Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Noen her som har øyesykdommen Keratoconus? Har nettopp fått diagnosen selv. Og det kunne vært kjekt og kommet i kontakt med andre i samme situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thoughtful Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Jeg fikk samme diagnose for litt over et halvt år siden, på venstre øye. Synet på dette øyet er meget dårlig. Ser kun tåke, og før hadde det en kraftig "dunking"/trykk. Men dette forsvant delvis etter at jeg begynte med kontaktlinse. Jeg bruker hard kontaktlinse på dette øyet. Synet blir merkbart bedre med linse, men ikke helt bra. Med linse på ser jeg 60% av optimalt syn. Ikke så veldig bra, men en forbedring er bedre enn ingen forbedring i det hele tatt. Har lest at keratokonus ofte kommer i tenåra, og det pleier å avta etter 38 år. Du kan søke på nettet for å finne stoff om keratokonus, hvis det er noe du lurer på. Har du forresten noe allergi - eller eksem? Optikeren min sa at legene ennå ikke har funnet ut hva keratokonus kommer av, men de tror at det kanskje kan komme som en reaksjon på atopisk eksem. Men ikke sikkert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-230604 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thoughtful Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Jeg fikk samme diagnose for litt over et halvt år siden, på venstre øye. Synet på dette øyet er meget dårlig. Ser kun tåke, og før hadde det en kraftig "dunking"/trykk. Men dette forsvant delvis etter at jeg begynte med kontaktlinse. Jeg bruker hard kontaktlinse på dette øyet. Synet blir merkbart bedre med linse, men ikke helt bra. Med linse på ser jeg 60% av optimalt syn. Ikke så veldig bra, men en forbedring er bedre enn ingen forbedring i det hele tatt. Har lest at keratokonus ofte kommer i tenåra, og det pleier å avta etter fylte 38 år. Du kan søke på nettet for å finne stoff om keratokonus, hvis det er noe du lurer på. Har du forresten noe allergi - eller eksem? Optikeren min sa at legene ennå ikke har funnet ut hva keratokonus kommer av, men de tror at det kanskje kan komme som en reaksjon på atopisk eksem. Men ikke sikkert. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-230605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg fikk samme diagnose for litt over et halvt år siden, på venstre øye. Synet på dette øyet er meget dårlig. Ser kun tåke, og før hadde det en kraftig "dunking"/trykk. Men dette forsvant delvis etter at jeg begynte med kontaktlinse. Jeg bruker hard kontaktlinse på dette øyet. Synet blir merkbart bedre med linse, men ikke helt bra. Med linse på ser jeg 60% av optimalt syn. Ikke så veldig bra, men en forbedring er bedre enn ingen forbedring i det hele tatt. Har lest at keratokonus ofte kommer i tenåra, og det pleier å avta etter fylte 38 år. Du kan søke på nettet for å finne stoff om keratokonus, hvis det er noe du lurer på. Har du forresten noe allergi - eller eksem? Optikeren min sa at legene ennå ikke har funnet ut hva keratokonus kommer av, men de tror at det kanskje kan komme som en reaksjon på atopisk eksem. Men ikke sikkert. Hei! Jeg har også fått det på bare ett øye foreløpig. Har ikke funnet så mye norsk informasjon på nettet men, jeg har funnet et veldig bra amerikansk keratoconus forum ..jeg er mye inne på ''message board'' der og skriver og spør andre nå og da også. Her er adressen hvis du vil sjekke det ut.. http://www.kcenter.org/ Jeg har forøvrig også fått kontakt linser.. prøvd meg gjennom en del - og synet har blitt betraktelig bedre.. men kan ikke fokusere helt. Hvilken type linser bruker du? Så vidt som jeg har forstått så er det vel ikke stadfestet noen spesiell grunn til at man kan få det ennå. Men en del tror at det kanskje kan være genetisk? Alt jeg har fått beskjed om er å IKKE gni meg i øynene!..lol (det har jeg forøvrig aldri gjort noe særlig..TIL jeg fikk beskjed om å være forsiktig med