Gå til innhold

Hva er det som GIR energi (for deg)?

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Jeg er en mann som for tiden er svært sliten grunnet samlivsproblemer og slit i fht en krevende jobb.

Samlivsproblemene begynner å roe seg, vi begynner nærme oss et mål,men det har satt sine spor hos meg.

Nå sitter jeg her og lurer på hvor all min energi og livskraft forsvant, og samtidig på hvor jeg skal hente nye krefter..

Derfor spør jeg, kanskje for å få litt tips:

Hva pleier DU å gjøre når du er tom for energi? Hvor finner du påfyll? Hva gjør du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56623-hva-er-det-som-gir-energi-for-deg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillelurven

Det er avhengig av hvordan jeg føler meg tappet. Alenehet i en eller annen form er vidundelig. Et langt karbad,en tur på havet eller i gå å trø i fjæra. En pubrunde/verandakveld med ei god vennine (akkurat nå er de fleste gravide...Grrr), handletur med fokus på meg,meg meg!

Ei fri helg fra unger, høg musikk og rødvin til lunsj.

Fred og ro til å synke sammen foran tv`n å se en god film, snope evt. lese ei god bok.

Håper du finner fram til nye krefter i deg.

Når du er/nærmer deg utbrent, så er det bare en ting som hjelper.

En ferie/ lengre sykemelding kombinert med at arbeidssituasjonen justeres slik at den blir overkommelig. Hvis ikke det skjer, så går du i veggen igjen med det samme, og da blir ting enda verre en det har vært.

Annonse

Da pleier jeg å være for meg selv. Jeg planlegger ikke, men sørger for å få nok søvn, jeg rusler i byen, leser, spiser is - og hvis jeg får lyst så treffer jeg noen venner. Det er ikke så mange jeg har lyst å treffe når jeg er tom for energi, men noen er det ....

Det er viktig å finne noen gode ting å gjøre når du ikke har det bra - og hvis du ikke har energi så må du forsøke å tenke fremover - finne noen i framtiden du kan glede deg til, se frem til, engasjeres i eller inspireres til. Da kommer energien ofte av seg selv.

Surre rundt i butikker uten mål og mening og kjøpe noe ufornuftig. Å vite at jeg har fått unna arbeid som har hopet seg opp. Ginseng.

Ginseng, den der svarte lille krukka som man kjøper på Postordre. Noe annet funker ikke av den sorten.

Fint og varmt vær!! Miljøforandringer, reiser, avvekslinger sammen venner... ikke minst å få sove ordentlig ut etter å ha vært sliten i lange tider.

Det sies at det gir energi å være i aktivitet, trene, så jeg skal ta frem joggeskoene ganske snart og tilbakelegge noen mil på ei uke...

Gjest Rusle

Ginseng, den der svarte lille krukka som man kjøper på Postordre. Noe annet funker ikke av den sorten.

Fint og varmt vær!! Miljøforandringer, reiser, avvekslinger sammen venner... ikke minst å få sove ordentlig ut etter å ha vært sliten i lange tider.

Det sies at det gir energi å være i aktivitet, trene, så jeg skal ta frem joggeskoene ganske snart og tilbakelegge noen mil på ei uke...

Mener du den typen ginseng som skal røres ut i vann eller annen drikke, litt klissete sak?

Bestilte en slik krukke, men siden den skulle tas daglig i ca 10 dager før den virket, ble det bare til at jeg glemte å ta det :o)

Mener du den typen ginseng som skal røres ut i vann eller annen drikke, litt klissete sak?

Bestilte en slik krukke, men siden den skulle tas daglig i ca 10 dager før den virket, ble det bare til at jeg glemte å ta det :o)

Den er litt klissete ja, minner om...æh...tjukk olje eller noe sånt ;) Er med ei lita måleskje. Den skal tas annenhver dag, og ikke på kvelden. Den funker!

Det smakte fælt i begynnelsen, men man blir vant til det. Jeg pleier å blande den ut i glovarm fruktte, men jeg har ikke helt bestemt meg for om tearomaen tar vekk noe av smaken fra ginsengen.

