Gå til innhold

Havregrøt

Gjest Larissa

Anbefalte innlegg

Gjest Larissa

Dette er nok ganske elementære spørsmål, men de kommer fra en som aldri engang har smakt havregrøt! Og som nå har kjøpt en pose Bjørns Havregrøt på butikken.

Spørsmålene er: hvor mye skal jeg beregne til en person? Og hvor mye kalorier blir det per porsjon?

Oppskrifter bak på pakken bruker 1 og 2 dl ad gangen.. men det høres så mye ut!

Hilsen Larissa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Larissa!

Havregrøt er kjempegodt! En eller to dl er ikke så mye! Putt noen rosiner eller frukt opp i også! Smaker enda bedre!

1 porsjon havregrøt (225 gram) gir 35 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg lager havregrøt lager jeg det etter oppskriften til mikrobølgeovn - det er en halv dl gryn, og det synes jeg er nok. Jeg har et svært "normalt" spisemønster forøvrig, jeg spiser i alle fall ikke for lite mat! ;o)

Jeg lager den forøvrig på vann og har gjerne litt syltetøy oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg koker havregrøt i microovn nesten hver dag. 1 dl. lettkokte havregryn og 2 dl. skummet melk + bittelitt salt. Dette helles i en vanlig dyp tallerken og kokes i microen i ca. 2.5 - 3 min. Jeg pleier å ha både jordbærsylteyøy, sukker og litt melk oppå. Dette kan selvfølgelig sløyfes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Larissa

Hei Larissa!

Havregrøt er kjempegodt! En eller to dl er ikke så mye! Putt noen rosiner eller frukt opp i også! Smaker enda bedre!

1 porsjon havregrøt (225 gram) gir 35 kcal.

Naiv, Birdie og Slippen;

Takk for svar!

Angående kalorier fant jeg til slutt ut at:

1 dl tørr vare (havregrøt) veier ca.45 gram.

1 gram inneholder 3.5 kalorier.

45 * 3.5 = tilnærmet 160 kalorier.

Men 1 dl orket jeg ikke å spise opp en gang, det er utrolig mettende.

Sånn er det å være opphengt i kalorier... kan ikke hjelpe for det! Men i hvertfall, takk igjen for hjelp og for gode tips :-)

Hilsen Larissa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naiv, Birdie og Slippen;

Takk for svar!

Angående kalorier fant jeg til slutt ut at:

1 dl tørr vare (havregrøt) veier ca.45 gram.

1 gram inneholder 3.5 kalorier.

45 * 3.5 = tilnærmet 160 kalorier.

Men 1 dl orket jeg ikke å spise opp en gang, det er utrolig mettende.

Sånn er det å være opphengt i kalorier... kan ikke hjelpe for det! Men i hvertfall, takk igjen for hjelp og for gode tips :-)

Hilsen Larissa

Heisann Larissa!

Opps...jeg bruker et kalkuasjonsprogram, og jeg skrev rett og slett ned gale verdier til deg. Beklager at jeg ikke sjekket nøyere! Godt at du brukte den gode gamle regnemetoden =:) Ha en fin 17. mai!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...