Gå til innhold

Hva inngår i et normalt kosthold?

Gjest mememe

Anbefalte innlegg

Gjest mememe

Jeg har hatt en del spiseproblemer, ved at jeg kunne veksle mellom å spise normalt en stund og så sulte meg i dagesvis. Dette mønsteret har jeg stort sett kommet meg ut av og prøver nå å spise sunt og jevnlig. Trenger ikke å slanke meg eller noe.

Problemet mitt er at jeg noen dager kan være utrolig sulten og spise opptil fem brødskiver på en gang (vanlige for meg er to). På slike dager får jeg også ofte lyst på godteri og/eller brus. Jeg har rett og slett bare lyst på mat generelt. Dette skjer så sjeldent og går over så raskt at det ikke har noen innvirkning på vekta mi eller noe, men da jeg prøver å tilpasse meg normalen, lurer jeg på om andre har det slik også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det normale bør i alle fall være omtrent sånn:

frokost - 1 - 3 brødskiver (evt. knekkebrød, rundstykker eller kornblanding) med noe vanlig pålegg, lite smør, melk / juice / vann

lunsj - samme som frokost, gjerne med en frukt eller grønnsak til

middag - 1 - 2 porsjoner med middagsmat, gjerne med poteter / ris / pasta til og masse grønnsaker eller en salat

kvelds - 1 - 2 skiver / knekkis e.l., yoghurt, salat, frukt, grønnsaker?

Frukt og grønnsaker kan du spise mellom måltidene om du blir sulten også. Og i helgene skjeier du ut med noe ekstra godt, da blir ikke fristelsen så stor ellers i uka. Sies det. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mememe

Det normale bør i alle fall være omtrent sånn:

frokost - 1 - 3 brødskiver (evt. knekkebrød, rundstykker eller kornblanding) med noe vanlig pålegg, lite smør, melk / juice / vann

lunsj - samme som frokost, gjerne med en frukt eller grønnsak til

middag - 1 - 2 porsjoner med middagsmat, gjerne med poteter / ris / pasta til og masse grønnsaker eller en salat

kvelds - 1 - 2 skiver / knekkis e.l., yoghurt, salat, frukt, grønnsaker?

Frukt og grønnsaker kan du spise mellom måltidene om du blir sulten også. Og i helgene skjeier du ut med noe ekstra godt, da blir ikke fristelsen så stor ellers i uka. Sies det. Lykke til!

Takk for detaljert svar, lillemus :) Nå har fastlegen min sagt at jeg stort sett skal spise det jeg har lyst på, siden jeg har dårlig appetitt, men jeg tror jeg skal prøve å følge "dietten" du oppga. Hvis jeg kan venne meg til det, så får jeg jo i meg alt jeg trenger og det blir mer regelmessig inntak av mat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg mememe,

Et sunt og normalt kosthold inkluderer daglig rikelig med grov brødmat og kornprodukter (6-11 porsjoner hvor 1 porsjon er 1 brødskive, ½ rundstykke, 1.2 dl kokt ris/pasta, 1 tortilla etc), 3-5 grønnsaker og 2-4 frukt, 2-3 glass melk (eller bytt ut med 2.5 dl yogurt, 50 g ost eller 1.2 dl cottage cheese per glass melk), og 2-3 porsjoner proteinmat (hvor 1 porsjon er 1 egg, 2 ss peanutsmør, 1.2 dl kokte bønner/linser, 85 g kjøtt/fjærkre/fisk). Dette fordeler du på 3-4 måltider.

I tillegg er regelmessig mosjon viktig samt minst 8 glass vann daglig.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...