Gå til innhold

Durumkveite og GI

Gjest pirrka

Anbefalte innlegg

Gjest pirrka

Eg veit at pasta laga av durumkveite har lågare GI enn annan pasta. Betyr det at om ein erstattar vanleg kveitemjøl med durum i anna bakverk blir også GI lågare? I går laga eg pannekaker av havremjøl og durum, nydelege vart dei. Var dei også sunne GI-messig?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

• Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• carma

11

• birdie

7

• Bassisten

6

• dewey

2

Mest aktive i denne tråden

Er det dyrt? Kjøpes hvor?

(sorry, kan ikke svare deg på det med GI - du vet kanskje at det er avhengig av hele måtidets sammensetning, og ikke bare den enkelte ingrediens)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(sorry, kan ikke svare deg på det med GI - du vet kanskje at det er avhengig av hele måtidets sammensetning, og ikke bare den enkelte ingrediens)

Jeg har sett det på Meny, tror jeg. Var ikke så avskrekkende pris heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lene3

jo, jeg har sett på helsekost, og på meny, ironisk nok ved siden av glutenfri pasta!

som birdie sa, det er ikke nok bare en matvarer for å få lavere gi, det gjelder måltids sammensetning, fett hjelper med å få lavere gi, men hvis du bruker høyere gi tomat saus (med sukker, gulroter) da gjør ikke mye forskjell enn vanlig pasta eller risnudler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett det på Meny, tror jeg. Var ikke så avskrekkende pris heller.

Hah! Meny har vi faktisk innen rimelig avstand også - Grimstad here I come!

*planlegger morgendagens opplevelser*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok... Jeg skammer meg over å innrømme at jeg ikke er bedre bevandret i ny-norsken, men jeg satt lenge her og lurte på hva pokker for slags kveite durumkveite var!!? Altså fisken... hehe..

(Ja, jeg er overtrett nå...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lene3

lol, meny her i nærheten jeg bor ser ikke mye forskell mellom durumhvete og glutenfri produkter... heh

glad at jeg er obs på alt og er flink i å lese alt, ellers ville jeg til slutt hadde spist glutenholdig mat, hvis jeg stolt på Meny!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lene3

Ok... Jeg skammer meg over å innrømme at jeg ikke er bedre bevandret i ny-norsken, men jeg satt lenge her og lurte på hva pokker for slags kveite durumkveite var!!? Altså fisken... hehe..

durumkveite?

ROFL

det var skikkelig morsomt ;)

takk, nå skal jeg sove glad ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Durumkveita er den kveita Rosa Panteren spiser, det.

*nynner*

Durum, durum, durum, durum, durum, durum, du-ruuuuuuuubadibubadadidadum.

Ellerno' sånt. Jah.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

lol, meny her i nærheten jeg bor ser ikke mye forskell mellom durumhvete og glutenfri produkter... heh

glad at jeg er obs på alt og er flink i å lese alt, ellers ville jeg til slutt hadde spist glutenholdig mat, hvis jeg stolt på Meny!

Man skal være ganske obs når det er slike ting om å gjøre, ja - alt som er uvant plasseres i samme bås, uavhengig av hva det egentlig er (jfr. ditt eksempel med å sette durumhvete ved glutenfrie produkter; har også lagt merke til at diabetesprodukter ofte står blandet med glutenfrie i stedet for å sette dem i to ryddige hyller).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Durumkveita er den kveita Rosa Panteren spiser, det.

*nynner*

Durum, durum, durum, durum, durum, durum, du-ruuuuuuuubadibubadadidadum.

Ellerno' sånt. Jah.

LOL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

jo, jeg har sett på helsekost, og på meny, ironisk nok ved siden av glutenfri pasta!

som birdie sa, det er ikke nok bare en matvarer for å få lavere gi, det gjelder måltids sammensetning, fett hjelper med å få lavere gi, men hvis du bruker høyere gi tomat saus (med sukker, gulroter) da gjør ikke mye forskjell enn vanlig pasta eller risnudler.

Joda, eg veit det. Eg et (heimelaga) pasta med salat og basilikum og litt olivenolje på eg, eller yoghurtsaus med masse kvitlauk, er så godt atte!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pirrka

Det er omtrent dobbelt så dyrt som kveitemjøl trur eg(?), og er ikkje altfor lett å få tak i... Men nanna ga deg visst eit tips!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest pirrka

Nynorsk ER komplisert, ja ;-). Mange skriv og seier også KVALnøtt for valnøtt, til alle interesserte kan eg opplyse at det er feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingrid Espelid Hovig hadde et program om mat for folk med glutenintoleranse. Mat uten bygg, rug, havre og kveite var tittelen, og en eller annen bokmålsavis klarte å oversette: Mat uten bygg, rug, havre og hellefisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingrid Espelid Hovig hadde et program om mat for folk med glutenintoleranse. Mat uten bygg, rug, havre og kveite var tittelen, og en eller annen bokmålsavis klarte å oversette: Mat uten bygg, rug, havre og hellefisk...

*LOL* Eller hva med TV2 som klarte å oversette "make up sex" med "sminkesex"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk ER komplisert, ja ;-). Mange skriv og seier også KVALnøtt for valnøtt, til alle interesserte kan eg opplyse at det er feil!

Hehehe... Det er godt å se det ikke bare er meg. Er det rart en blir forvirra!? ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heiter kverken kvalnøtt eller å kvalfarte... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest PecMan

*LOL* Eller hva med TV2 som klarte å oversette "make up sex" med "sminkesex"?

:D Seinfeld!

Make up Sex - The best feature of a heavy relationship; eclipsed only by "conjugal-visit sex".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...