Gå til innhold

Flere som har "brent seg "som kausjonist ?

Anbefalte innlegg

Hei til dere som kjenner seg igjen, og dere andre som leser. ( kanskje en tankevekker)

Det er nok mange av "meg" som sitter rundt i norges land og angrer bittert over et ansvar dere påtok dere en gangen i tiden.

Har ikke tall på hvor mange ganger jeg har angret på dette.

Får gjøre en lang historie kort.......

Gikk med på å stille som kausjonist for en som en gang i tiden sto meg nær. Vedkommede skulle ta en utdannelse ved en skole som den gang ikke var godkjent av Statens lånekasse.

Kausjonerte for 63 000,-. Dette var i 1990.

Dette lånet skulle absolutt ha vært innfridd for MANGE år siden av vedkommede, men der tok jeg sannelig feil.

I dag 2002 er beløpet på hele 85 000,-.

Vedkommede har fått utallige avtaler gjennom alle disse år, for at kreditor ikke skal gå gå på meg. Men overholdt disse.......nei på langt nær. Så til tider har jeg blitt trukket av min lønn.

Lånet forenter seg, mens hovedskyldner prioriterer å spille på hest, etc.

Til tider store gevinster som heller har gått til helt andre ting, enn å nedbetale på lånet.

Siden januar har oppdragsgiver avventet et brev der hovedskyldner skulle legge frem en nedbet.plan.Dette brevet har ennå ikke hovedskyldner sendt, og for 7 dg siden mottok jeg som kausjonist et brev, samt et lån som forfaller i dag.

Tok kontakt med hovedskyldner for noen dager siden, men jeg fikk klar beskjed om å " Kutte ut det forbannede maset", før vedkommede slengte på røret.

Om jeg er forbannet og fortvilet.........ja det er mildt sagt.

Og samtidig så står man så jæ....... maktesløs i en slik situasjon.

Til dere som ikke er kausjoister.......tenk dere godt om før dere påtar dere et slikt ansvar.

Det gjore godt med en "utblåsing"

En hilsen fra

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56626-flere-som-har-brent-seg-som-kausjonist/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kausjonerte for en dyr båt til en venn for mange år siden , men det er nå ordnet opp i ...puh!

Også er jeg så dum at jeg i fjor kjøpte PC i mitt navn , som en venn skulle ha.

Han skulle betale meg 600; i mnd i 3 år , fordi han ikke var kredittverdig!

Jadda ; her sitter jeg og betaler for noe jeg ikke har , og ikke får jeg fatt i han heller.

Det er dritkjedelig , noe ingen burde gjøre : (

Mvh

Vet hva du snakker om! - det burde ikke vært anledning for "vanlige" folk å få være kausjonister egentlig, Jeg kjenner en som kausjonerte for sin tidligere samboer - og det var ikke småsummer, han er i dag gjeldsslave, da han mistet jobben i det samme hun sluttet å betale. Sånt er surt, men en "lære for livet" kan man si.

Det er noe jeg aldri kommer til å gjøre.

Ikke fordi vedkommende nødvendigvis ønsker å misbruke det, men det kan hende at de ikke klarer å betale det rett og slett. Da hjelper det ikke at betalingsviljen er stor hvis evnen er borte.

Enn bør ikke en gang kausjonere for sine egne barn, kommer de i en situasjon at de ikke klarer å betjene lånet lenger så sitter du der. Problemet er også at når kreditorene kommer på døra di så har lånebeløpet allerede steget ganske kraftig. Særlig hvis lånetager har betalt litt av og til og klart å holde kreditorene unna seg til en viss grad.

Jeg kjenner ei som kausjonerte for sin søster på ett lån til kr. 25000,- det gikk ikke så lenge før det lånet var langt over dobbelt så mye. I dette tilfellet tok foreldrene over hele lånet, så det løste seg på den måten.

Det er noe jeg ALDRI ville gjort for NOEN ! Kun for mine egne barn, en gang i fremtiden når han blir voksen, skal jeg vurdere det. Men ingen andre, absolutt ingen.

Jeg har blitt spurt et par ganger opp gjennom årene, men har sagt klart nei, til tross for at det har vært litt ekkelt.

Ikke tale om at jeg påtar meg gjelden og betalingsansvaret for andres gjeld, dersom de ikke skulle betale !! De som har kausjonister, kan jo faen meg bare la være å betale fra første avdrag, i trygg forvissning om at andre må ta over!

Kausjonerte for en dyr båt til en venn for mange år siden , men det er nå ordnet opp i ...puh!

Også er jeg så dum at jeg i fjor kjøpte PC i mitt navn , som en venn skulle ha.

Han skulle betale meg 600; i mnd i 3 år , fordi han ikke var kredittverdig!

Jadda ; her sitter jeg og betaler for noe jeg ikke har , og ikke får jeg fatt i han heller.

Det er dritkjedelig , noe ingen burde gjøre : (

Mvh

Min bror var så modig å stille opp som kausjonist så jeg kunne kjøpe leilighet for ca. 9 år siden. Jeg har nå tjent 500.000 når jeg solgte denne og kan altså i utgangspunktet takke min kjære bror for muligheten. Han har aldri fått noen problemer, men selvsagt kan det være tungt bare å vite at han er kausjonist..

mvh.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...