Gå til innhold

Savner synligere resultater...

Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg har trent styrketrening i over 2 1/2 år. Begynte i utgangspunktet for å styrke en svak rygg og forebygge ryggproblemer.

Jeg bruker ikke mange apparater, mye fordi det er endel av dem min kiropraktor har frarådet meg å bruke.

I begynnelsen tenkte jeg mest på helsen og mindre på utseendet, men etterhvert som kiloene forsvant og musklene begynte å komme fram, forandret fokuset seg litt...

Jeg greier jo langt tyngre vekter nå enn i begynnelsen, men jeg synes det går sakte! Jeg trener 3 ganger i uken, og vil jo gjerne at det skal synes, da!

Jeg bruker 2x15 repitisjoner. Jeg synes det har tatt lang tid å kunne legge på flere vekter. Er det fordi jeg bruker så mange repitisjoner? Det er sånn jeg er blitt anbefalt å trene på treningssenteret. Blir det mer muskler med færre repitisjoner og flere kilo? Jeg vil jo ikke at ryggen skal ryke, da - det gjør jo treningen litt bortkastet....

Eller skal jeg bare være tålmodig og løfte de 2x15 jeg greier i laaaang tid framover..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest punkyB

15 reps er kanskej litt mye hvis man skal bygge muskler - tror jeg.

Dessuten tror jeg også at for riktig å bygge muskler må man vel tenke ganske mye kosthold også. Man blir ikke en Scwartzenegger av å spise burger hver dag for å si det sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zorro

Litt for mange rep.

Skal man bli sterk og muskuløs er det noen faktorer som spiller inn.

Rett trening - Kosthold - Tid. Rom ble ikke bygd på en dag.

www.trim.no har en det tips om trening.

Ellers så bør du øke din kunnskap om trening - det lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få synlige resultater, må du legge på mer vekt.

15 reps kan veldig sannsynligvis reduseres til 10 (etter trening med 10 en stund; 6, osv.).

Legg på så mye vekt at du sliter deg gjennom siste repetisjon.

Jeg har en regel for meg selv; om jeg ikke er stygg, svett og jævlig etter en treningsøkt, da må jeg skjerpe meg ;-)

Nå har du jo problemer med ryggen, så du må selvsagt snakke med fysioterapeut el. om dette når det gjelder deg.

Men det er ikke rart om du ikke ser resultater etter 2 år med samme treningsopplegg. Jeg er langt fra noen ekspert, men det er min erfaring om ikke annet.

Variasjon, og tunge vekter (i allefall i perioder) - da kommer resultatene.

Tror noen nevnte kosthold - det er jo selvsagt også sentralt om du har fett som "skjuler".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei..

Som de andre her svarer er det nok for få antall repetisjoner som er galt. For å få en økt muskelvekst eller hypertrofi som det heter på fagsprålket, bør antall ligge på max 12 rep. Hvis det går over det begynner det å bli utholdenhetstrening, og da øker ikke muskelstyrken og muskelvolumet.

Det er også svært viktig å variere treningsøvelsene fordi musklene etterhvert blir "immune" mot den ytre påvirkningen som tilføres den ved trening. Ved å variere øvelsene må muskelen hele tiden tilpasse seg nye forhold, som igjen gjør at den vokser og blir sterkere.

Ang. antall repetisjoner bør du også variere antallet av disse. Du bør finne hva som er din 1RM (så mye du greier å løfte en gang) og utfra det legge opp et treningsopplegg som spenner fra trening med 1 rep til 12 rep. over en viss periode, før så å starte på nytt igjen.

Den avsluttende repitisjon på hver serie skal være slik at du ikke hadde greid en til. Gå heller ned på antall rep på neste serie.

Siden du har en skade i ryggen bør du høre med fysio før du løfter så tungt du klarer.

Lykke til

Hilsen idrettsstudent..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...