Gå til innhold

Treningsnarkoman men uten muskler

Gjest Tintin

Anbefalte innlegg

Gjest Tintin

Hei

Jeg et midt i tjueårene, og har trent aktivt i 10-15 år. Trener i hovedsak kondisjon, men har også drevet en god del på med roing, svømming og de siste årene en del på helsestudio. Problemet mitt er at jeg fortsatt er en pingle rent muskelmessig. Jeg er sterkere enn de fleste jeg trener sammen med, samtidig som jeg har bare en brøkdel av deres muskelmasse. Det verste er at jeg spiser sundt og variert - og identisk med en kamerat som jeg trener sammen med. Han har blitt stor og muskuløs bare på et par år - mens jeg fortsatt er den samme pinglen. Hva kan dette skyldes?

I vårt kroppsfikserte samfunn teller muskler mye mer enn styrke, men vil jeg noengang kunne få muskler? Hvordan? Må jeg ty til ekstra proteinpulver eller til og med dop for å oppleve at musklene blir større?

Dette er et seriøst problem, og håper på seriøse svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil tro at "problemet" ditt dels ligger i typen trening, dels i måten du trener styrke på.

Med overvekt av kondisjonstrening (roing og svømming er også kondisjonstrening) og store treningmengder vil kroppen ha vanskelig for å bygge opp stor muskelmasse, da fibertypen som kreves for å utøve denne form for aktivitet kjennetegnes ved å være "slank" (type I). Aktiviteten vil også tære på muskelvevet, selv ved et balansert kosthold (er du 100% sikker på at proteinbehovet ditt dekkes?).

Det at du er sterk betyr ikke at du behøver å være så "stor": Styrkeløftere, som er gode på maksstyrke, er f.eks. slankere å se til enn kroppsbyggere. Dette skyldes måten man trener på - en som er ute etter å øke maksstyrken sin vil trene med et annet repetisjonsmønster enn de som er ute etter ren muskeltilvekst. Tilstrekkelig hvile er også viktig dersom kroppen skal rekke å restituere seg og forsterke muskelvevet til neste treningspåkjenning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...