Gå til innhold

sår på tolvfingertarmen

lindast

Anbefalte innlegg

Hei. jeg har en i familien som har sår på tolvfingertarmen. Den personen lurer på om det er noe mat som skal unngås og hva som er gunstig. Hvis du kan legge til noe annet i tilegg hadde det vært fint. Jeg vet ikke hvem jeg skal skrive til i og med at almennpraktikeren ikke lenger svarer på innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei Lindast!

Det er fint å komme hit når man lurer på noe om mat og sykdom. Her er noen få råd fra meg:

1. Spis sunn mat

2. Mere fiber, frukt, grønnsaker, og grovt korn. Velg mager kjøtt/fisk, evt. spis vegetabilsk protein/fett (bønner, tofu, etc.)

3. La måltidene være regelmessig, unngå mellommåltider

4. Unngå røyk, alkohol, kaffe og te

5. Vær forsiktig med smertestillende medisiner og acetylsalisylsyre, da de kan øke syren i magen

6. Unngå sterk krydret mat, som f.eks. pepper, chili, hvitløk, etc.

7. Være i fysisk aktivitet, og unngå stress!

8. Drikk masse vann, minst 8 glass hver dag!

Håper dette kan være til hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg lindast,

For sår på tolvfingertarmen er det viktig å holde seg borte fra ting som kan øke syreutskillelsen eller senke bikarbonat-utskillelsen.

Dette betyr å unngå bruk av alkohol, koffein-holdige drikker (også kaffe uten koffein), og sterke krydder som f.eks svart pepper (små mengder av chilipepper kan være beskyttende, men store mengder gjør mer skade enn nytte). Det er også anbefalt å unngå, evt redusere, røyking. Det er heller ikke lurt å spise store måltider på kvelden, men ha regelmessige litt mindre måltider.

Ellers er det viktig å ha et sunt og variert kosthold med nok fiber og gjerne ta en multivitamin/mineral (med sink og vitamin C) daglig, samt drikke rikelig med vann.

Håper dette er noe til hjelp!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...