Gjest treningsjenta Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Hvorfor får noen lettere og fortere større muskler enn andre? Jeg er jente,og har trent på treningsstudio i ca et halvt år. Mukslene mine er mye større enn andre jenter på samme alder som trener 3-4 ganger i uka på treningstudio. Hva er årsaken til dette?? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Genetikk (hva slags fibertype du har mest av; kjappe eller utholdende), kosthold, treningsintensitet.. I enkelte tilfeller også kunstige hjelpemidler. ;o) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aben Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Genetikk (hva slags fibertype du har mest av; kjappe eller utholdende), kosthold, treningsintensitet.. I enkelte tilfeller også kunstige hjelpemidler. ;o) Ikke nødvendigvis genetikk, fordi filbertypene gjøres om etter hva slags stimuli de får fra treningen uavhengig av hvaslags muskelfibertyper du har mest av ved fødselen. Trener du utholdenhet vil musklene gjøres utholdene, og samme med styrketrening. Husk at man ikke får fler muskelfibre, det er de muskelfibrene man har som endrer seg.. Kanskje forklaringen heller er hormonelle faktorer..? Høyere produksjon av muskelvekst hormoner.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Ikke nødvendigvis genetikk, fordi filbertypene gjøres om etter hva slags stimuli de får fra treningen uavhengig av hvaslags muskelfibertyper du har mest av ved fødselen. Trener du utholdenhet vil musklene gjøres utholdene, og samme med styrketrening. Husk at man ikke får fler muskelfibre, det er de muskelfibrene man har som endrer seg.. Kanskje forklaringen heller er hormonelle faktorer..? Høyere produksjon av muskelvekst hormoner.. Den påstanden din (at muskelfibertyper kan endres via treningspåvirkning) skulle jeg gjerne likt å se noe litteratur på! Spesielt at type I-fibre skulle kunne endres til IIB-fibre.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
livato Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Kanskje de andre jentene generelt sett har mer fett utenpå sine muskler, og at du har mindre fett og at de derav vises bedre!!??! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Kanskje de andre jentene generelt sett har mer fett utenpå sine muskler, og at du har mindre fett og at de derav vises bedre!!??! Yep, det er en forklaring jeg tror på. Jeg får store muskler veldig fort der huden er tynn og det er lite fett utenpå. Fikk store bulker på armene, sånne tykke muskler i magen som buler ut (har lite fett på magen) og merkbare muskler forran i hoftene faktisk. Men rævva blir bare større...og det er for at musklene under fettet vokser før fettet smelter vekk. Og jeg tror ikke det fettet lar seg fjerne med mindre jeg sulter meg og lever på kli og tran. Med andre ord, aldri! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aben Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Den påstanden din (at muskelfibertyper kan endres via treningspåvirkning) skulle jeg gjerne likt å se noe litteratur på! Spesielt at type I-fibre skulle kunne endres til IIB-fibre.. nei, ikke type I til IIb, men type I til IIa!! Hvis du ser på styrketrening i Mcardle, Catch and Catch tror jeg det står om det der uten at jeg skal garantere det. eller eventuellt Gjerset (1992). Prøv litt mer avansert treningslitteratur. Husker ikke i farta helt nøyaktig hvor du kan finne mer om det, men hvis du søker på "hypertrofi" eller "neural adaptasjon" på nettet finner du kanskje noen artikler som tar for seg dette.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
birdie Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 nei, ikke type I til IIb, men type I til IIa!! Hvis du ser på styrketrening i Mcardle, Catch and Catch tror jeg det står om det der uten at jeg skal garantere det. eller eventuellt Gjerset (1992). Prøv litt mer avansert treningslitteratur. Husker ikke i farta helt nøyaktig hvor du kan finne mer om det, men hvis du søker på "hypertrofi" eller "neural adaptasjon" på nettet finner du kanskje noen artikler som tar for seg dette.. Har "litt mer avansert treningslitteratur" i bokhylla mi - bl.a. Catch, Catch, McArdle.. ;o) Genetikk har jo så definitivt noe med saken å gjøre! En som er født med overvekt av type I-fibre må nødvendigvis trene mer enn en som er "naturlig" velsignet med IIB-fibre når det gjelder muskeltilvekst. Og ja, jeg vet at det ikke er antall fibre som øker (selv om man vel også er begynt å tvile litt på dette?), men omkretsen av den enkelte fiberen. Det var jo det som var spørsmålet her - hvorfor får enkelte LETTERE _større_ muskler enn andre..? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.