chillout Skrevet 29. mai 2002 Del Skrevet 29. mai 2002 Jeg har noen få ernæringsspørsmål her det ville vært kjempefint å få svar på. Jeg har en god del BED-symptomer, men det positive er at det stort sett går i sunn mat. Jeg kan f.eks. lange i meg et helt brød på en gang. Det jeg lurer på da er hvilke prosesser som foregår i kroppen fra jeg svelger til maten er ferdig forbrent/fordøyd. Hvor lang tid tar det før jeg er "kvitt" det hele brødet? Hvor mye forbrennes, hvor mye lagres som fett og hvor mye går direkte ut gjennom avføringa? Nå har jeg heldigvis en relativt høy forbrenning, siden jeg fortsatt er temmelig slank (23år/174cm/57kg), men 5 av disse kiloene har kommet i løpet av det siste halvåret og gjør absolutt ingen nytte for seg der de har lagt seg rundt midjen Nå er jeg bare så fryktelig glad i mat - særlig gjærbakst/brødmat, og klarer dessverre ikke stoppe når jeg først er i gang (merkelig jeg ikke har fått store strekkmerker, så mye jeg har sprengt den stakkars magesekken..), men når jeg da altså spiser så mye mer enn kroppen min trenger av energi om dagen - så må vel dette legge seg et sted? For det gjør vel automatisk det når energiinntaket er høyere enn -forbruket? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Hei på deg chillout, Fordøyelsen av brødet starter allerede i munnen. Tygging og blanding av maten med enzymet amylase fører til at karbohydratene begynner nedbrytingen sin. I magesekken blandes maten med mer væske og enzymer (bl.a proteolytiske enzymer som starter protein-fordøyelsen). Når maten så entrer tynntarmen, blandes den med fordøyelsessafter som bryter ned resten av karbohydratene, proteinene, og fettet. I den første meteren av tynntarmen fordøyes og opptas det meste av dette. Etter at du har spist tar det 1-4 timer før magesekken er tom. Enkle karbohydrater forlater magesekken først, fulgt av proteiner, fett, og fiber. I tarmen beveger maten seg med ca 1 cm i minuttet – dvs at det tar 3-8 timer før innholdet når tykktarmen. I tykktarmen beveger innholdet seg med ca 5 cm i timen. Tiden fra du spiser maten til restene kommer ut i avføringen kan være alt fra 18 til 72 timer. En diett bestående av frukt, grønnsaker og korn tar gjerne kortest tid gjennom. Det er umulig for meg å si hvor mye som forbrennes, lagres, og hvor mye som kommer ut igjen. Det kommer alt an på brødet, mengde av de forskjellige næringsstoffene, din fordøyelse, om brødet ga deg mer kalorier enn du trengte, osv. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.