Gå til innhold

Hva bør dietten bestå av ved 6 mnd?!

Gjest Ravenna

Anbefalte innlegg

Gjest Ravenna

Holder på å miste melken, og lurer på hvordan jeg skal gjøre det om jeg ikke får produksjonen opp igjen.

Datteren min er snart seks mnd, og er veldig glad i grøt og Nestlé-glass, evt hjemmelaget middag. Kan hun få f.eks grøt kl. 10.00, middag kl 15.00 og grøt igjen 19.00? Hvor mye melk bør hun da få til/mellom måltidene? Når er hun gammel nok til å bytte ut melk med vann til og mellom måltider?

Rett og slett - hvordan bør "diettprogrammet" til en seks måneder gammel baby som har begynt å spise fast føde se ut?

Håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg Ravenna,

Prøv å fortsett å amme så lenge du har melk. Ellers trenger barn mellom 6 og 9 mnd 3-4 flasker morsmelkerstatning daglig (720-960 ml) fordelt på måltidene (evt amme tidlig på dagen, så gi flaske til de 3 måltidene). I tillegg bør hun få rundt 4-6 ss grøt 2 ganger daglig. Ved 6-8 måneder anbefales det å introdusere grønnsaksmos, deretter fruktmos, og tilslutt proteinmat som kjøtt, cottage cheese, bønner etc. Proteinmaten bør ikke gis før hun er 7-9 mnd. Jeg synes det høres greit ut med måltidene du har satt opp. Pass på at all ny mat introduseres med 3-5 dagers mellomrom for å sjekke om hun reagerer på noe.

Vanlig kumelk bør ikke introduseres til barnet før det nærmer seg året. Det er da viktig å gjøre overgangen gradvis slik at hun kan vende seg til melken. Etter at all erstatningen er byttet ut med melk, trenger hun 2-3 glass daglig. Mer melk enn dette kan føre til anemi og dårlig appetitt på annen mat.

Du kan gjerne vende henne til å drikke litt vann allerede nå, men pass bare på at hun får i seg det hun trenger av erstatningen.

Du kan føle deg trygg på at hun får i seg tilstrekkelig med næring hvis vekten hennes utvikler seg normalt.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...