Gå til innhold

Siste nytt fra den gale familien. :-)

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 60
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• gyrken

15

• kie

6

• Solsikke

3

• manne

2

Mest aktive i denne tråden

Dette tar kaka! Makan til psykt opplegg.

Greit nok at dere ikke planlegger flere barn, men tenk om du skulle bli gravid ved et "uhell". Da blir du jo nesten nødt til å ta abort, eller hva??! Hvis du velger å takke ja til pengene vel å merke...

Jeg er ikke istand til å forstå hvordan foreldrene dine tenker. Jeg forstå at de gjør alt for å kontrollere ditt liv og jeg synes det er hjerterått. Samtidig frister de deg med store summer penger.

Jeg tror jeg ville ha takket nei. Jeg tror du vil sitte igjen med en ekkel følelse hvis du lar dem kjøpe deg på den måten.

Dette er VIRKELIG helt sykt....

Lykke til hva du enn måtte bestemme deg for.

Gjest 5barnsmor

Hei gyrken...

Først vil jeg bare si at jeg skjønner dilemmaet ditt; vi vil jo alle gjøre det best mulig for våre barn....

Men det er et spm som popper opp....dette er jo forskudd på arv sant??? Hva sier loven om slike betingelser? Hvis du skulle være uheldig senere å bli gravid, kan de da trekke alt tilbake?

Du kan jo si som sant er at du ikke hadde tenkt å få flere pga helsen så pr. idag trenger de ikke være redd. Men skulle du ombestemme deg, eller være "uheldig" så kommer du til å beholde det......

Du kan jo også sette et urimelig krav tilbake, så kanskje de skjønner hvor sykt denne betingelsen er. "ok, jeg skal ikke få flere barn men da må dere......"

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for, men la det være _din_ bestemmelse og ikke deres...

klems fra rystet

Det der må være noe av det sprøeste jeg har hørt på lenge... Men jeg skal ikke utbrodere hvor sykt det er, det vet du jo selv...

Det er et utrolig dilemma du er i... Jeg ville syntes det var utrolig slemt av meg å si nei til noe sånt på ungenes vegne. Men på den annen side, så skal man jo kunne leve med seg selv etterpå...

For å gjøre en lang tankerekke kort: jeg tror jeg ville sagt ja! Jeg tror unger har godt av å ikke få alt servert på et fat - men jeg regner jo ikke med at dere bare gir Idar de pengene f.eks. til 18-års dagen, også får han bruke dem opp som han vil... Hvis "trenden" fortsetter er det utrolig vanskelig, for ikke å si umulig, for unge å komme seg inn på f.eks. boligmarkedet. Det er med tanke på sånne ting at jeg ville sagt ja... Jeg ville hatt pengene på MIN konto til ungene f.eks. skulle flytte hjemmefra, og så brukt dem som egenandel/delbetaling... For å trygge ungene TROR jeg at jeg hadde svelget min egen stolthet....

Men når det er sagt, så skjønner jeg deg godt om du sier nei...

*rister på huet av gyrkens foreldre*

En slik avtale vil jo aldri holde juridisk. Så ta pengene, bli gravid og "laugh all the way to the bank".

Neida - jeg skjønner dilemmaet. Jeg klarer ikke å sette meg inn i situasjonen, så jeg tror ikke jeg klarer å gi deg noe råd. Men dersom dette er en trend fra dem og du sier ja, gir det vel foreldene dine et signal om at det er greit at de holder på sånn. Hva blir det neste de finner på?

Så trist med slike foreldre. De har nå funnet ditt svake punkt; barna, og bruker dem for å kue deg. Jeg må si de er skikkelig utspekulerte i sin måte å få kontroll over deg.

Men, Gyrken, pass deg for å gå på akkord med deg selv. Har du klart å kjøre en uavhengig linje til nå, så gå ikke i denne fellen heller. Takk nei til pengene og gi beskjed om at du har fått de ungene du har lyst på.

Hvis du gir etter, kan det hende du til stadighet blir minnet på "avtalen" . Hva skjer da når barna blir større og dine foreldre begynner å "forhandle" samme type avtaler med dem? Har du da den moralske tyngden når du skal forklare dem at de ikke må la seg kjøpe av besteforeldrene sine?