En god porsjon herlig sex - _det_ hjelper her i hvert fall! :)

Ellers..å bare være alene, få se film uten forstyrrelser, dra ut telefonledninga. Sove noen timer når man føler for det. Som regel får jeg ikke sove når jeg legger meg om natta, så et par timers søvn på dagen hadde vært herlig :)

Annonse

Eg gikk tom for energi og mista overskuddet for ett par år siden, av flere årsaker.

Sleit med magesmerter (siden 87) i tillegg til samlivsbrudd (94), barnefordelingsrettsaker (96-97 og 98), i tillegg til en krevende jobb med mye ansvar, overtid, nedbemanning, omorganisering (ny arbeidsgiver) og delvis problemfyllt økonomi.

Heldigvis så hadde eg sjøl "vett" til å sette ned foten, blei sjukemeldt og gikk derretter over på omskolering til ett yrke som eg var lidenskapelig interessert i (er fortsatt på omskolering via AETAT, ferdig juni neste år).

Det viktigste for meg var å ikkje påta meg for mange forpliktelser, unngå bekyringer (ordne opp i økonomi o.l.), ha ett godt sosialt nettverk, spise sundt og godt, være mye ute i friskluft (gå turer o.l.), sørge for nok søvn mm.

Kulturelle impulser var/er viktig for meg, se masse god film, lytte til god musikk, gå på konserter, opera, event. teater og kino, lese bøker, spise god mat og drikke god vin sammen med venner.

I det hele tatt, begynne å leve litt, nyte naturen og sjølve livet.

Det som har gitt meg mest påfyll er samværet med sønnen min (annehver helg), det å kunne glede han, høre hans latter, se smilet og å få fine komplimenter og gode varme, kjærlige klemmer ! :-)

Det verste eg kan gjøre er å bli asosial, sitte inne og sløve foran tv eller liknende, spise usunn mat og ikkje ta initiativ til noe som helst, det blir i hvertfall eg bare mer sliten og uopplagt av.

Mitt tips er att du ber om en lengre sjukemeldings periode, så snart som mulig: Gjerne ett par uker.

Så gjør du akkurat det du har aller mest lyst til, med _god_ samvittighet !

Lykke Til !

Mvh

Da går jeg til min søster og skravler, selv om hun har mye å gjøre - så dilter jeg etter og tømmer hue.

Å snakke og snakke og snakke, er min medisin.

Og det å få små glimt av lykke, det får jeg ved havet. steiner, varme, lukter......evnt. nydelig musikk. eller bare sove! :-)

det er eit veldig godt spørsmål du stiller, og eg sitter og gleder meg over å lese svarene her, og over mine egne filosoferinger rundt det.

eg tenker at det kjem an på kva slags energi eg vil ha påfyll av, og på kor tom eg er for energi fra før, kor sliten eg er, på kva måte.

eg kan fylle på med "rolig energi" ved å rett og slett sove - noko eg gjerne gjer når som helst på døgnet dersom det er kroppen som er fysisk sliten. det fungerer også dersom eg har "mental overload".

eg kan fylle på med meir eksplosiv energi ved å høre på musikk, spille musikk (er musiker), danse - ting som får meg til å røre på meg.

eg kan fylle på med mental energi ved å snakke med venner, få nye impulser fra bøker/film/musikk/samtaler/etc. sykle rundt i byen duger også, eller å gjere "håndarbeid" (da meiner eg ikkje nødvendigvis strikking o.l., men alle ting som gjer hendene opptatt slik at tankene kan fly på egen hånd).

men dersom du er veldig sliten, er eg enig med dei som nevner sjukmelding. det er berre du sjølv som kan kjenne etter på slitenheten og avgjere kor stor den er. men det er bedre å overvurdere slitenheten, enn å undervurdere den! sjølv er eg sjukmeldt for tida, og ønsker ikkje å begynne å jobbe igjen før eg føler at eg har eit høgt nok energinivå (på alle dei nevnte plan) til å kunne holde ut i litt meir enn 3 veker..... :)

lykke til! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...