Gå til innhold

Ufrivilklig spiseforstyrrelser? (tynn)

Gjest hmm

Anbefalte innlegg

Altså jeg er vel på grensen til å være tynn, i hvertfall føler jeg meg ikke kraftig akuratt, har en vekt på 65 kg og en høyde på 186cm, kunne godt tenkt meg å gått opp 10 kg, hadde holt, men dette går ikke, spiser man mye så blir man kvalm og orker ikke å spise mer....

Som jeg ser flere her inne har det samme problemet, men hva kan vi gjøre da? Vi hører jo heletiden om mange forskjellige slankekurer, men ingen som får deg til å gå opp i vekt?! Jeg både trener og spiser normalt, så det kommer ikke av lifsstilen min, men dette er veldig deprimerenes, så det hadde vært fint om noen hadde noen forslag til hva jeg og alle andre kan gjøre med ett sånt problem? Hvordan kan man enkelt og greit gå opp i vekt uten og måtte forspiseseg hver bidig dag.... (å si at man skal ete mer, er som å si til en feit person at han skal ete mindre, men det vet alle at ikke kommer noe reslultat ut av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så noen som skrev litt om samme problemet her forleden. Rådet lød omtrent slik: Trening som bygger opp muskelmassen kombinert med proteinrik mat (og -pulver for de helfrelste).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tren hardt!

Jeg så noen som skrev litt om samme problemet her forleden. Rådet lød omtrent slik: Trening som bygger opp muskelmassen kombinert med proteinrik mat (og -pulver for de helfrelste).

"Hvordan kan man enkelt og greit gå opp i vekt uten og måtte forspiseseg hver bidig dag.... (å si at man skal ete mer, er som å si til en feit person at han skal ete mindre, men det vet alle at ikke kommer noe reslultat ut av"

Helt feil. Går du ikke opp i vekt så spiser du for lite. Beklager, men det er ingen vei utenom, du må spise mer. Spise oftere og spise proteinrikt. Ikke vær redd for å spise mye fett.

Et godt tips er å ikke spise seg helt stappmett. Da blir du fortere sulten igjen og kan trykke i deg mer noen timer senere. Klarer du ikke å spise mer, så hell i deg en weightgainer som består av protein og karbohydrater, eller en neve nøtter. Ta et par skjeer med linfrøolje hver dag, det er en bra måte å få i seg etpar hundre kalorirer ekstra. Går utfra at du trener med vekter? Tren mest basisøvelser, dvs benkpress, chins, dips, knebøy, markløft, roing osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tren hardt!

"Hvordan kan man enkelt og greit gå opp i vekt uten og måtte forspiseseg hver bidig dag.... (å si at man skal ete mer, er som å si til en feit person at han skal ete mindre, men det vet alle at ikke kommer noe reslultat ut av"

Helt feil. Går du ikke opp i vekt så spiser du for lite. Beklager, men det er ingen vei utenom, du må spise mer. Spise oftere og spise proteinrikt. Ikke vær redd for å spise mye fett.

Et godt tips er å ikke spise seg helt stappmett. Da blir du fortere sulten igjen og kan trykke i deg mer noen timer senere. Klarer du ikke å spise mer, så hell i deg en weightgainer som består av protein og karbohydrater, eller en neve nøtter. Ta et par skjeer med linfrøolje hver dag, det er en bra måte å få i seg etpar hundre kalorirer ekstra. Går utfra at du trener med vekter? Tren mest basisøvelser, dvs benkpress, chins, dips, knebøy, markløft, roing osv.

skulle egentlig ett hakk opp i tråden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lene3

at man er veldig tynn betyr ikke at man har en spiseforstyrrelse for det, det kan være andre årsaker. Hypertyroidism, cøliaki, andre sykdommer som kan gir litt lavere vekt. Med slik sykdommer som malabsorbsjon feks hjelper ikke å spise seg stappmet, kanskje de som sliter med undervektig burde ha en time hos lege for sikkerhetens skyld for å utelukke at man har ikke noe andre stoffskift problemer eller kanskje til og med snakker med en ernæringsfysiolog og skjekke om man spiser tilstrekkelig.

Du kan også skrive ned ALT du spiser i løpen av dagen i minst ei uke og regner kalorier på noe internet database (www.fitday.com) feks, så da kan du bli sikker om du spiser nok for din alder, høyde, vekt. Det er viktig å vite om du spise nok per dag for å dekke både basal (?)metabolismen pluss få i deg ekstra kalorier for å bygge muskler og fett for å gå opp i vekt.

håper at ernæringsfysiologen på DOL gir noen tips for de 'tynne' folk her, det virker at det er så mange! jeg ser ikke noen av de ute på gata. *grins* lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

Dersom du er frisk og sunn, ville eg ikkje gjort noko for å endre matvanane. Sannsynlegvis er kroppen din i fin balanse, sidan du har ei stabil vekt. Folk er ulike!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg hmm,

For å gå opp i vekt, må du ha et høyere inntak av kalorier enn det kroppen din bruker daglig. Dersom du ikke klarer å gå opp i vekt ved å bare øke mengden av maten du spiser, bør du satse på mer fet mat. Fett gir over dobbelt så mye kalorier pr gram i forhold til karbohydrater og proteiner. Nå hører vi mye om faren ved et høyt inntak av fett. Men det er viktig å merke seg at det er ikke nødvendigvis mengden av fett i maten som er farlig, men typen av fett. Enumettet og flerumettet fett er gode valg av fett. Disse får du gjennom f.eks. olivenolje, rapsolje, peanøtter og andre nøtter, solsikkeolje, maisolje, og fet fisk. Nøtter er f.eks flott snacks, og du kan gjerne være mer raus med olivenoljen når du lager mat.

Jeg vil derimot anbefale å være forsiktig med et høyere inntak av mettet fett (som det finnes mye av i melk, melkeprodukter og kjøtt). Dette fettet er en risikofaktor i utviklingen av mange livsstilssykdommer – som hjerte- og karsykdommer, diabetes, kreft etc.

Du kan også øke kalori-innholdet i maten din ved å bruke div. ernæringspulver. På apoteket kan du kjøpe bl.a Afi-Nutrin, Semper, og Fortimel (spør evt om andre typer også). Disse kan du f.eks blande inn i melken du drikker.

Håper dette kan være til noe hjelp. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...