Gå til innhold

h-melk til ett-åring?

Gjest extra lett

Anbefalte innlegg

Gjest extra lett

Jeg har fått inntrykk av at det mettede fettet melka ikke er spesielt sunt og at en derfor bør velge lettere melk selv til små barn som før ble anbefalt h-melk.

Jeg har selv en sønn på 15 mnd som drikker morsmelkerstatning og nå tenker jeg på å begynne å gi ham kumelk, f.eks ekstra lett, som jeg drikker selv.

Venninnen min gir barna sine h-melk og påstår at vitaminene forsvinner jo lettere melka blir og at det blir for lite av det viktige d-vitaminet til å dekke daglig behov for det.

Gutten min er god og rund, 12,5 kg og får biovit i tillegg til et sunt kosthold. Vi har forsøkt med tran, men da brekker han seg ( jada, har både vanlig, med sitron og eskimo med hubbabubba-smak stående i kjøleskapet etter mislykka forsøk......)

Mine spørsmål er som følger: Hvilken type melk er sunnest å drikke for ham? Forsvinner viktige vitaminer i den lettere melka? Bør han få en teskje vegetabilsk olje i f.eks grøten for å få i seg nok fett? Bør vi rett og slett bare fortsette med erstatning? Bør vi forsøke mer iherdig med tran eller holder det med biovit?

Oioioi, dette ble langt og rotete. Håper alle vitere vil forsøke å gi meg et svar!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uten å være noen fagperson kan jeg jo si hva vi har valgt:

Ekstra lett melk (den har jo ekstra vit D), Biovit/ apotekets variant, Soft på brødskiva og da han spiste grøt og most middag rørte jeg litt matolje (raps) oppi disse. Så lenge du gir Biovit skal du ikke bekymre deg over de fettløselige vitaminene, den har jo alle vitaminer. Det mettede fettet i melka er ikke verdt det!

Tran og ulike fiskeoljer har vært fånyttes her også. Siden han for tida ikke spiser noen mat som det går an å blande olje i vurderer jeg å gi ham linfrøolje eller Udo's Choice for å sikre dette med omega3 og 6 - men jeg vil først skaffe meg litt mer opplysninger om disse i barns kosthold, og om de konsistensmessig er noe annerledes enn fiskeolje (altså om de lar seg kamuflere i drikke).

Vi har nettopp tatt blodprøve av ham, og da var det kun jern han var litt lav på (han spiser ikke barnegrøt lenger). Han får derfor flytende jerntilskudd i tillegg til Bioviten - vi blander det i saft og da glir det ned uten protester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra lett melk (den har jo ekstra vit D), Biovit/ apotekets variant, Soft på brødskiva og da han spiste grøt og most middag rørte jeg litt matolje (raps) oppi disse. Så lenge du gir Biovit skal du ikke bekymre deg over de fettløselige vitaminene, den har jo alle vitaminer. Det mettede fettet i melka er ikke verdt det!

Tran og ulike fiskeoljer har vært fånyttes her også. Siden han for tida ikke spiser noen mat som det går an å blande olje i vurderer jeg å gi ham linfrøolje eller Udo's Choice for å sikre dette med omega3 og 6 - men jeg vil først skaffe meg litt mer opplysninger om disse i barns kosthold, og om de konsistensmessig er noe annerledes enn fiskeolje (altså om de lar seg kamuflere i drikke).

Vi har nettopp tatt blodprøve av ham, og da var det kun jern han var litt lav på (han spiser ikke barnegrøt lenger). Han får derfor flytende jerntilskudd i tillegg til Bioviten - vi blander det i saft og da glir det ned uten protester.

Pass på tennene hans hvis du gir ham flytende jern, det etser emaljen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lene3/dulcina

"

Udo’s Choice can be given to babies over five months old always mixed in food and never off the spoon, starting with a teaspoonful. If the oil is well tolerated by the child a subsequent teaspoonful may be added at another meal.

"

http://www.healthlives.ie/faqs.asp#baby

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest extra lett

Takk for svaret ditt!

Er apotekets biovit annerledes enn den jeg kjøper i dagligvarebutikken?

Udo´s choice høres jo genial ut! Får man kjøpt det på helsekostbutikker tro?

Tran går det jo ikke an å blande i mat, da blir det jo ekkelt og uspiselig.