Vent heller til du arver, så kan du betale dine voksne barns eventuelle studiegjeld eller kjøpe en leilighet til dem.

Det er faktisk mange som klarer seg utmerket uten hjelp fra pengesterke foreldre/besteforeldre. Jeg er en av dem.

Følg magefølelsen din Gyrken, det er uansett du som må leve med valget ditt.

Annonse

Jeg ville sagt: "vi får nå pengene uansett når dere dør, da. For dere har vel ikke tenkt å leve evig?" ;)

Seriously, jeg ville ikke gått med på en slik avtale, og i alle fall ikke når det var snakk om penger jeg allikevel ville arve en gang i fremtiden. De krever en gjenytelse for penger dere får uansett om dere går med på avtalen eller ikke! Ok, de kan testamentere 1/3 av arven til andre hvis de blir pissed, men jeg ville syntes det var verdt det. Hvis hele arven er på 200 000, er 60 000 for lite å selge seg for. Hvis arven derimot er på 20 mill., er 14 mill. nok å leve komfortabelt på - for flere.

Det der må være noe av det sprøeste jeg har hørt på lenge... Men jeg skal ikke utbrodere hvor sykt det er, det vet du jo selv...

Det er et utrolig dilemma du er i... Jeg ville syntes det var utrolig slemt av meg å si nei til noe sånt på ungenes vegne. Men på den annen side, så skal man jo kunne leve med seg selv etterpå...

For å gjøre en lang tankerekke kort: jeg tror jeg ville sagt ja! Jeg tror unger har godt av å ikke få alt servert på et fat - men jeg regner jo ikke med at dere bare gir Idar de pengene f.eks. til 18-års dagen, også får han bruke dem opp som han vil... Hvis "trenden" fortsetter er det utrolig vanskelig, for ikke å si umulig, for unge å komme seg inn på f.eks. boligmarkedet. Det er med tanke på sånne ting at jeg ville sagt ja... Jeg ville hatt pengene på MIN konto til ungene f.eks. skulle flytte hjemmefra, og så brukt dem som egenandel/delbetaling... For å trygge ungene TROR jeg at jeg hadde svelget min egen stolthet....

Men når det er sagt, så skjønner jeg deg godt om du sier nei...

*rister på huet av gyrkens foreldre*

Jeg tenker akkurat sånn som deg. Jeg vil selvsagt ikke gi ungene pengene i lanken på 18-årsdagen. Har en kamerat som fikk farsarven sin på 18-årsdagen og han festet bort absolutt alt og eier ikke engang en leilighet i dag... Men den dagen barna vil kjøpe seg leilighet eller de sitter med et stort studielån som skal betales.. vel - da ville jeg hatt dårlig samvittighet hvis jeg hadde sagt nei til muligheten til å hjelpe dem. Nå om dagen er det jo nesten umulig å komme inn på boligmarkedet på egenhånd - og hvem vet om det ikke blir enda verre når barna blir voksne!

Jeg hadde aldri sagt ja om jeg ønsket meg flere barn.. men nå gjør jeg jo ikke det da.

*fremdeles i tenkeboksen*

Min første tanke var: Nei, sånt kan man ikke si ja til - man kan ikke la folk kontrollere noen på den måten.

Selv om min familie overhode ikke kan sammenlignes med din, så kjenner jeg at piggene skyter ut når noen truer min selvstendighet og integritet - jeg ville også følt det om jeg hadde vært i den situasjonen som du er i. Det er på mange måter et svik det at foreldrene forsøker å kjøpe sine barn på den måten, forsøker å styre livet til sitt eget kjøtt og blod, selv langt opp i voksen alder.

Jeg vet jo at du har vært oppe i denne situasjonen før- da mht røyking. På det tidspunket sa du nei fordi du hadde ingen planer om å slutte å røyke. Jeg ville gjort det samme. Det får nå faen meg være måte på. Hva blir det neste - at du skal få en million hvis du begynner å spise en kilo gulerøtter i måneden.

Dine foreldre er de samme nå som tidligere - de forsøker og kontrollere, men du og mistermannen har bestemt dere for å ikke få fler barn. Dette er et poeng jeg synes er viktig. Du trenger ikke la deg kontrollere. Du kan si nei - dere vil klare å forsørge barna utmerket. Du kan si ja, og tappe dem for litt penger. Dere har et valg - ergo du er ikke tvunget opp i er hjørne.

