Gå til innhold

hvorfor får noen mye fortere og større muskler enn andre?

Gjest jenta

Anbefalte innlegg

Gjest jenta

Jeg er en jente på 17 år som trener på treningsstudio 1-2 ganger i uka. Saken er den at jeg får så vannvittig fort muskler, mye fortere enn andre jenter på samme aldre som trener 2-3-4 ganger i uka. Six-packen kom etter 2-3 uker etter at jeg begynte å trene. Er jeg helt unormal?Jeg trener ca 40 min styrke med 10 min. oppvarming først. Andre trener jo i flere timer, og allikavel har musklene mine blitt større enn de andres muskler! Det er jo egentlig ikke noe negativt i det, men jeg bare lurer på hvorfor det er sånn...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zorro

Liker ikke så godt six pack på jenter, men jeg liker godt trente kvinnelår.

Og et pent smil : ).

Vi er jo så forskjellige, også hvor fort musklerne blir større og sterkere.

Men det er fint at du trener, stå på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke er gutt, skal jeg prøve å svare på spørsmålet istedet for å uttale meg om muskler på jenter er fint eller ei. ;-)

Har du lite fett?

Da er det kanskje ikke at du får fortere muskler - men at det synes bedre.

Meg selv som eksempel:

da jeg trente bort det meste av ekstra-fettet, begynte magemusklene på øvre del av magen å defineres.

Nedre del er bare å glemme for min del, siden jeg naturlig har "for mye" (til å få sixpack) underhudsfett her.

Ellers er kan vel dette ha noe med muskelfiber-typen å gjøre, tror jeg.

Men kan ikke så mye om det, så lar være å utdype det...

Ellers kan det godt hende du trener *bedre* enn de andre.

Få repetisjoner, tunge vekter fungerer bedre enn mange reps med lette vekter.

Men, spørs selvsagt på målet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg ikke er gutt, skal jeg prøve å svare på spørsmålet istedet for å uttale meg om muskler på jenter er fint eller ei. ;-)

Har du lite fett?

Da er det kanskje ikke at du får fortere muskler - men at det synes bedre.

Meg selv som eksempel:

da jeg trente bort det meste av ekstra-fettet, begynte magemusklene på øvre del av magen å defineres.

Nedre del er bare å glemme for min del, siden jeg naturlig har "for mye" (til å få sixpack) underhudsfett her.

Ellers er kan vel dette ha noe med muskelfiber-typen å gjøre, tror jeg.

Men kan ikke så mye om det, så lar være å utdype det...

Ellers kan det godt hende du trener *bedre* enn de andre.

Få repetisjoner, tunge vekter fungerer bedre enn mange reps med lette vekter.

Men, spørs selvsagt på målet.

Finners hovedsaklig tre muskelfibertyper hos mennesket. Type I, Type IIa og IIb. Type I har et lavt tverrsnitt og inneholder mye kappilærer og mitokondrier(noe som muskelen bruker til å lage energi). Denne er er treig, utvikler liten kraft, men er utholdene. Type IIa har større tverrsnitt, inneholder færre mitokondrier og lavere kappilærnett, er raskere, utvikler mer kraft, men er langt mindre utholdene enn type I. Ved styrketrening vil type I fibre transformeres til type II, og omvendt ved utholdenhetstrening.

Type IIb finnes det svært få av i kroppen. Disse er en ekstrem utgsgave av IIa og er svært raske og kraftige og svært lite utholdene. Ved styrketrening rekruteres fler muskelfibre og de som var IIb, vil transformeres til IIa. Det vil altså si at de musklene vi bruker i dagligliver er I og IIa.

Det spekuleres i om det er IIb muskler som trår til i krisesituasjoner hvor folk har fått uante krefter i tillegg til hormonelle faktorer.

See?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...