Gjest Ravenna Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Holder på å miste melken, og lurer på hvordan jeg skal gjøre det om jeg ikke får produksjonen opp igjen. Datteren min er snart seks mnd, og er veldig glad i grøt og Nestlé-glass, evt hjemmelaget middag. Kan hun få f.eks grøt kl. 10.00, middag kl 15.00 og grøt igjen 19.00? Hvor mye melk bør hun da få til/mellom måltidene? Når er hun gammel nok til å bytte ut melk med vann til og mellom måltider? Rett og slett - hvordan bør "diettprogrammet" til en seks måneder gammel baby som har begynt å spise fast føde se ut? Håper på svar! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Hei på deg Ravenna, Prøv å fortsett å amme så lenge du har melk. Ellers trenger barn mellom 6 og 9 mnd 3-4 flasker morsmelkerstatning daglig (720-960 ml) fordelt på måltidene (evt amme tidlig på dagen, så gi flaske til de 3 måltidene). I tillegg bør hun få rundt 4-6 ss grøt 2 ganger daglig. Ved 6-8 måneder anbefales det å introdusere grønnsaksmos, deretter fruktmos, og tilslutt proteinmat som kjøtt, cottage cheese, bønner etc. Proteinmaten bør ikke gis før hun er 7-9 mnd. Jeg synes det høres greit ut med måltidene du har satt opp. Pass på at all ny mat introduseres med 3-5 dagers mellomrom for å sjekke om hun reagerer på noe. Vanlig kumelk bør ikke introduseres til barnet før det nærmer seg året. Det er da viktig å gjøre overgangen gradvis slik at hun kan vende seg til melken. Etter at all erstatningen er byttet ut med melk, trenger hun 2-3 glass daglig. Mer melk enn dette kan føre til anemi og dårlig appetitt på annen mat. Du kan gjerne vende henne til å drikke litt vann allerede nå, men pass bare på at hun får i seg det hun trenger av erstatningen. Du kan føle deg trygg på at hun får i seg tilstrekkelig med næring hvis vekten hennes utvikler seg normalt. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.