Dette handler om ditt forhold til dine foreldre og dine følelser rundt det hele. Hvis jeg ikke skulle ha fler barn, og mine foreldre hadde tilbudt meg det samme så hadde jeg takket ja.

Japp, du hører riktig - som den eneste i denne tråden så hadde jeg gjort det. Vitner det om dårlig moral. Tja, kanskje - men det måtte isåfall være fordi jeg hadde kommet til å tappet dem for så mye penger som jeg bare hadde klart - de skulle virkelig kjent det på pungen - for måte på syke folk har jeg aldri hørt om. Egentlig burde du få ny bil også. Spør om du kan få mer penger hvis du setter i hormonspiralen kontra steriliserer deg ;)

Herregud, la dem nå bare tro at det er deres fortjeneste at du og mistermannen ikke får fler barn. Det er ikke noe automatikk i at hvis du sier ja til dette, så må du si ja neste gang. Du er et selvstendig og oppegående menneske, men i denne situasjonen så kan du trygge mange år for dine barn. Jeg mener ikke at stoltheten og integriteten din er truet ... men hvis du føler det så må du si nei. Det hadde ikke truet min. Jeg blir infam når jeg blir stilt overfor sånne situasjoner - selv om jeg aldri har vært i en sånn som din :)

Men det er en ting du må tenke på uavhengig av hva du bestemmer deg for: hvordan kan du forhindre at dine foreldre når dine barn i fremtiden?

Takk for svar! Infam høres bra ut. Hvis jeg ser sånn på det blir det lettere å si ja.. :-)

Ah. En nøtt. Dette er kontrollfriks, må ha grepet, ikke tvil om det. Men hvorfor? Hm. Det 'vet' vel du. Kanskje.

Hvis du ikke går med på betingelsene, gjør de vel ikke annet med pengene enn at de tilfaller deg / barna som 'vanlig' arv - med andre ord du / dere får dem uansett.

Skjønner at du har kraftige aversjoner mot å la deg styre på den måten, voksen mor som du er. Er det mulig å snakke med dem om det?

landsbyidioten

Herregud gyrken, skal si de er sprø... ;-)

Lov i vei, du. Og kommer det en tredjemann skal du se at den også blir tatt i mot og inkludert i regnestykket. Og hvis ikke så er jo sannsynligheten liten for at noen av de to som du har fra før er blitt myndige innen familieforøkelsen, og dermed har de heller ikke fått pengene mellom hendene (regner jeg med), og hvis de i tillegg ikke vet noe om pengene som de ikke får likevel, har de jo ikke mistet noe. Og hvis de har hatt pengene mellom fingrene kommer de til å bli så sinnsykt forbanna på besteforeldrene at det blir til pass for dem. Å sette ut slike ultimatumer er helt vanvittig spør du meg. Men tenk på ungene og ta i mot.

:-)

Gjest Novembermom

Ingen hadde fått lov til å kontrollere meg sånn som det.

Så jeg hadde valgt nei til pengene hvis det skal være sånn at jeg må love å ikke få flere barn. Hvem er det som bestemmer det da? Ingen, utenom deg.

Nei, jeg hadde sagt nei til den store pengesummen. Det hadde ikke spilt noen rolle.

Det beste barna kan få i livet er kjærlighet og det har du masse av. Penger kan ikke kjøpe det.

Kan du ikke si det samme til foreldrene dine som du sier her, nemlig at du allerede før de kom med den hårreisende klausulen sin har bestemt deg for at det holder med de to svangerskapene du allerede har gjennomgått?

Samtidig kan du gi klar beskjed om at å avgi et løfte om å ikke få flere er uaktuelt, du vet tross alt ikke hva framtiden bringer - så får det være opp til dem om de vil gi barna penger eller ei.

Å avkreve et sånt løfte er noe bortimot det verste jeg har hørt fra foreldre, hvordan i all verden har du klart å bli så flott som du er?

*rister på hodet av håpløse foreldre*

Annonse

Hvordan stiller det seg for deg dersom barna dine finner ut om denne avtalen noengang?

Også i forhold til at foreldrene dine muligens vil begynne å forhandle med barna dine etterhvert.

