Lillemus Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Jeg kan være sånn passelig mett, knaske i meg en rå gulrot og vips! så blir jeg råsulten! Da _må_ jeg bare ha noe søtt eller fett av en eller annen grunn. Er det flere som har det sånn? Og hvorfor er det sånn? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 Spiser du mye sukker ellers? Sånn har nemlig jeg hatt det lenge - spiser mye sjokolade og når jeg spiser noe ikke-sukkerholdig, MÅ jeg har noe søtt. Fikk vite at blodsukkeret mitt var på ville veier, og har fått stabilisert det nå etter 8 uker med MASSE fiber. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2002 Spiser du mye sukker ellers? Sånn har nemlig jeg hatt det lenge - spiser mye sjokolade og når jeg spiser noe ikke-sukkerholdig, MÅ jeg har noe søtt. Fikk vite at blodsukkeret mitt var på ville veier, og har fått stabilisert det nå etter 8 uker med MASSE fiber. *Tenker så det knaker og gjemmer bort rosinesken* Må ha noe søtt på brødskiva om morgenen (og gjerne til lunsj og), som oftest syltetøy. Men synes ikke jeg spier så mye søtt egentlig, sjokolade er forbeholdt lørdagene og vi har et vanlig kosthold ellers vil jeg tro. Har i grunnen alltid vært sånn at spesielt rå gulrøtter gir meg denne rare sultfølelsen og trangen til noe fett eller søtt, for å veie opp for de magre gulrøttene på en måte. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 *Tenker så det knaker og gjemmer bort rosinesken* Må ha noe søtt på brødskiva om morgenen (og gjerne til lunsj og), som oftest syltetøy. Men synes ikke jeg spier så mye søtt egentlig, sjokolade er forbeholdt lørdagene og vi har et vanlig kosthold ellers vil jeg tro. Har i grunnen alltid vært sånn at spesielt rå gulrøtter gir meg denne rare sultfølelsen og trangen til noe fett eller søtt, for å veie opp for de magre gulrøttene på en måte. Prøv en periode og se om det hjelper å kutte ut alt søtt. For meg var det ikke så mye som skulle til annet enn å kutte ut sjokoladen. Nå kan jeg spise syltetøy på brødskiva og får ikke lenger skjelvinger på hendene eller blir svimmel dersom jeg ikke får noe søtt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lene3 Skrevet 28. mai 2002 Del Skrevet 28. mai 2002 *Tenker så det knaker og gjemmer bort rosinesken* Må ha noe søtt på brødskiva om morgenen (og gjerne til lunsj og), som oftest syltetøy. Men synes ikke jeg spier så mye søtt egentlig, sjokolade er forbeholdt lørdagene og vi har et vanlig kosthold ellers vil jeg tro. Har i grunnen alltid vært sånn at spesielt rå gulrøtter gir meg denne rare sultfølelsen og trangen til noe fett eller søtt, for å veie opp for de magre gulrøttene på en måte. hei lillemus mange mener at gulrøter burde spises sammen med noe fettholdig mat, hvis kroppen skal absorberes betakaroten/ A vitamin. Men om at det kan øker appetitt eller gir plutselig sultfølelse, kan være per grunn av at gulrøt er et av de grønsakene som har ganske høy glykemisk indeks (til og med rå, mye værre når kokt). Det betyr at kroppen frigjøres insulin for raskt fordi gulrot blir raskt omdannet til glukose, akkurat som sukker, brød etc. Derfor blødsukker stiger raskt og faller voldsomt, og det skaper blodsukkesviging og dermed sultfølelse. Håper at noen kan forklare dette litt bedre (når det gjelder den teknisk del) men jeg ville anbefalle at du kunne drikke ekstra mye vann når den 'sultfølelse' kommer, av og til du er bare tørst, men kroppen tolkes det som sult. Fra min egen erfæring syns at jeg blir mer sulten hvis jeg er dehydrert og fiberrikk grønnsaker trenges MYE vann for å sette fordøyelse i gang og bli fordøyd som det skal. Håper at det hjelper! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ulania batara Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 hei lillemus mange mener at gulrøter burde spises sammen med noe fettholdig mat, hvis kroppen skal absorberes betakaroten/ A vitamin. Men om at det kan øker appetitt eller gir plutselig sultfølelse, kan være per grunn av at gulrøt er et av de grønsakene som har ganske høy glykemisk indeks (til og med rå, mye værre når kokt). Det betyr at kroppen frigjøres insulin for raskt fordi gulrot blir raskt omdannet til glukose, akkurat som sukker, brød etc. Derfor blødsukker stiger raskt og faller voldsomt, og det skaper blodsukkesviging og dermed sultfølelse. Håper at noen kan forklare dette litt bedre (når det gjelder den teknisk del) men jeg ville anbefalle at du kunne drikke ekstra mye vann når den 'sultfølelse' kommer, av og til du er bare tørst, men kroppen tolkes det som sult. Fra min egen erfæring syns at jeg blir mer sulten hvis jeg er dehydrert og fiberrikk grønnsaker trenges MYE vann for å sette fordøyelse i gang og bli fordøyd som det skal. Håper at det hjelper! vet at en må drikke mye når en spiser fiberholdig mat..men fiberholdige grønnsaker inneholder også en del vann vel? trodde ikke det var så nødvendig å drikke så mye vann da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lene3 Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 vet at en må drikke mye når en spiser fiberholdig mat..men fiberholdige grønnsaker inneholder også en del vann vel? trodde ikke det var så nødvendig å drikke så mye vann da. spis masse rå gulroter UTEN å drikke noe vann, se om du opplever noe ubehag som forstoppelse, det inneholder jo 80% vann i 100g men fiber trekker vann ut fra tarmen, så da prøv deg frem. Jeg snakket ikke om alle grønnsaker, men om gulrote i spesielt, og når det gjelder min egen erfæring med fiber/sultfølelse/dehydrering. Håper at ernæringsfysiologen kan svarer bedre ditt spørsmål. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ulania batara Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 spis masse rå gulroter UTEN å drikke noe vann, se om du opplever noe ubehag som forstoppelse, det inneholder jo 80% vann i 100g men fiber trekker vann ut fra tarmen, så da prøv deg frem. Jeg snakket ikke om alle grønnsaker, men om gulrote i spesielt, og når det gjelder min egen erfæring med fiber/sultfølelse/dehydrering. Håper at ernæringsfysiologen kan svarer bedre ditt spørsmål. så fibermat trekker altså vann ut av kroppen? altså det vannet som er i gulrøttene spiller ingen rolle fordi fiberet i gulrøttene trekker det ut? det var jeg ikke klar over. Men jeg drikker alltid mye vann uansett hva jeg spiser. Men takk for opplysningen .) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lene3 Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 så fibermat trekker altså vann ut av kroppen? altså det vannet som er i gulrøttene spiller ingen rolle fordi fiberet i gulrøttene trekker det ut? det var jeg ikke klar over. Men jeg drikker alltid mye vann uansett hva jeg spiser. Men takk for opplysningen .) ja, bare hyggelig det var det ihvertfall ernæringsfysiologen min forklart hvorfor jeg var så dehydrert, jeg spist mye fiberrik grønnsaker men drakk ikke nok væsk, så fikk forstøppelse og svimmelheten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.