nettmor Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 hei. jeg er 25 år, studerer ernæring faktisk, men kan ikke finne ut hvorfor jeg ha ofte luftsmerter i magen, tarmene skriker, uler, romler etc. Det blir værre hvis jeg spiser epler, men ellers har jeg prøvd å kuttte ut ,melk, gjær, belgfrukter, rå grønnsaker etc, men til ingen nytte. Nå merker jeg at det presser på så det utvikler seg til hemoroider. Har du noen forslag til hva jeg skal gjøre, dette er ubehagelig. nettmor 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nemesis Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Spis mange små måltider og drikk mye vann, det kan hjelpe. Kutt ut snop/brus med aspartam, dette omdannes til fenylalanin som kan forårsake mye luftplager - og løs mage i tillegg. Mer fiber i kosten, kanskje? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Luftsmerter skyldes oftest at bakteriefloran i tarmen forbrenner næring som tarmen ikke klarer å absorbere. Det kan være intoleranse for fruktose eller laktose. Cøliaki kan også forårsake dette. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slippen Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Hei Nettmor! Enig med Nemesis og TrenHardt! Sender deg en link som kan fortelle litt mere om luftsmerter! http://www.helsenytt.no/artikler/luft_i_magen.htm Har sammenfattet noen korte råd til deg vedr. luftproblemer: Ved raping: Årsaken kan være at du spiser for fort, og svelger luft. Spis saktere, og tygg minst 10 ganger! Stopp å spise når du er mett! Kullsyreholdige drikker (brus, øl) er heller ikke bra for deg, og selvfølgelig hold deg unna tyggegummi og syrlige drops. Overdreven tygging og svelging gir mere luft! Forskjellig typer mat inneholder også en del luft. Ved flatulens: Årsaken kan være så mangt her, som TrenHardt sa. Les linken jeg sendte. En ting er mat som gir gass, feks. brokkoli, blomkål, kål og kokte bønner. Kullsyreholdige drikker øker også luft i tarmkanalen. Prøv å øke fiber inntaket ditt, for å unngå forstoppelse og hemorrider. Husk at noen fiberrike matsorter inneholder mye luft, f.eks. grønnsakene jeg nettopp nevnte. Fiber i grove korn, andre grønnsaker enn ovennevnte og frukt vil ikke gi så mye luft. Og husk at en del fiberrik mat absorberer masse vann (som feks grovt korn), så du trenger å drikke masse vann! Drikk minst 8 glass vann per dag! Håper dette hjalp deg litt 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Hei på deg nettmor, Håper du trives med å studere ernæring – det er et spennende fagområde med utallige muligheter. Luftdannelser i tarmen kan komme av ting som lite mosjon, nedsatt tarmbevegelser, sluking av luft, kosthold, og forskjellige tarm/mage-sykdommer eller plager. For å unngå å sluke luft er det viktig å spise sakte, tygge med munnen igjen, og la være å drikke gjennom sugerør. Luft i tarmen kan også produseres av mat som kroppen ikke tar opp fra tarmen – og som dermed blir liggende og gjære av bakterier. Noen typiske matvarer som produserer luft er løk, ulike kåltyper (salater, kålrot, grønnkål, blomkål), bønner, erter, asparges, eple og eplejuice, brokkoli, kullsyreholdig drikke, tyggegummi og andre produkter som inneholder sorbitol. I tillegg kan melk/melkeprodukter forårsake luft hos mange. Dersom plagene ikke blir bedre, synes jeg du skal få legen din til å sjekke deg. Du kan også prøve noe som heter Minifom som hjelper mot luftdannelser. Dette får du på apoteket. Lykke til! Det var ellers gode svar fra de andre her også. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.