det(?!) lol..etter det klør de alltid!....tror nok psyken min spiller meg et lite puss der..hehe) Takk for at du svarte meg:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-230801 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thoughtful Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Hei! Jeg har også fått det på bare ett øye foreløpig. Har ikke funnet så mye norsk informasjon på nettet men, jeg har funnet et veldig bra amerikansk keratoconus forum ..jeg er mye inne på ''message board'' der og skriver og spør andre nå og da også. Her er adressen hvis du vil sjekke det ut.. http://www.kcenter.org/ Jeg har forøvrig også fått kontakt linser.. prøvd meg gjennom en del - og synet har blitt betraktelig bedre.. men kan ikke fokusere helt. Hvilken type linser bruker du? Så vidt som jeg har forstått så er det vel ikke stadfestet noen spesiell grunn til at man kan få det ennå. Men en del tror at det kanskje kan være genetisk? Alt jeg har fått beskjed om er å IKKE gni meg i øynene!..lol (det har jeg forøvrig aldri gjort noe særlig..TIL jeg fikk beskjed om å være forsiktig med det(?!) lol..etter det klør de alltid!....tror nok psyken min spiller meg et lite puss der..hehe) Takk for at du svarte meg:) Jeg bruker hard kontaktlinse. Har du fått beskjed om ikke å klø deg? Hm, det har ikke jeg fått hørt noe om. Og jeg pleier å gjøre det (uvane)..Har gjort det i årevis, for å si det sånn.. Fikk du vite hvorfor du ikke skulle klø deg da? herregud, hvordan greier man å stoppe kløinga da?? Etter at jeg fikk kontaktlinse klør jeg logisk nok mindre..Heldigvis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-231054 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg bruker hard kontaktlinse. Har du fått beskjed om ikke å klø deg? Hm, det har ikke jeg fått hørt noe om. Og jeg pleier å gjøre det (uvane)..Har gjort det i årevis, for å si det sånn.. Fikk du vite hvorfor du ikke skulle klø deg da? herregud, hvordan greier man å stoppe kløinga da?? Etter at jeg fikk kontaktlinse klør jeg logisk nok mindre..Heldigvis. Ja.. jeg fikk beskjed om å prøve og''gni'' så lite som mulig på øyet da jeg fikk diagnosen.....Etter hva jeg har lest på det amerikanske forumet jeg ga deg link til i går, tror jeg det er fordi det er en uvane de finner hos mange som har Keratoconus.. Og da synes de vel det er sannsynelig og anta at det kanskje ikke er så gunstig?....Men etter hva jeg har lest har de ikke noen vitenskapelige bevis for at det kan gjøre det værre, men de anbefaler alikevel folk med denne diagnosen og gni øynene minst mulig for å være på den sikre siden. Hvis du sjekker ut den linken jeg la ved i går kan du lese veldig mye om akkurat det der. Under de fleste forumene. Kan absolutt anbefales. Jeg har forressten hatt en del problemer med at øynene klør når jeg har på meg linser.. Da synes jeg det hjelper med sånne kunstige tårer ..eller hva de kaller det.. som du får kjøpt hos optikeren (el. apotek også sikkert?) Men det er alså når jeg har linser på....Hvis du klør mye på øynene ellers kan du jo ta det opp med øyelegen din så får du jo også høre hans mening på det. Får du støtte til harde kontaktlinser fra trygdekontoret? Jeg tror man skal ha rett på det når man har denne sykdommen. Hvor mange timer om dagen bruker du linser? Synes du de er ubehagelig og bruke? Jeg har leitet mye etter en god norsk side med informasjon.. men kan ikke si jeg har funnet noe særlig.. har du noen gode linker? Ha en fin dag! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-231486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thoughtful Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Ja.. jeg fikk beskjed om å prøve og''gni'' så lite som mulig på øyet da jeg fikk diagnosen.....Etter hva jeg har lest på det amerikanske forumet jeg ga deg link til i går, tror jeg det er fordi det er en uvane de finner hos mange som har Keratoconus.. Og da synes de vel det er sannsynelig og anta at det kanskje ikke er så gunstig?....Men etter hva jeg har lest har de ikke noen vitenskapelige bevis for at det kan gjøre det værre, men de anbefaler alikevel folk med denne diagnosen og gni øynene minst mulig for å være på den sikre siden. Hvis du sjekker ut den linken jeg la ved i går kan du lese veldig mye om akkurat det der. Under de fleste forumene. Kan absolutt anbefales. Jeg har forressten hatt en del problemer med at øynene klør når jeg har på meg linser.. Da synes jeg det hjelper med sånne kunstige tårer ..eller hva de kaller det.. som du får kjøpt hos optikeren (el. apotek også sikkert?) Men det er alså når jeg har linser på....Hvis du klør mye på øynene ellers kan du jo ta det opp med øyelegen din så får du jo også høre hans mening på det. Får du støtte til harde kontaktlinser fra trygdekontoret? Jeg tror man skal ha rett på det når man har denne sykdommen. Hvor mange timer om dagen bruker du linser? Synes du de er ubehagelig og bruke? Jeg har leitet mye etter en god norsk side med informasjon.. men kan ikke si jeg har funnet noe særlig.. har du noen gode linker? Ha en fin dag! > Jeg fikk støtte, ja. Det var litt greitt. Dyre greier. Linsa mi kostet visst nesten 600 - og varer i ett år. Lurer på hvordan det blir når jeg må bestille ny. Jeg antar at jeg får støtte for den? Er ikke helt sikker på hvordan det frungerer, men det er jo rart dersom jeg ikke får det. > Jeg bruker linsa 10 timer daglig (av og til mer). Har fått beskjed om å bruke den på dagtid (maks/opptil 10 t), og at jeg bør ta den av på ettermiddagen/kvelden, pga. at øyet trenger hvile. Jeg syntes det var ubehagelig å bruke linsa i begynnelsen. Men jeg vente meg til den etterhvert. Vanesak, med andre ord. På den tiden hadde jeg også ganske tørre øyne, hvilket jeg ikke har pr. idag(bare tidvis). Det er verdt å merke seg at hvis du føler ubehag ved bruk av linsa, kan det være fordi du har tørre øyne. Men du skriver at du bruker øyedråper, hvilket er lurt. Det hindrer øynene i å tørke ut, logisk nok. Dessverre så har jeg ikke noen gode sider å anbefale. Jeg har ikke lett så mye heller. Men hvis jeg finner noen, så skal jeg gi beskjed! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-231956 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thoughtful Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Ja.. jeg fikk beskjed om å prøve og''gni'' så lite som mulig på øyet da jeg fikk diagnosen.....Etter hva jeg har lest på det amerikanske forumet jeg ga deg link til i går, tror jeg det er fordi det er en uvane de finner hos mange som har Keratoconus.. Og da synes de vel det er sannsynelig og anta at det kanskje ikke er så gunstig?....Men etter hva jeg har lest har de ikke noen vitenskapelige bevis for at det kan gjøre det værre, men de anbefaler alikevel folk med denne diagnosen og gni øynene minst mulig for å være på den sikre siden. Hvis du sjekker ut den linken jeg la ved i går kan du lese veldig mye om akkurat det der. Under de fleste forumene. Kan absolutt anbefales. Jeg har forressten hatt en del problemer med at øynene klør når jeg har på meg linser.. Da synes jeg det hjelper med sånne kunstige tårer ..eller hva de kaller det.. som du får kjøpt hos optikeren (el. apotek også sikkert?) Men det er alså når jeg har linser på....Hvis du klør mye på øynene ellers kan du jo ta det opp med øyelegen din så får du jo også høre hans mening på det. Får du støtte til harde kontaktlinser fra trygdekontoret? Jeg tror man skal ha rett på det når man har denne sykdommen. Hvor mange timer om dagen bruker du linser? Synes du de er ubehagelig og bruke? Jeg har leitet mye etter en god norsk side med informasjon.. men kan ikke si jeg har funnet noe særlig.. har du noen gode linker? Ha en fin dag! Jeg pleier å bruker Viscotears Øyegelé, som kan fåes kjøpt på apoteket. Jeg pleier å ta det på kvelden, etter linseuttak. Pleier å påføre gelén under nedre øyelokk, i hele øyet, for å si det sånn (Les pakningsvedlegget). Denne øyegeléen inneholder konserveringsmidler og må ikke brukes mens du har på linsene. De tåler det ikke. Vet egentlig ikke hva det er som skjer . Min linse tåler iallefall det ikke(hard kontaktlinse). Jeg antar at du også bruker hard kontaktlinse? Jeg ble anbefalt Viscotears av øyelegen min, i tillegg til at jeg burde bruke øyedråper 2-3 ganger daglig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-231972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg pleier å bruker Viscotears Øyegelé, som kan fåes kjøpt på apoteket. Jeg pleier å ta det på kvelden, etter linseuttak. Pleier å påføre gelén under nedre øyelokk, i hele øyet, for å si det sånn (Les pakningsvedlegget). Denne øyegeléen inneholder konserveringsmidler og må ikke brukes mens du har på linsene. De tåler det ikke. Vet egentlig ikke hva det er som skjer . Min linse tåler iallefall det ikke(hard kontaktlinse). Jeg antar at du også bruker hard kontaktlinse? Jeg ble anbefalt Viscotears av øyelegen min, i tillegg til at jeg burde bruke øyedråper 2-3 ganger daglig. Hei igjen.. Ja jeg bruker harde linser også.. men, jeg bruker dem på begge øynene.. bruker du bare på ett? Hvis du gjør det, hva bruker du da på det andre? Jeg tror man får støtte til de linsene man trenger.. hvis synet forandrer seg fort.. hvilket jeg har forstått at det kan gjøre av og til med denne sykdommen, må man jo ha nye.. Og så kan man jo miste dem også. Jeg har mistet en av mine ett par ganger allerede men, har klart og finne den igjen hver gang.. heldigvis!! De er jo så utrolig små!!!! lol 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-232206 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thoughtful Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Hei igjen.. Ja jeg bruker harde linser også.. men, jeg bruker dem på begge øynene.. bruker du bare på ett? Hvis du gjør det, hva bruker du da på det andre? Jeg tror man får støtte til de linsene man trenger.. hvis synet forandrer seg fort.. hvilket jeg har forstått at det kan gjøre av og til med denne sykdommen, må man jo ha nye.. Og så kan man jo miste dem også. Jeg har mistet en av mine ett par ganger allerede men, har klart og finne den igjen hver gang.. heldigvis!! De er jo så utrolig små!!!! lol Bruker kun på det ene øyet hvor jeg har keratoconus. Har normalt syn på det andre øyet, så det er ikke behov for linsebruk på det øyet. Har også greid å miste linsa noen ganger - det er skikkelig nervepirrende! Er jo livredd for å miste dritten..Men har vært så heldig å finne den igjen hver gang. Jaja. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-233029 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thoughtful Skrevet 5. september 2002 Del Skrevet 5. september 2002 Heisannn - Fant innlegget ditt etter en tid. Jeg lurer på om du har fått tilbudet om operasjon(hornhinne-transplantasjon)? Jeg føler at synet ikke blir bra nok med linse, og at kanskje en operasjon bør vurderes..Er dritlei av linsa, og av å plages med synet.. :1 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-343874 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 12. september 2002 Del Skrevet 12. september 2002 Heisannn - Fant innlegget ditt etter en tid. Jeg lurer på om du har fått tilbudet om operasjon(hornhinne-transplantasjon)? Jeg føler at synet ikke blir bra nok med linse, og at kanskje en operasjon bør vurderes..Er dritlei av linsa, og av å plages med synet.. :1 hei igjen:) nei jeg har ikke fått det tilbudet - forstod det slik at de ikke vurderte det før de hadde prøvd alt annet? Og sånn bør det jo også være.. Jeg ser bedre med linsen men ikke helt klart heller.. men - det er veldig viktig og få en linse som er tilpasset ditt øye.. så det skal nok være muligheter for a finne noe som fungerer bra håper jeg.. Har du vært og sjekket ut det engelske forumet som jeg postet adressen til? der er det mange som har eller har hatt problemer med det samme som skriver.... en del gode råd og finne der - det er også leger som svarer ofte.. Jeg har i det siste ikke vært så veeeeeeldig flink til og bruke linser da:( bruker briller i stedet..men det er jo ikke så mye hjelp i de.. skal bli flinkere til og bruke linsene nå i høst..hehe ..tror jeg! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-352681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thoughtful Skrevet 16. september 2002 Del Skrevet 16. september 2002 hei igjen:) nei jeg har ikke fått det tilbudet - forstod det slik at de ikke vurderte det før de hadde prøvd alt annet? Og sånn bør det jo også være.. Jeg ser bedre med linsen men ikke helt klart heller.. men - det er veldig viktig og få en linse som er tilpasset ditt øye.. så det skal nok være muligheter for a finne noe som fungerer bra håper jeg.. Har du vært og sjekket ut det engelske forumet som jeg postet adressen til? der er det mange som har eller har hatt problemer med det samme som skriver.... en del gode råd og finne der - det er også leger som svarer ofte.. Jeg har i det siste ikke vært så veeeeeeldig flink til og bruke linser da:( bruker briller i stedet..men det er jo ikke så mye hjelp i de.. skal bli flinkere til og bruke linsene nå i høst..hehe ..tror jeg! Ja, har vært innom der et par ganger.. Det er lurt å bruke linsene kontinuerlig/daglig, da det er større sjanse for forbedret syn. Vet du etter hvor lang tid man kan se resultater på øyet? Hvor lenge har du brukt linsa? Merker du noen forbedring på synet? Må du bruke øyedråper ved bruk av linsa? Blir øyet ditt fort tørt? Det blir iallefall mitt.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-356888 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 19. september 2002 Del Skrevet 19. september 2002 Ja, har vært innom der et par ganger.. Det er lurt å bruke linsene kontinuerlig/daglig, da det er større sjanse for forbedret syn. Vet du etter hvor lang tid man kan se resultater på øyet? Hvor lenge har du brukt linsa? Merker du noen forbedring på synet? Må du bruke øyedråper ved bruk av linsa? Blir øyet ditt fort tørt? Det blir iallefall mitt.. forbedret syn? mener du når man ikke har linser på? jeg har aldri hørt det før.. Jeg trodde de bare hjalp der og da.. hornhinnen kan vel neppe bli bedre av og bruke linser? Kanskje jeg misforstår hva du mener? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-361658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thoughtful Skrevet 1. oktober 2002 Del Skrevet 1. oktober 2002 forbedret syn? mener du når man ikke har linser på? jeg har aldri hørt det før.. Jeg trodde de bare hjalp der og da.. hornhinnen kan vel neppe bli bedre av og bruke linser? Kanskje jeg misforstår hva du mener? Synet kan bli litt bedre av linser. Sa optikeren min. Den harde kontaklinsa er med på å presse hornhinna tilbake, som kan endre den.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-376873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 8. oktober 2002 Del Skrevet 8. oktober 2002 Synet kan bli litt bedre av linser. Sa optikeren min. Den harde kontaklinsa er med på å presse hornhinna tilbake, som kan endre den.. men det er vel bare midlertidig vel? Når man bruker linsen mener jeg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-386141 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thoughtful Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 men det er vel bare midlertidig vel? Når man bruker linsen mener jeg Vil det si at synet ikke blir bedre? Når du har på linsa; blir synet ditt helt perfekt da? Jeg ser kun 60% av optimalt syn medl linsa på..Det er ikke akkurat bra.