Det er jo også sider av saken som du kanskje bør kunne leve med fremover også.

Lykke til, uansett hva du velger.

Er glad det ikke er meg som har fått dette valget.

Mvh

Så vidt jeg vet har du vel fan ingenting med hvem dine foreldre gir sine penger til. Hvis dine barn får pengene, tror jeg ikke en gang at du kan disponere en krone. Det aner meg at overformynderiet vil spille en rolle.

Jeg er da heller ikke ute etter å disponere disse kronene.

Hvordan stiller det seg for deg dersom barna dine finner ut om denne avtalen noengang?

Også i forhold til at foreldrene dine muligens vil begynne å forhandle med barna dine etterhvert.

Det er jo også sider av saken som du kanskje bør kunne leve med fremover også.

Lykke til, uansett hva du velger.

Er glad det ikke er meg som har fått dette valget.

Mvh

Tro meg, kie. Hva jeg gjør eller ikke gjør i denne saken har egentlig ingen ting å si i det lange løp.. Foreldrene mine prøver seg på lignende avtaler absolutt hele tiden. Jeg har alltid sagt nei, fordi jeg ikke gidder å leke den leken. Men at jeg alltid sier nei forhindrer ikke at de kommer løpende med nye forslag en stund etter..

Om jeg sier ja en gang kommer de sikkert til å fortsette som de alltid har gjort da også.

Og de kommer sikkert til å lage avtaler med barna mine når den tid kommer, men så lenge ungene er små er det jo forsåvidt greit. Det er mange som har avtaler av typen: hvis du ikke begynner å røyke får du sertifikatet eller hvis du ikke spiser godteri på så og så lenge får du en sykkel eller noe.. Sånt er jo ganske uskyldig da, så lenge de er små! Det som er litt verre er at de ikke vil innse at jeg faktisk er stor jente nå - og det er vanskelig å svelge at de fremdeles prøver å kjøpe meg, bestikke meg, oppdra meg.. Skjønner du? Og at de legger seg opp i en hel masse de absolutt ikke har noe med å gjøre - men det gjør de jo uansett om jeg avviser dem konsekvent (har gjort det i over 10 år nå uten at det har hjulpet det ringeste).

Barna får kanskje vite om denne avtalen en gang men de vil samtidig få vite at jeg og faren deres allerede hadde bestemt oss for å ikke få flere barn. Mistermannen skal til og med kutte kablene nå, og det har ingenting med noen avtale å gjøre. :-)

Tro meg, kie. Hva jeg gjør eller ikke gjør i denne saken har egentlig ingen ting å si i det lange løp.. Foreldrene mine prøver seg på lignende avtaler absolutt hele tiden. Jeg har alltid sagt nei, fordi jeg ikke gidder å leke den leken. Men at jeg alltid sier nei forhindrer ikke at de kommer løpende med nye forslag en stund etter..

Om jeg sier ja en gang kommer de sikkert til å fortsette som de alltid har gjort da også.

Og de kommer sikkert til å lage avtaler med barna mine når den tid kommer, men så lenge ungene er små er det jo forsåvidt greit. Det er mange som har avtaler av typen: hvis du ikke begynner å røyke får du sertifikatet eller hvis du ikke spiser godteri på så og så lenge får du en sykkel eller noe.. Sånt er jo ganske uskyldig da, så lenge de er små! Det som er litt verre er at de ikke vil innse at jeg faktisk er stor jente nå - og det er vanskelig å svelge at de fremdeles prøver å kjøpe meg, bestikke meg, oppdra meg.. Skjønner du? Og at de legger seg opp i en hel masse de absolutt ikke har noe med å gjøre - men det gjør de jo uansett om jeg avviser dem konsekvent (har gjort det i over 10 år nå uten at det har hjulpet det ringeste).

Barna får kanskje vite om denne avtalen en gang men de vil samtidig få vite at jeg og faren deres allerede hadde bestemt oss for å ikke få flere barn. Mistermannen skal til og med kutte kablene nå, og det har ingenting med noen avtale å gjøre. :-)

Ok.

*tenke, tenke*

Egentlig...når jeg tenker meg om....

Moren min styrer og blander seg rett som det er...._uten_ å tilby penger.

Søren heller, jeg har blitt lurt!

;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...