Gå til innhold

overganssstønad - forhold

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg har en 2 år gammel sønn. går på overgansstønad (siden junior var 6 mnd) og skal begynne på skolen i august. jeg ønsker ikke å ha studielån og skal derfor søke om forlenget overgansstønad så jeg kan ta utdannelse på høyskolenivå.

Jeg og faren til barnet har snakket mye om å forsøke å stable forholdet på beina igjen. Pappa'n bor ikke i nerhaten og må dermed flytte. Vi skal ikke bo sammen med det første fordi vi mener at vi trenger tid og frihet.

Har lest i kapittel 15 (om aleneomsorg). Jeg siterer:

" 2.1.5 Samliv

Det er de faktiske boforhold som legges til grunn ved vurdering. Lovens §1-5. som er en generell bestemmelse og dermed også gjelder for ytelser etter kapittel 15. anngir forskjellige boforhold som annses som samliv.

Ut over den vil den personlige tilknyttningen mellom partene og samværet mellom dem være av betydning og kan føre til at partene anses for å leve sammen selv om ikke de har et boforhold som rammes av loves §1-5"

Hva betyr dette? at om vi bor hver for oss kan vi likavel risikere å måtte flytte inn med hverandre fordi jeg vil miste støtten fra trygdekontoret?

Hvert år i november leveres egenerklæring. i kapittel 15 står det at "samboere som lever i et ekteskapslignende forhold i en felles husholdning og har levd slik i minst 12 av de siste 18 mnd faller retten til utvidet barnetrygd bort fra 1 januar....."

Jeg rekner med at reglene er forskjellig om man flytter sammen med barnefaren. Mister man da all støtte med en gang?

Det er i så fall hjerterått!!!

håper noen skjønner noe av det jeg har skrevet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56195-overganssst%C3%B8nad-forhold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest (ikke undertegnet)

Flytter du sammen med barnets far er du ikke lenger elenee om omsorgen for deres felles barn. Da faller dine rettigheter som enslig forsørger vekk fra og med mnd etterpå.

Hva som er så hjerterått med det skjønner jeg virkelig ikke!

Det som er hjerterått er at de kan ta fra meg støtten UTEN at vi flytter sammen. Noe som vil føre til at vi MÅ flytte sammen.

og det er det vi ikke vil. vi vil forsøke å stable forholdet på beina igjen FØR vi gjør drastiske ting.

Gjest (ikke undertegnet)

Det som er hjerterått er at de kan ta fra meg støtten UTEN at vi flytter sammen. Noe som vil føre til at vi MÅ flytte sammen.

og det er det vi ikke vil. vi vil forsøke å stable forholdet på beina igjen FØR vi gjør drastiske ting.

Mister du overgangsstønaden er det ikke verre enn at du må ta opp studielånl, sånn som det store flertall av de som tar høyere utdannelse må!!

Jeg blir SKIKKELIG provosert av folk som spekulerer i trygdeytelser. Det fører til at de som virkelig har behov og trenger ytelsene blir mistenkeliggjort også :-(

Irene Grøneng

Ikke hvis ikke dere "lever sammen" ! Det er du som definerer om dere lever sammen eller ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...