Skal begynne å gjøre det til en vane å blande olje inn i grøten hans, det har jeg nemlig gjort innimellom tidligere. Hvorfor velger du rapsolje?

Jeg har en rund og god gutt som spiser normalt og er aktiv og trives, men vi ønsker jo så gjerne å gi det beste til ungene våre, ikke sant!

Takk for svaret ditt, det virker som du har peiling og interesser på området!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest extra lett

"

Udo’s Choice can be given to babies over five months old always mixed in food and never off the spoon, starting with a teaspoonful. If the oil is well tolerated by the child a subsequent teaspoonful may be added at another meal.

"

http://www.healthlives.ie/faqs.asp#baby

Vet du hvor man kan kjøpe dette?

Har du erfaring med det selv?

Setter det i så fall virkelig ingen smak på maten?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lene3 - dulcina

Vet du hvor man kan kjøpe dette?

Har du erfaring med det selv?

Setter det i så fall virkelig ingen smak på maten?

Vennlig hilsen

det kan du kjøper på helsekost, bare søk i kjøleskapene eller spør i kassa.

jo, jeg har kjøpt det noen få gang, men det er litt dirt derfor er det ikke så ofte at jeg har råd til det. Noen gang kjøper jeg bare linfrø olje. Jeg pleide bare drikk noe spiseskjer, men tror at i små mengde kan du trygt gir til barna også.

birdie anbefalt rapsolje i tillegg, og det jeg er enig med, faktisk alle Nestle's grøter og glass måltider bruker rapsolje, det inneholder nesten mest flerummetede fett og omega 6 enn alle andre olje. Dessuten er mye billigere og har veldig nøytral smak, linfrø olje og andre typer smaker litt for spesielt, og ikke er så populart med barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret ditt!

Er apotekets biovit annerledes enn den jeg kjøper i dagligvarebutikken?

Udo´s choice høres jo genial ut! Får man kjøpt det på helsekostbutikker tro?

Tran går det jo ikke an å blande i mat, da blir det jo ekkelt og uspiselig.

Skal begynne å gjøre det til en vane å blande olje inn i grøten hans, det har jeg nemlig gjort innimellom tidligere. Hvorfor velger du rapsolje?

Jeg har en rund og god gutt som spiser normalt og er aktiv og trives, men vi ønsker jo så gjerne å gi det beste til ungene våre, ikke sant!

Takk for svaret ditt, det virker som du har peiling og interesser på området!

Vennlig hilsen

Om rapsolje - se dulcinas svar. Søk også gjerne på "rapsolje" her på forum, ernæringsfysiologen har flere ganger skrevet utdypende om denne oljen (og bruker den sjøl).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg,

Når barnet er 15 mnd er det tid for å avvennes fra erstatningen. La avvenningen skje gradvis slik at han kan vende seg til kumelken. Når han er fullt over på melk, bør han ikke få mer enn 2-3 glass daglig. Stort inntak av melk har lett for å føre til anemi.

Grunnen til at man gjerne har anbefalt å bruke helmelk til barn opp til 2 år, er bl.a behovet av fett for utviklingen av hjernen. Senere forskning viser derimot at det er spesielt omega-3 fettsyrene som er gunstig for hjerneutviklingen, og disse får man lite av gjennom melkefettet. Samtidig kan melkefettet øke faren for utvikling av hjertesykdommer senere i livet.

Du kan godt bruke lettere melk til sønnen din, men pass på at du tilsetter noe vegetabilske oljer i maten og melken hans. 3/4 ts olje pr dl skummetmelk skulle tilsvare helmelk (bor ikke i Norge og er ikke helt sikker på hvor mye fett det allerede er i den extra lette melken. Mulig 2/3 ts olje er nok til den). Oljer som er fine å bruke inkluderer bl.a rapsolje, olivenolje, og soyaolje. Siden han ikke vil ha tran, er det viktig å dekke behovene for omega-3 fettsyrene på andre måter (regner med at det er vitamin D og A i Bioviten). Kanskje du klarer å blande 1 ts tran i grøten hans 2 ganger daglig? Linfrøolje er også rik på omega-3. Ellers ser jeg at andre her har gitt deg råd om Udo’s Choice. Jeg er ikke kjent med denne, men ut fra beskrivelsen høres det ut som et godt valg.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...