Sauer Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Når jeg driver med spinnig har jeg en gjennomsnitts puls på 170-175. Jeg er skikkelig svett, men føler meg ikke spesiellt sliten, etter å ha syklet en time. Jeg har drevet med forskjellige former for trening i mange år, og har alltid hatt høy puls. Er det for tøft for kroppen å kjøre på med så høy puls, når jeg er i slutten av tyve årene? Hvor stor belastning bør jeg ideelt ha, med i forhold til max puls ?? Hvilke trennng bør jeg legge opp til for å trenet opp kondisen ?? Håper noen kan gi meg noen tips. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Hei. Det er ikke farlig å trene med høy puls, men det ikke gunstig med tanke på utvikling av kondis å trene med høy puls hele tiden. Varier treningen din mellom rolig lange turer med lav puls (f.eks. 60 min med puls på ca 150 uten å spurte den siste biten for å ta deg ut)) og hurtigere turer der du tar deg mer ut (f.eks. 30 min. i høyere tempo) eller intervaller (f. eks. 3 stk løp på 10 min. med 5 min pause mellom hver.) Nøkkelord: variasjon og ikke mer enn 1 skikkelig hard økt i uka. - 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
briv Skrevet 28. juni 2002 Del Skrevet 28. juni 2002 Hei, høy puls er stort sett et gode! Det strides om opplegg med lange rolig økter og kortere heftigere. Det som kan være viktig for kondisutviklingen er at du ikke kjører deg stiv for ofte (anaerob). Men kan du holde høy puls lenge uten å stivne (melkesyre) er det fint. De beste maratonløperne kan ligge på over 90 % av sin maksimalpuls hele løpet (og er i mål like over to timer). Formelen 220 minus alder er veldig grov og passer ikke for mange. Hvis du kan spinne i 175 over lengre tid uten å stivne jobber du da kanskje ved 85 % av maks. hvis du er i god grunnform, og da har du en maks.puls på 175:0,85=206. Det kan godt være tilfelle, selv om du er langt over 14 år! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.