kajen Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Jeg er en gutt på 26.jeg er 185cm og 75kg...dette syns jeg er for lite....kan jeg få noen råd om hvordan jeg skal fortest mulig få litt kjøtt på kroppen???vil jeg legge på meg av trening? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slippen Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Hei Kajen Din BMI er 21.9, så egentlig behøver du ikke bekymre deg altfor mye om at du er tynn. Men du tar heller ikke skade av å legge på deg litt. Trening er kjempebra, enten jogging, sykling, fotball, eller helsestudio. En trenings-instruktør kan hjelpe deg med det rette programmet. Kan love deg at du vil øke i vekt bare av trening! Vet ikke hvor mye du spiser nå, men generelt ved ønsket vektøkning og trening trenger du å øke kaloriinntaket med ca. 500-1000 kcal hver dag. Teoretisk sett vil det hjelpe deg til å gå opp 0.25-0.5 kg i uken. Så hva skal du spise for å gå opp? For det første, spis mere mat, full av sunne kalorier, og sammensatt av proteiner, karbohydrater og fett. Start dagen med en god frokost med masse brødskiver og godt næringsrikt pålegg, eller spis musli med nøtter, solsikkefrø, eller tørket frukt. Ønsker du litt ekstra proteiner og energi, så lag en milkshake eller tofushake. Tofu fra sojabønner er en meget god energi og proteinkilde, og smaker godt når du blander det med jordbær, bananer, eller hva du måtte like av frukt og bær! Når det gjelder proteinpulver, ville jeg vært meget forsiktig. Bare tren, og spis nok sunn mat, så blir kroppen din fornøyd! Ikke drikk ved måltidene for det gjør at du blir fortere mett. Øk inntak av umettet fett (f.eks. nøtter, oliven, solsikkefrø, avokado), men vær forsiktig med mettet fett. Du kan med god samvittighet bruke vegetabilsk olje til matlaging, steking, dressing, osv. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Hei Kajen Din BMI er 21.9, så egentlig behøver du ikke bekymre deg altfor mye om at du er tynn. Men du tar heller ikke skade av å legge på deg litt. Trening er kjempebra, enten jogging, sykling, fotball, eller helsestudio. En trenings-instruktør kan hjelpe deg med det rette programmet. Kan love deg at du vil øke i vekt bare av trening! Vet ikke hvor mye du spiser nå, men generelt ved ønsket vektøkning og trening trenger du å øke kaloriinntaket med ca. 500-1000 kcal hver dag. Teoretisk sett vil det hjelpe deg til å gå opp 0.25-0.5 kg i uken. Så hva skal du spise for å gå opp? For det første, spis mere mat, full av sunne kalorier, og sammensatt av proteiner, karbohydrater og fett. Start dagen med en god frokost med masse brødskiver og godt næringsrikt pålegg, eller spis musli med nøtter, solsikkefrø, eller tørket frukt. Ønsker du litt ekstra proteiner og energi, så lag en milkshake eller tofushake. Tofu fra sojabønner er en meget god energi og proteinkilde, og smaker godt når du blander det med jordbær, bananer, eller hva du måtte like av frukt og bær! Når det gjelder proteinpulver, ville jeg vært meget forsiktig. Bare tren, og spis nok sunn mat, så blir kroppen din fornøyd! Ikke drikk ved måltidene for det gjør at du blir fortere mett. Øk inntak av umettet fett (f.eks. nøtter, oliven, solsikkefrø, avokado), men vær forsiktig med mettet fett. Du kan med god samvittighet bruke vegetabilsk olje til matlaging, steking, dressing, osv. Hvorfor ikke proteinpulver? Og hvorfor jogge og løpe hvis en problemer med å gå opp i vekt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SierDuDet Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Hei Kajen Din BMI er 21.9, så egentlig behøver du ikke bekymre deg altfor mye om at du er tynn. Men du tar heller ikke skade av å legge på deg litt. Trening er kjempebra, enten jogging, sykling, fotball, eller helsestudio. En trenings-instruktør kan hjelpe deg med det rette programmet. Kan love deg at du vil øke i vekt bare av trening! Vet ikke hvor mye du spiser nå, men generelt ved ønsket vektøkning og trening trenger du å øke kaloriinntaket med ca. 500-1000 kcal hver dag. Teoretisk sett vil det hjelpe deg til å gå opp 0.25-0.5 kg i uken. Så hva skal du spise for å gå opp? For det første, spis mere mat, full av sunne kalorier, og sammensatt av proteiner, karbohydrater og fett. Start dagen med en god frokost med masse brødskiver og godt næringsrikt pålegg, eller spis musli med nøtter, solsikkefrø, eller