Gå til innhold

vegetarianere

Gjest Iznogood

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest motisaz

lakto-ovo-vegetarianer: spiser i tillegg til vegetabilsk mat egg og melk.

lakto-vegetarianer: spiser i tillegg til vegetabilsk mat melk

veganer: spiser kun vegetabilsk mat

det finnes flere typer og..men de er jeg ikke helt sikre på

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg til de motisaz har nevnt er det "pesco"- vegetarianer, som spiser fisk.

Så er det jo bare å sette sammen navnene etter hvilke produkter du velger å beholde.

Det finnes jo også "fruktarianere".

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lene3

semivegetarian: spiser ikke rød kjøtt, men spiser fjær, fisk.

pescarian: eneste animalsk protein kommer fra fisk

lacto-vegetarian: spiser meieri produkter

lacto-ovo-vegetarian: spiser egg og meieri

vegetarian: spiser bare vegetabilsk matvarer men er ikke så nøye

vegan: spiser ikke noe som helst animalsk matvarer, ikke en gang honning eller gelatin, dessuten bruker ikke produkter fra animalsk kilde (lær, skinn sko, etc)

fruitarian: spiser kun frukt (pluss avocado, squash, agurk, paprika, tomater som er også frukt) noen spiser nøtter i tillegg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dulcina

Jeg spiser ikke kjøtt fra dyr som har levd i fangenskap...

-men alt mellom hare og elg..

?!?

mener du at du spiser kun dyr som lever fritt? husker ikke hva det heter på engelsk

bare vet at noen som IKKE spiser dyr som lever på landet mener at de ikke spiser "land animals", derfor spiser de sjødyr og fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Iznogood

mener du at du spiser kun dyr som lever fritt? husker ikke hva det heter på engelsk

bare vet at noen som IKKE spiser dyr som lever på landet mener at de ikke spiser "land animals", derfor spiser de sjødyr og fisk.

-ja, jeg spiser kun dyr som har hatt et fritt liv. Sånn går det når en blander mat og dyrevern. Har litt for god greie på hvordan dyrene i fangenskap har det. Men jeg har den dobbeltmoralen at jeg bruker skinnjakke som sikkert er laget av kuskinn :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dulcina

-ja, jeg spiser kun dyr som har hatt et fritt liv. Sånn går det når en blander mat og dyrevern. Har litt for god greie på hvordan dyrene i fangenskap har det. Men jeg har den dobbeltmoralen at jeg bruker skinnjakke som sikkert er laget av kuskinn :-o

jo.. jeg forstår litt bedre det du mener nå. du spiser som de sier "free range animals" (tror jeg), dyr som lever fritt. Men spiser du for eksempel kylling eller ku som levde fritt også, eller spiser du kun vilt dyr?

ja, det er litt vanskelig og forholder seg til å bli helt kvitt av dyr produkter, som gelatin, honning men syns at det vanskeligst er særlig klær (skinn sko), jeg har fremdeles en saueskinn kåpe fra 70tallet, som jeg greier ikke å bli kvitt med, lol.

men jeg syns det er ivertfall langt unna fra å bruke pels, de dyrene lever på utrolig forferdelig situasjoner for å bli drept og bli sydd som pelskåpe til folk som Mette Marit og andre folk som burde ihvertfall være et forbilde til unge folk...

men vel vel, som er det :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg bare lurer jeg!!

jo.. jeg forstår litt bedre det du mener nå. du spiser som de sier "free range animals" (tror jeg), dyr som lever fritt. Men spiser du for eksempel kylling eller ku som levde fritt også, eller spiser du kun vilt dyr?

ja, det er litt vanskelig og forholder seg til å bli helt kvitt av dyr produkter, som gelatin, honning men syns at det vanskeligst er særlig klær (skinn sko), jeg har fremdeles en saueskinn kåpe fra 70tallet, som jeg greier ikke å bli kvitt med, lol.

men jeg syns det er ivertfall langt unna fra å bruke pels, de dyrene lever på utrolig forferdelig situasjoner for å bli drept og bli sydd som pelskåpe til folk som Mette Marit og andre folk som burde ihvertfall være et forbilde til unge folk...

men vel vel, som er det :(

hei!

jeg spiser ikke kjøtt - eller noe slikt, unntatt noe kyllingfilê.. hva blir jeg da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dulcina

hei!

jeg spiser ikke kjøtt - eller noe slikt, unntatt noe kyllingfilê.. hva blir jeg da??

hvis du spiser kylling fillet, da spiser du selvsagt hvitt kjøtt, ville si at du er semi-vegetar.

for et eller annet grunn de som spiser kun fisk kalles pesco-vegetarian, men har ikke hørt om de som bare spiser kylling.. heh ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...