Gå til innhold

Er tran farlig pga. miljøgifter ?

kalmi

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at tran er forbudt i Danmark fordi det er funnet PCB og dioksiner i tran. Er blitt veldig skeptisk til å gi tran til ungen min på 2 mnd. Bør man gi tran til små unger ? Kan omega-3 produkter med D-vitaminer erstatte tran ?

Takknemlig for svar !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei kalmi,

Dette samme temaet kom opp for noen måneder siden her. Jeg bor ikke i Norge og har dessverre ikke satt meg inn i dette. Jeg tror kontrollen med slikt er ganske streng i Norge, og jeg tviler sterkt på at Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet ville fortsette å anbefale tran til nyfødte dersom den er skadelig.

Det finnes ellers vitamin D dråper som kan erstatte tranen. Fettsyrene får barnet gjennom morsmelken dersom du er flink til å spise nok omega-3 (du kan gjerne ta omega-3 med vitamin D).

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...