tørket frukt. Ønsker du litt ekstra proteiner og energi, så lag en milkshake eller tofushake. Tofu fra sojabønner er en meget god energi og proteinkilde, og smaker godt når du blander det med jordbær, bananer, eller hva du måtte like av frukt og bær! Når det gjelder proteinpulver, ville jeg vært meget forsiktig. Bare tren, og spis nok sunn mat, så blir kroppen din fornøyd! Ikke drikk ved måltidene for det gjør at du blir fortere mett. Øk inntak av umettet fett (f.eks. nøtter, oliven, solsikkefrø, avokado), men vær forsiktig med mettet fett. Du kan med god samvittighet bruke vegetabilsk olje til matlaging, steking, dressing, osv. "Når det gjelder proteinpulver, ville jeg vært meget forsiktig" Dette må du gjerne forklare grundigere... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Slippen Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Hvorfor ikke proteinpulver? Og hvorfor jogge og løpe hvis en problemer med å gå opp i vekt? Hei Tren Hardt! Som jeg forsto ville Kajen legge på seg, slik at han ikke "ser" så tynn ut! Med dette mener jeg at han kan "se" bedre ut når han får strammet opp kroppen og får muskler av trening, pluss spise ekstra mat. Man behøver ikke å gå ned i vekt med trening. Som jeg skrev, så må han spise MERE KALORIER for både å LEGGE PÅ seg, PLUSS ekstra kalorier for TRENINGEN han kommer til å gjøre! Kaloribehovet er derfor deretter! Når det gjelder å kjøre i seg masse proteiner, har vi diskutert det tidligere. Det er et utrolig diskusjontema for tiden. Konklusjonen min er fortsatt den samme, at vi må ikke ha for mye eller for lite av det ene eller det andre, så lenge vi er friske. Middelveien er det beste! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Hei Tren Hardt! Som jeg forsto ville Kajen legge på seg, slik at han ikke "ser" så tynn ut! Med dette mener jeg at han kan "se" bedre ut når han får strammet opp kroppen og får muskler av trening, pluss spise ekstra mat. Man behøver ikke å gå ned i vekt med trening. Som jeg skrev, så må han spise MERE KALORIER for både å LEGGE PÅ seg, PLUSS ekstra kalorier for TRENINGEN han kommer til å gjøre! Kaloribehovet er derfor deretter! Når det gjelder å kjøre i seg masse proteiner, har vi diskutert det tidligere. Det er et utrolig diskusjontema for tiden. Konklusjonen min er fortsatt den samme, at vi må ikke ha for mye eller for lite av det ene eller det andre, så lenge vi er friske. Middelveien er det beste! Det jeg ikke forstår er hvorfor du mener at tofu er et bedre valg enn proteinpulver. Heller for my protein enn for lite. Overskuddet vil bare oksideres, og det finnes ingen studier som viser at høyt proteininntak alene forårsaker skader på nyre, lever og beinbygning. Faktisk viser nye studier at høyt proteininntak styrker beinvevet, forutsatt at kalsiuminntaket er tilstrekkelig. Kajen vil også få mer vektøkning av å trene med vekter enn løpe og jogge. Det kan da umulig være noe tvil om.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slippen Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Det jeg ikke forstår er hvorfor du mener at tofu er et bedre valg enn proteinpulver. Heller for my protein enn for lite. Overskuddet vil bare oksideres, og det finnes ingen studier som viser at høyt proteininntak alene forårsaker skader på nyre, lever og beinbygning. Faktisk viser nye studier at høyt proteininntak styrker beinvevet, forutsatt at kalsiuminntaket er tilstrekkelig. Kajen vil også få mer vektøkning av å trene med vekter enn løpe og jogge. Det kan da umulig være noe tvil om.. Hei igjen TrenHardt! Du får meg til å tenke hardt =) Jeg slenger bare inn generelle svar som jeg mener og tror er riktig, og regner ikke med å få disse detaljerte spørsmålene dine! Over til hva du spurte om: Tror det blir et personlig valg om man vil ta proteinpulver eller få protein gjennom mat. Jeg kan ikke si hva andre kan gjøre, jeg vet bare med meg selv, at er jeg frisk og får nok proteiner gjennom maten, har jeg ingen bruk for ekstra proteinpulver. Men er jeg syk, veldig undervektig, spiser lite vitamin og energirik mat, ja, da er næringspulver greit! Jeg har selv måttet bruke næringspulver tidligere. Jeg vet også at de som trener mye, og ikke får nok proteiner og karbohydrater i maten, vil også ha nytte av ekstra næringspulver. Men som sagt, hvis det er mulig, så synes jeg det er