Gå til innhold

Fibertrøbbel, seeking advice

Gjest Erica Cartman

Anbefalte innlegg

Gjest Erica Cartman

Jeg har et plagsomt problem med at magen gjør skikkelig opprør mot fiber. Selv mindre mengder gjør meg til en vandrende gasstank. Samtidig blir jeg ganske løs i magen.

Vi anbefales å spise fiberrik kost, noe jeg også forsøker. Heller grovt brød enn fint, og godt med grønnsaker. Siden jeg har diabetes type 1, vinner jeg ekstra på å spise mye fiber siden blodsukkeret blir mer stabilt da. Med andre ord sliter jeg litt... Går jeg over på finere kornsorter og reduserer på grønnsakene oppfører magen seg eksemplarisk, men ikke blodsukkeret...

Hva gjør man med slikt. Er dette normalt egentlig? Jeg har vært slik i flere år, men legen min virker ikke veldig interessert i det.

På forhånd takk for all hjelp!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest homie

Det er ikke uvanlig å reagere på fiber i en overgangsfase. Synes du skal prøve å holde ut litt til. Prøv å bevege deg endel i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Erica Cartman

Det er ikke uvanlig å reagere på fiber i en overgangsfase. Synes du skal prøve å holde ut litt til. Prøv å bevege deg endel i tillegg.

Jeg gjør disse tingene... Det er egentlig skjelden jeg spiser loff o.l., disse problemene har vedvart og vedvart akkurat som om jeg ikke venner meg til fiber. Har bitt det i meg i flere år, og er LEI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest homie

Jeg gjør disse tingene... Det er egentlig skjelden jeg spiser loff o.l., disse problemene har vedvart og vedvart akkurat som om jeg ikke venner meg til fiber. Har bitt det i meg i flere år, og er LEI!

Kanskje en homeopat el.l kan hjelpe deg til å stabilisere litt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg,

Jeg kunne ønske jeg hadde et godt fasitsvar til deg. Du har rett i at det er viktig med fiber – både for tarmhelsen, blodsukkeret osv.

Generelt kan fiberrikmat føre til luftplager – spesielt den første uken etter at man starter med en mer fiberrik diett. Noen typiske matvarer som produserer luft er løk, ulike kåltyper (salater, kålrot, grønnkål, blomkål), bønner, erter, asparges, eple og eplejuice, brokkoli, kullsyreholdig drikke, tyggegummi og produkter som inneholder sorbitol. I tillegg kan melk/melkeprodukter forårsake luft hos mange. Luft i tarmen produseres gjerne av mat som kroppen ikke tar opp fra tarmen – og som dermed blir liggende og gjære av bakterier. Laktose-intoleranse er f.eks en vanlig grunn til luft i magen. For å få sjekket dette, bør du gå til legen din og få tatt prøver. Inntak av sukkeralkoholer (f.eks sorbitol), laktose, fruktose, og mye sukrose kan føre til både diarre og luftdannelser.

Det høres ut som det er maten som forårsaker problemene dine, men det er også andre grunner til mye luft i magen. I tillegg til kostholdet kan luftdannelser i tarmen komme av ting som lite mosjon, nedsatt tarmbevegelser, sluking av luft, og forskjellige tarm/mage-sykdommer eller plager (som nevnt over). For å unngå å sluke luft er det viktig å spise sakte, tygge med munnen igjen, og la være å drikke gjennom sugerør.

Fibertypen du får gjennom bl.a hvete, en del grønnsaker, og div. frø er ofte bedre tolerert enn fiberet du får gjennom matvarene jeg har listet over.

Jeg håper dette kan være noe til hjelp for deg. Dersom plagene fortsetter bør du få legen til å undersøke om det kan være noen underliggende årsaker til problemene.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...