som om den sultes. Av det vi spiser daglig, skal over halvparten av kaloriene komme fra karbohydrater. Uten karbohydrater (eller med for lite av det) vil kroppen begynne å bryte ned seg selv for å få nok næring. Muskelmassen er gjerne det første stedet som begynner å brytes ned. Det er derimot begrenset hvor mye muskler som kan brytes ned. Neste stedet er fettlageret. Fettet kan omdannes til keton legemeer og ikke glukose (endeproduktet til karbohydrater). Problemet er at mange celler i hjernen og sentralnervesystemet absolutt trenger glukose. Produksjonen av keton legemer vil si at kroppen er kommet i ketose – en tilstand som ikke er bra for kroppen i lengden. Vekttapet man gjerne opplever kommer vanligvis av at kroppen opplever en mangel på karbohydraterater, og vekttapet er ofte ikke varig. En slik diett vil også være enormt rik på proteiner. Høyt inntak av protein vil i lengden også gjøre mer skade enn nytte – bl.a på lever og nyrer. Jeg vil derfor fraråde deg å prøve en slik diett. Vennlig hilsen Kan du utdype/ gi referanser? Jeg er ikke enig på flere punkter her /Korn og poteter er viktige matvarer som gir verdifulle næringsstoffer/ Hvilke verdifulle næringsstoffer er det du må spise korn for å få i deg? /Av det vi spiser daglig, skal over halvparten av kaloriene komme fra karbohydrater/ Hvorfor? Hvor kom dette fasitsvaret fra? Hvorfor minst 50% Hva er galt med f.eks 30% eller 20% ? /Karbohydrater er drivstoffet i kroppen – det er dette som driver alle funksjoner i kroppen/ Trodde var ATP / ADP som var de viktigste energibærerne? Uansett, karbs er bare en av energikildene. /Uten karbohydrater (eller med for lite av det) vil kroppen begynne å bryte ned seg selv for å få nok næring./ Dette er feil. Negativ energibalanse vil føre til dette, uansett inntak av karb. kroppen kan også oksidere fett og aminosyrer fra kosten for energi. /Høyt inntak av protein vil i lengden også gjøre mer skade enn nytte – bl.a på lever og nyrer./ Det jeg har sett av nyere forskning har vist at dette mest sannsynlig er feil. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.