bedre å få proteinene rett fra maten, enn fra pulver! Derfor anbefalte jeg f.eks. milkshake, tofu, etc, fordi jeg synes det er en god leskedrikke, full av proteiner og deilig smak! Dessuten sa jeg til Kajen at han skulle være forsiktig med pulver, jeg sa ikke holde seg unna, fordi overdreven bruk av proteinpulver er ikke anbefalt. Vedr. vektøkning og trening. Ja, helsestudio er det som gir desidert best vektøkning, men allikevel anbefaler jeg utholdenhetstrening ved siden av helsestudio, som feks. jogging, sykling, fotball etc. Kajen har en BMI på 21.9, og jeg ser ingen problemer med at han kan ha litt utholdenthetstrening, som også vil gi muskler og smidigere kropp! Vedr. studier: Det er utrolig mange studier ute og går, man må se hvem som har laget de, hvor mange som var med i studiet, hvor lenge studie varte, hvor mange studier som forteller om den saken du tror på, rett og slett se på validiteten av studiet. OK, dette ble langt, og skulle vel være nok for denne gangen! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tren hardt! Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 Hei igjen TrenHardt! Du får meg til å tenke hardt =) Jeg slenger bare inn generelle svar som jeg mener og tror er riktig, og regner ikke med å få disse detaljerte spørsmålene dine! Over til hva du spurte om: Tror det blir et personlig valg om man vil ta proteinpulver eller få protein gjennom mat. Jeg kan ikke si hva andre kan gjøre, jeg vet bare med meg selv, at er jeg frisk og får nok proteiner gjennom maten, har jeg ingen bruk for ekstra proteinpulver. Men er jeg syk, veldig undervektig, spiser lite vitamin og energirik mat, ja, da er næringspulver greit! Jeg har selv måttet bruke næringspulver tidligere. Jeg vet også at de som trener mye, og ikke får nok proteiner og karbohydrater i maten, vil også ha nytte av ekstra næringspulver. Men som sagt, hvis det er mulig, så synes jeg det er bedre å få proteinene rett fra maten, enn fra pulver! Derfor anbefalte jeg f.eks. milkshake, tofu, etc, fordi jeg synes det er en god leskedrikke, full av proteiner og deilig smak! Dessuten sa jeg til Kajen at han skulle være forsiktig med pulver, jeg sa ikke holde seg unna, fordi overdreven bruk av proteinpulver er ikke anbefalt. Vedr. vektøkning og trening. Ja, helsestudio er det som gir desidert best vektøkning, men allikevel anbefaler jeg utholdenhetstrening ved siden av helsestudio, som feks. jogging, sykling, fotball etc. Kajen har en BMI på 21.9, og jeg ser ingen problemer med at han kan ha litt utholdenthetstrening, som også vil gi muskler og smidigere kropp! Vedr. studier: Det er utrolig mange studier ute og går, man må se hvem som har laget de, hvor mange som var med i studiet, hvor lenge studie varte, hvor mange studier som forteller om den saken du tror på, rett og slett se på validiteten av studiet. OK, dette ble langt, og skulle vel være nok for denne gangen! Jeg mener at de nyere studiene er de mest riktige. Og de er entydige: Protein + kalsium = Sterk beinbygning Dessuten fører styrketrening til økt proteinbehov. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Hei på deg kajen, Vekten din høres ikke så verst ut i følge høyden, men du kan gjøre ting for å se større ut. Det er veldig lurt å begynne å trene regelmessig. Dette vil øke muskelmassen din som gjør at du ser ’tykkere’ ut. Men treningen vil øke forbrenningen og behovet for kalorier, så det er viktig at du spiser nok slik at du ikke går ned i vekt. For å gå opp i vekt, må du ha et høyere inntak av kalorier enn det kroppen din bruker daglig. Dersom du ikke klarer å gå opp i vekt ved å bare øke mengden av maten du spiser, bør du satse på mer fet mat. Fett er det næringsstoffet man får mest kalorier av. Nå hører vi mye om faren ved et høyt inntak av fett. Men det er viktig å merke seg at det er ikke nødvendigvis mengden av fett i maten som er farlig, men typen av fett. Enumettet og flerumettet fett er gode valg av fett. Disse finner du bl.a i olivenolje, rapsolje, solsikkeolje, maisolje, nøtter, og fet fisk. Nøtter er f.eks flott å spise som snacks. Jeg vil derimot anbefale å være forsiktig med et høyere inntak av mettet fett (som det finnes mye av i melk, melkeprodukter og kjøtt). Dette fettet er en risikofaktor i utviklingen av mange livsstilssykdommer. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.