Albertine Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Sønnen min er åtte måneder gammel og jeg har akkurat sluttet å amme ham. Vi sluttet fordi han i de siste månedene har blitt mer og mer uinteressert i puppen, og da fant jeg ut at jeg heller kunne slutte helt og få begynne på en medisin jeg trenger (som jeg ikke kan ta under amming). Problemet er at han blånekter å ta til seg morsmelkerstatning. Har prøvd med flaske og kopp til alle døgnets tider, og vi får ikke lurt i ham noenting. Han drikker mer enn gjerne vann fra samme flaske, men så snart han kjenner melka vil han ikke mer. Hittil har jeg blandet en ekstra skje melkepulver i grøten hans for å bøte på dette, og gitt ham masse vann å drikke etterpå. Han spiser heller ikke så mye grøt, knappe 4 dl (vann/melk) fordelt på tre måltid. Kan jeg gjøre noe annet for å få i ham mer melk, eller er dette nok??? - Albertine 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Hva med vanlig melk? Jeg vet det er for tidlig i forhold til det helesesøstre sier, men i Danmark er anbefalingen at barn får melk fra 6 mnds alder... Lavrans ville ikke ha noen av delene så han fikk vann som drikke og fra han var 10 mnd fikk han et beger yoghurt om dagen for å få i seg kalsium. Du kan jo begynne med brødskive med prim f.eks., han er stor nok til det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Albertine Skrevet 25. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 25. mai 2002 Hva med vanlig melk? Jeg vet det er for tidlig i forhold til det helesesøstre sier, men i Danmark er anbefalingen at barn får melk fra 6 mnds alder... Lavrans ville ikke ha noen av delene så han fikk vann som drikke og fra han var 10 mnd fikk han et beger yoghurt om dagen for å få i seg kalsium. Du kan jo begynne med brødskive med prim f.eks., han er stor nok til det. Han får brød med prim eller leverpostei til lunjs av og til, men jeg har valgt grøt i det siste for å få i ham mer melk..... Vanskelig dette! Så du brudeparet "live" du da? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 Han får brød med prim eller leverpostei til lunjs av og til, men jeg har valgt grøt i det siste for å få i ham mer melk..... Vanskelig dette! Så du brudeparet "live" du da? Nei, jeg gadd ikke stå i byen. Ok, hadde det ikke vært for div. møter på jobben så hadde jeg nok avspasert... ;o) Jeg er i grunnen glad for at vi ikke presset i Lavrans mer melk enn vi gjorde, det viste seg nemlig etterhvert at han har (i alle fall tidvis) laktoseintoleranse og får vondt i magen av melk! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ilse Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Hei Albertine Nå vet jeg ikke om du har sluttet helt med ammingen, men kanskje du kan pumpe i noen dager? Slik at du har noe morsmelk å blande i erstatningen. Da lille vennen her begynte med morsmelkerstatning nektet han å drikke. Jeg blandet med morsmelk, og etter noen få flasker hvor vi startet med mest morsmelk - og så mer og mer erstatning - så gikk det helt fint. Lykke til! mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Hei på deg Albertine, Når barnet er 8 måneder, er morsmelk eller morsmelkerstatning fremdeles en veldig viktig del av kostholdet for å få nok næring. Av erstatning bør sønnen din få i seg 720-900 ml daglig (ca 3-4 glass). Det er greit at du klarer å blande erstatningspulveret ut i grøten (evt også i moset frukt/grønnsaker) og gi rikelig med vann i tillegg. Ved å blande det i maten, klarer du da å gi ham like mye som minst 3 glass utblandet melk ville tilsvare? 4 dl grøt høres rikelig ut. Når han nå er såpass gammel er det greit å spise litt brødskive uten skorpe også. Husk også at det er viktig med grønnsaker og frukt, samt proteinmat. Av proteinmat er cottage cheese, uttynnet peanutsmør, mosede kokte bønner, moset kjøtt etc helt ok. Husk å innføre nye matvarer med 3-5 dagers mellomrom for å sjekke om han reagerer på noe av det. Fortsett også å tilby ham morsmelkerstatningen – det tar ofte lang tid før de vil akseptere noe nytt. Vær bare forsiktig med å presse ham, da kan han bare få motvilje mot det. Jeg anbefaler deg å vente med melk til han er 10-11 måneder da dette kan forårsake allergier. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.