Gå til innhold

Fridykking/holde pusten

Gjest Martin

Anbefalte innlegg

Gjest Martin

Hey! Jeg driver med fridykking på hobbybasis, og er ikke med i en klubb. Er 15 år, og dykker mest i svømmehall på vinteren og sjøen på sommeren.

Jeg trener på å holde pusten hele tida, hvor som helst. Da trener jeg både statisk og dynamisk; dvs. når jeg er helt i ro, eller hvis jeg gjør noe.

Jeg tror det er ganske spesielt at jeg kan greie meg nesten helt uten luft i 12-13 minutter hvis jeg er helt avslappa på forhånd. Da holder jeg pusten helt fram til 6-7 minutter har gått, og puster bare bittelitt fram til 12-13 minutter.

Hvordan kan dette gå an? Dette går hvis jeg ligger på sofaen foreksempel. Under vann har jeg rekord på 3 min og 20 sek i svømmehallen.

Er det noen farer med dette? Jeg har aldri besvimt eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Farlig kan det blir hvis du hyperventilerer for mye før du dykker. Hjernen oppfatter ikke surstoffbehovet før det er for sent, med det resultatet at du besvimer under vann.

12-13 minutter?? Det har jeg meeeget vanskelig for å tro. Teknisk sett er du en and og bør ha svømmehud mellom tærne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin

Farlig kan det blir hvis du hyperventilerer for mye før du dykker. Hjernen oppfatter ikke surstoffbehovet før det er for sent, med det resultatet at du besvimer under vann.

12-13 minutter?? Det har jeg meeeget vanskelig for å tro. Teknisk sett er du en and og bør ha svømmehud mellom tærne...

Jo, det er så lenge! Fram til 5-6 minutter holder jeg pusten helt, så puster jeg kanskje en halv gang ut og inn, og holder igjen. Så puster jeg bittelitt kanskje 2 ganger etterpå, fram til 12-13 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Jo, det er så lenge! Fram til 5-6 minutter holder jeg pusten helt, så puster jeg kanskje en halv gang ut og inn, og holder igjen. Så puster jeg bittelitt kanskje 2 ganger etterpå, fram til 12-13 minutter.

Ja, men det er ikke å holde pusten i 12-13 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

d skrev jeg ikke heller dah...

Nåh.. :-) leser nok for fort jeg da.

6-7 minutter er omtrent det jeg også klarer, er ikke noen "treningsfantast", men trives i vann og under vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Martin

Nåh.. :-) leser nok for fort jeg da.

6-7 minutter er omtrent det jeg også klarer, er ikke noen "treningsfantast", men trives i vann og under vann.

okei. ikke verst. synes det er ganske lenge jeg. :)

*trene mer*

god sommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

okei. ikke verst. synes det er ganske lenge jeg. :)

*trene mer*

god sommer!

Husk at hjernen raskt får skader hvis den ikke får nok oksygen da kara!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åssen skader'a?

Nei, du kan jo bla dø da.. Hvis ikke hjernen får nok oksygen.. Det er jo tross alt det vi lever av.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin

Nei, du kan jo bla dø da.. Hvis ikke hjernen får nok oksygen.. Det er jo tross alt det vi lever av.. :)

Å dø er vel ingen skade... En skade får man uten å dø vel. Hvilke skader kan man få, utenom å dø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...