Gå til innhold

Navn på armmuskel

Poetica

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på hva muskelen som ligger på utsiden av overarmen heter. (Den som ligger motsatt av bicepsen) Noen som skjønner hvilken, og hva den heter?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmmm...finner egentlig ikke ut hva den heter, jeg... Hvis du ser på det bildet her: http://www.exrx.net/Muscles/DeltoidLateral.html så er det den som fortsetter i direkte linje nedover jeg tenker på. Den lange "stengelen" på høyrearm på bildet)

Du skjønner; når jeg ligger på ryggen, og har armen/handa bak hodet, så klarer jeg ikke å løfte venstre arm vekk derfra. Jeg må løfte den vekk med høyrearmen. (Har store smerter, men får overhodet ikke til å rikke den fra den stillingen) Har holdt på slik i 1 års tid nå, så jeg vurderer å snakke med legen og fysioterapeuten min om det. Det skyldes muligens en betennelse i skuldrene sist sommer..

Har du hørt om sånt, birdie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den som mange kvinner mangler, det vil si at det bare slenger under der? Triceps.

Nei....ikke den... (Se svar til birdie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener du triceps?

Mneei, tror ikke det, kanskje den ikke har noe navn? Den er jo ikke så stor at det gjør no... (Se svar til birdie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tren hardt!

Hmmm...finner egentlig ikke ut hva den heter, jeg... Hvis du ser på det bildet her: http://www.exrx.net/Muscles/DeltoidLateral.html så er det den som fortsetter i direkte linje nedover jeg tenker på. Den lange "stengelen" på høyrearm på bildet)

Du skjønner; når jeg ligger på ryggen, og har armen/handa bak hodet, så klarer jeg ikke å løfte venstre arm vekk derfra. Jeg må løfte den vekk med høyrearmen. (Har store smerter, men får overhodet ikke til å rikke den fra den stillingen) Har holdt på slik i 1 års tid nå, så jeg vurderer å snakke med legen og fysioterapeuten min om det. Det skyldes muligens en betennelse i skuldrene sist sommer..

Jeg tror det er et hodene til tricips du mener (triceps har tre hoder -derav navnet). Se figuren http://www.exrx.net/Muscles/TricepsBrachii.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er et hodene til tricips du mener (triceps har tre hoder -derav navnet). Se figuren http://www.exrx.net/Muscles/TricepsBrachii.html

Nja, jo...kanskje det, men jeg opplever at den muskelen ligger ovenfor de musklene du viser til... Kanskje jeg tar feil, aner ikke... Kanskje er det rett og slett i rota av skuldermuskelen problemet ligger? Hmm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PecMan

Uansett kva for ein muskel det er snakk om - dette ville eg gått til lege eller fysioterapeut med umiddelbart, iallfall om dette hemmar deg i kvardagen eller i treningssamanheng (noko det ser ut til å gjere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres mest sannsynlig ut at det er i rotatormansjetten problemet sitter, altså i de små musklene som omgir skulderleddet (og ikke de større triceps eller deltoid). Skulderleddet er kroppens mest mobile, det er kun sener og muskler som holder det sammen. En liten skade i en av musklene eller ubalanse i styrkeforholdet (du nevner en betennelse - smertene under denne kan ha gjort at du har belastet musklene "skjevt" en periode) fører kjapt til problemer i ettertid.

Det KAN også være at "noe" kommer i klem mens du ligger med armen slik, og at smerten pga. dette "lammer" den muskelen som skal løfte vekk armen. Lettvint forklart, da, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener.. ;o)

Jeg ville nok ha kostet på meg den legevisitten, jeg - for å få en fysiorekvisisjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det høres mest sannsynlig ut at det er i rotatormansjetten problemet sitter, altså i de små musklene som omgir skulderleddet (og ikke de større triceps eller deltoid). Skulderleddet er kroppens mest mobile, det er kun sener og muskler som holder det sammen. En liten skade i en av musklene eller ubalanse i styrkeforholdet (du nevner en betennelse - smertene under denne kan ha gjort at du har belastet musklene "skjevt" en periode) fører kjapt til problemer i ettertid.

Det KAN også være at "noe" kommer i klem mens du ligger med armen slik, og at smerten pga. dette "lammer" den muskelen som skal løfte vekk armen. Lettvint forklart, da, men du skjønner forhåpentligvis hva jeg mener.. ;o)

Jeg ville nok ha kostet på meg den legevisitten, jeg - for å få en fysiorekvisisjon.

Den forklaringa var helt kurant, og en god beskrivelse av det slik jeg opplever det også.

Jeg får jo dekket fysioterapi siden jeg er kroniker, men jeg har liksom aldri tenkt på å nevne det for fysioterroristen min før. Får vel snakke med'n neste gang. (Går hos'n fremdeles)

Takk for svaret, børd!

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uansett kva for ein muskel det er snakk om - dette ville eg gått til lege eller fysioterapeut med umiddelbart, iallfall om dette hemmar deg i kvardagen eller i treningssamanheng (noko det ser ut til å gjere).

Ja, det hemmer jo til daglig, siden jeg ikke kan løfte armen til siden eller bruke den til litt tyngre ting heller.. Hadde bare ikke vurdert det som noen big deal, egentlig, man venner jo seg til alt mulig rart, vettu.

Trening...*host* er det ikke så ofte jeg bedriver...

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...