Gjest tyllert Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 hei....jeg leser nå til eksamen, og jeg syns jeg er så sulten hele tiden..dersom jeg ikke spiser så blir jeg ukons og det har jeg ikke tid til...kan jeg stole på kroppen min og spise? er ganske tynn så jeg har ikke så mye å "ta av"..men jeg blir stresset for jeg er redd jeg skal legge på meg, når hjeg spiser sånn, men jeg vil heller ikke gjøre det dårlig..hm.... men man bruker vel en del energi på å lese? trener litt også, men ikke så mye som jeg pleier, som er 4-5 ganger i uken...og så har jeg en del angst i tillegg... håper på svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flisa Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Spis bananer, det er bra for en konsentrert hjerne. :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Det kan være lurt å spise flere små måltider enn noen få store, for å holde sulten i sjakk. Spis langsomme karbohydrater som f.eks. grovt brød, det er ganske mettende. Og masse frukt, yogurt, grønnsaker, og drikk mye vann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slippen Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Hei Tyllert! Ja, jeg ville lyttet til kroppen din, for du trenger ekstra energi når du er tynn og trener. Pluss du leser til eksamen og har angst, noe som gjør at kroppen din utgir mere adrenalin enn vanlig. Adrenalin gjør at kroppen forbruker mere av karbohydrater, proteiner og fett, og det er derfor viktig å få i seg energirik mat, slik at du kan konsentrere deg ordentlig og ha energi! Start dagen med en god fiberrik frokost! Spis variert, masse grove kornprodukter, unngå raffinert mat, og spis minst 5 frukt og grønnsaker hver dag, drikk melk og spis protein-rik mat! En vanlig dag er anbefalt å inneholde ca: (verdiene er ca. verdier) 1. Korn: 6-11 porsjoner (1 porsjon: 1 brødskive, ½ rundstykke/hamburgerbrød, 30 gram musli, 1.2 dl kokt ris/pasta, etc.) 2. Frukt: 2-3 porsjoner (1 porsjon: 1 frukt, 1 ¾ dl juice) 3. Grønnsaker: 3-5 porsjoner (1 porsjon: 2 dl rå grønnsaker, 1 dl kokte grønnsaker, 1 ¾ dl juice) 4. Melk: 2-3 porsjoner ( 1 porsjon: 1 glass eller yoghurt, 50 g ost, etc.) 5. Proteiner: 2-3 porsjoner (1 porsjon: 1.2 dl kokte bønner, 1 egg, 55-85 g magert kjøtt, etc.) Lykke til med eksamen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slippen Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Hei Tyllert! Sendte deg melding tidligere, men ser ikke ut til at den kommer....så jeg prøver en gang til: Ja, jeg ville lyttet til kroppen din, for du trenger ekstra energi når du er tynn og trener. Pluss du leser til eksamen og har angst, noe som gjør at kroppen din utgir mere adrenalin enn vanlig. Adrenalin gjør at kroppen forbruker mere av karbohydrater, proteiner og fett, og det er derfor viktig å få i seg energirik mat, slik at du kan konsentrere deg ordentlig og ha energi! Start dagen med en god fiberrik frokost! Spis variert, masse grove kornprodukter, unngå raffinert mat, og spis minst 5 frukt og grønnsaker hver dag, drikk melk og spis protein-rik mat! Dette er en vanlig anbefaling av hva man skal spise på en dag: Korn: 6-11 porsjoner (1 porsjon: 1 brødskive, ½ rundstykke/hamburgerbrød, 30 gram musli, 1.2 dl kokt ris/pasta, etc.) Frukt: 2-3 porsjoner (1 porsjon: 1 frukt, 1 ¾ dl juice) Grønnsaker: 3-5 porsjoner (1 porsjon: 2 dl rå grønnsaker, 1 dl kokte grønnsaker, 1 ¾ dl juice) Melk: 2-3 porsjoner ( 1 porsjon: 1 glass eller yoghurt, 50 g ost, etc.) Proteiner: 2-3 porsjoner (1 porsjon: 1.2 dl kokte bønner, 1 egg, 55-85 g magert kjøtt, etc.) Lykke til med eksamen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.