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-388412 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke undertegnet Skrevet 10. oktober 2002 Del Skrevet 10. oktober 2002 Vil det si at synet ikke blir bedre? Når du har på linsa; blir synet ditt helt perfekt da? Jeg ser kun 60% av optimalt syn medl linsa på..Det er ikke akkurat bra.. Re: Keratoconus? (Vil det si at synet ikke blir bedre?) Slik jeg forstått det etter og ha lest en del inlegg på http://www.kcenter.org/ vil ikke det og bruke linser stoppe utviklingen av keratoconus. Man bruker vel linser for og få bedre syn, og kanskje for å få avlaste det bedre øyet? Men som sagt, jeg ville tatt det opp med øyenlegen din - det skal jeg gjøre neste gang jeg går der og:) Synes det er vanskelig og finne god informasjon om dette på norsk på nettet - har du funnet noen gode sider? (Når du har på linsa; blir synet ditt helt perfekt da?) Nei det blir ikke perfekt - men mye bedre enn når jeg ikke går med den.. Jeg ser mye klarere, men klarer alikevel ikke og fokusere - så jeg kan fks. ikke lukke mitt ''gode'' øye og lese med det dårlige øyet.. Jeg håper på og få en bedre tilpasset linse med tiden.. Jeg tror det skal være muligheter for og få ganske gode tilpassede linser.. men man må nok prøve mange og ha en tålmodig og erfaren linse tilpasser Forøvrig er jeg fremdeles ikke flink nok til og bruke linser:( Jeg bruker mye briller.. som jo ikke hjelper noe på synet på det dårlige øyet. Håper du har det bra:) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-388472 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest thoughtful Skrevet 22. oktober 2002 Del Skrevet 22. oktober 2002 Re: Keratoconus? (Vil det si at synet ikke blir bedre?) Slik jeg forstått det etter og ha lest en del inlegg på http://www.kcenter.org/ vil ikke det og bruke linser stoppe utviklingen av keratoconus. Man bruker vel linser for og få bedre syn, og kanskje for å få avlaste det bedre øyet? Men som sagt, jeg ville tatt det opp med øyenlegen din - det skal jeg gjøre neste gang jeg går der og:) Synes det er vanskelig og finne god informasjon om dette på norsk på nettet - har du funnet noen gode sider? (Når du har på linsa; blir synet ditt helt perfekt da?) Nei det blir ikke perfekt - men mye bedre enn når jeg ikke går med den.. Jeg ser mye klarere, men klarer alikevel ikke og fokusere - så jeg kan fks. ikke lukke mitt ''gode'' øye og lese med det dårlige øyet.. Jeg håper på og få en bedre tilpasset linse med tiden.. Jeg tror det skal være muligheter for og få ganske gode tilpassede linser.. men man må nok prøve mange og ha en tålmodig og erfaren linse tilpasser Forøvrig er jeg fremdeles ikke flink nok til og bruke linser:( Jeg bruker mye briller.. som jo ikke hjelper noe på synet på det dårlige øyet. Håper du har det bra:) Nei, jeg har dessverre ikke funnet noen bra norske sider på nettet om keratokonus. Studerer du - i tilfelle - hvordan synes du det fungerer å lese? Jeg føler meg veldig handikappet med dette problemet, og føler at det går ut over konsentrasjon og oppfattelse, liksom.. Det er litt irriterende, på en måte.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-402592 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest another Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 Nei, jeg har dessverre ikke funnet noen bra norske sider på nettet om keratokonus. Studerer du - i tilfelle - hvordan synes du det fungerer å lese? Jeg føler meg veldig handikappet med dette problemet, og føler at det går ut over konsentrasjon og oppfattelse, liksom.. Det er litt irriterende, på en måte.. Nei, jeg studerer ikke, men jeg leser mye bøker, og tilbringer mye tid foran dataskjermen. Jeg får lett vondt i øynene og litt hodepine da - så jeg prøver å reise meg opp ofte, eller i det minste forflytte blikket til andre ting ganske ofte. Synes det hjelper litt. Ofte når jeg ser på noe i sterkt lys, er det akkurat som om det er bobler som renner nedover på det jeg ser på. Er veldig rart.. er ikke sikker på om det er normalt? så jeg tror jeg får ta meg en ny tur til øyelegen. Studerer du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55739-keratoconus/#findComment-405409 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.