beijoflor Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Hei! Jeg er en snart 20 år gammel jente, som de siste to månedene har hatt en del "sure oppstøt" . ( tror jeg det er da ) Grunnen for at jeg skriver tror er at jeg ikke helt vet hva det er. Jeg "gulper" en del og det er ikke noe behagelig. Jeg har vært veldig kvalm, uvel og svimmel i disse månedene. Må kanskje si at jeg har spiseforstyrrelse, angst og depresjon? ( Men jeg har nå en BMI på 18,1 og har hatt den stabilt over lengre tid. Kan det være noe jeg spiser? Jeg går i behandling, både til lege og psykolog, men er redd for å være til bry. Så vær så snill, bare svar om dere vil og orker! Det er ikke meningen å være til bry! Beijo 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slippen Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Kjære Beijo Håper du snart vil føle deg bedre, og at legen og psykologen er til god hjelp for deg. Når det gjelder de sure oppstøtene du har, synes jeg du skal nevne det til legen din, siden du har hatt det i så lang tid og at du har spiseforstyrrelser. Svimmelhet og sure oppstøt kan i ditt tilfelle være fysiske konsekvenser av spiseforstyrrelsen din, men som sagt, snakk med legen din. Sure oppstøt kan også være årsaken til mat du spiser, etc. Så her er noen råd, som jeg håper kan hjelpe deg: Spis regelmessig god sunn og variert mat, og drikk vann mellom måltidene. Unngå mat og drikke som kan gi utslag i sure oppstøt: For mye fett, alkohol, tobakk, pepperminte, sjokolade, syrerik mat, mat med tomat, te, kaffe, cola, citrus frukter og fruktjuice. Dette kan senke refluksen: Spis siste måltidet ca. 3 timer før du legger deg. Ligg med hodet høyt om natten. Bruk en god pute og legg 15 cm med bøker eller noe annet under hodeenden av sengen din. Unngå å bøye deg, løfte ting, og trene rett etter at du har spist. Vent et par timer. Unngå tettsittende klær og belte som strammer. Bruk god tid når du spiser og KOS DEG med maten!! Lykke til Beijo, håper det går bedre for deg! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
beijoflor Skrevet 5. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 5. juni 2002 Kjære Beijo Håper du snart vil føle deg bedre, og at legen og psykologen er til god hjelp for deg. Når det gjelder de sure oppstøtene du har, synes jeg du skal nevne det til legen din, siden du har hatt det i så lang tid og at du har spiseforstyrrelser. Svimmelhet og sure oppstøt kan i ditt tilfelle være fysiske konsekvenser av spiseforstyrrelsen din, men som sagt, snakk med legen din. Sure oppstøt kan også være årsaken til mat du spiser, etc. Så her er noen råd, som jeg håper kan hjelpe deg: Spis regelmessig god sunn og variert mat, og drikk vann mellom måltidene. Unngå mat og drikke som kan gi utslag i sure oppstøt: For mye fett, alkohol, tobakk, pepperminte, sjokolade, syrerik mat, mat med tomat, te, kaffe, cola, citrus frukter og fruktjuice. Dette kan senke refluksen: Spis siste måltidet ca. 3 timer før du legger deg. Ligg med hodet høyt om natten. Bruk en god pute og legg 15 cm med bøker eller noe annet under hodeenden av sengen din. Unngå å bøye deg, løfte ting, og trene rett etter at du har spist. Vent et par timer. Unngå tettsittende klær og belte som strammer. Bruk god tid når du spiser og KOS DEG med maten!! Lykke til Beijo, håper det går bedre for deg! Hei Slippen! Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! Skal prøve rådene dine! Skal kanskje begynne hos en akupunktur. Tusen takk! Dette betydde veldig mye for meg! Beijo 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Hei på deg Beijo, Du er absolutt ikke til bry. Dette er ment å være et sted hvor du kan stille spørsmål! Husk også at både legen og psykologen er der for å hjelpe deg, så du er ikke til bry for dem. Jeg synes du skal nevne for dem at du har slike sure oppstøt. Både spiseforstyrrelsen, angsten, og depresjonen kan forårsake slike symptomer som du beskriver. Det er godt mulig at dette kan gi seg etter hvert uten forandringer i kosten. Det du kan gjøre med kostholdet er å være forsiktig med veldig fettrike måltider, alkohol, peppermynte, sjokolade og kaffe. Det er også viktig å ikke legge seg ned etter et måltid (spesielt hvis det er et måltid rikt på fett og proteiner), og la kveldsmåltidet være minst 3 timer før du legger deg. Spis også regelmessige måltider og drikk rikelig med vann mellom måltidene. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Slippen Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Hei Slippen! Tusen takk for at du tok deg tid til å svare! Skal prøve rådene dine! Skal kanskje begynne hos en akupunktur. Tusen takk! Dette betydde veldig mye for meg! Beijo Hei Beijo Bare hyggelig at jeg kunne være til hjelp for deg! Håper du snart blir frisk, og ha en god dag :=) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.