Gjest spiff Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Hva er det som er viktig... Er det antall kalorier man få i seg i løpet av en dag, eller er det hvor mange kalorier man spiser i ett måltid? Altså, hvis jeg frem til middagsmåltidet kun har fått i meg 200 kalorier mens til midag spiser jeg 600 kalorier, ingenting til kvelds. Så har jeg likevel bare fått i meg 800 kalorier den dagen når jeg legger meg... Har det noe å si om disse kaloriene fordeles på flere måltider eller ei? Antallet blir vel det samme? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 31. mai 2002 Del Skrevet 31. mai 2002 Antallet blir det samme ja, men hvordan kroppen tar det opp blir forskjellig. For det første må jeg si at 800 kalorier er ALTFOR lite, da ødelegger du forbrenningen din! Men generellt sett - flere små måltider fordelt utover dagen vil bidra til å øke forbrenningen din. Slik at hvis du spiser f.eks. 1500 kalorier bra fordelt en dag, vil du gjerne forbrenne disse og mere til. Men dersom du spiser 1500 kalorier i ett par store måltider, vil forbrenningen være mindre og kanskje bare ta seg av det nøyaktige kaloriantallet, altså du går ikke ned. (Regner med det er det du vil...) Forbrenningen er også avhengig av hvilken kilde kaloriene kommer fra. Du kan altså ikke spise 1500 kalorier fra sjokolade og chips også tro at du slanker deg, så lenge kaloriantallet er greit! Det beste for forbrenningen er å starte dagen med en skikkelig frokost, da er den på topp resten av dagen. Frokosten bør bestå av karbohydrater. Deretter bør du spise et lite mellommåltid før lunsj, f.eks. frukt, yogurt e.l. Spis gjerne salat+brød, suppe e.l. til lunsj. Også et mellommåltid igjen før middag. Middagen bør ikke bestå av mer enn 10 % karbohydrater. Kvelds bør ikke overdrives, men dersom du må ha noe er egg, salat, suppe e.l. greit. Unngå karbohydrater helt om kvelden. Følger du dette vil forbrenningen din bli glad! Enda gladere blir den hvis du kombinerer det med mosjon på en eller annet måte. Gjerne om morgenen :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Hei på deg spiff, For kaloriene i seg selv har det for så vidt ikke noe å si om du får de samlet eller spredt. Men det er likevel viktig å fordele det totale inntaket daglig over flere måltider. Det er mange næringsstoffer som kroppen ikke klarer å oppta i store nok mengder bare i ett (evt 2) måltid, og derfor er flere måltider viktig for å få all næringen kroppen trenger. Med kunnskap og et godt planlagt kosthold er det mulig å leve på 2 måltider, men jeg ser helst at man spiser 3-4 måltider for å være sikker på at kroppen får nok. Dette med få eller flere måltider mht forbrenning og vektnedgang er noe kontroversielt. Studier sier gjerne at man skal ha mange, små måltider. Selv jobbet jeg en kort periode ved et livvstilssenter hvor mange kommer nettopp for å gå ned i vekt. Der praktiserte vi 2 måltider med 6 timers mellomrom pluss en liten snacks til kvelds. I løpet av 3 uker gikk alle klientene ned i vekt uten å sulte seg på noen måte. Og som Leila sier, 800 kcal er langt fra nok i løpet av en dag. Jeg vil nok tro du bør øke det til omtrent det dobbelte. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.