Gå til innhold

Naboen har kjørt på sykkelen til poden...


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Gutten vår på snart 4 år fikk seg ny to-hjulsykkel til jul. Og i dag kjørte leieboeren vår ned den med bilen. Støttehjulene ble helt smadret, og selve rammen på sykkelen ble litt skjev - ikke så veldig synlig, men vi målte og fant ut at den var en cm skjev på den ene siden.

Den fikk også en del skrammer her og der..........

Jeg mener at hun burde ha sett bak bilen før hun rygget, det kunne jo like godt ha vært et barn som har sittet der!!!

Synes dere at hun bør betale for evt. reperasjon av sykkelen, eller en ny sykkel?

Jeg og samboeren min er litt i tvil, hun er alenemor, og har dårlig råd fra før. Men på en måte synes jeg ikke at det er rett at vi betaler for reperasjon eller ny sykkel, det var jo hun som var uforsiktig og kjørte på den!!

Hva synes dere?

Takker for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Ulv I Faarikaal

    4

  • thrist

    3

  • tut og kjør

    2

  • molli

    1

Gjest retvizan

Hun skal selvfølgelig betale for reparasjon av sykkelen, ev ny sykkel. La et sykkelverksted vurdere skaden og om det er fornuftig å investere i ny sykkel. At hun er alenemor er irrelevant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hun skal selvfølgelig betale for reparasjon av sykkelen, ev ny sykkel. La et sykkelverksted vurdere skaden og om det er fornuftig å investere i ny sykkel. At hun er alenemor er irrelevant.

Forsikringen på bilen dekker det, men det blir nok bonustap. Dere trenger å skrive skademelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Forsikringen på bilen dekker det, men det blir nok bonustap. Dere trenger å skrive skademelding.

Hun har en gammel bil som er lånt, så jeg tviler på at det er noen forsikring som dekker skaden. Bilen fikk ingen skader, fordi sykkelen ble liggende under bilen.

Takk for svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skal helt klart betale, dårlig råd, alenemor eller hva...

Sannsynligvis VIL hun ordne dette også - det hadde ihvertfall jeg villet hvis jeg hadde ødelagt sykkelen til en unge, uansett hvor dårlig råd jeg hadde...

Hvis hun ikke har mulighet til å legge alle pengene på bordet akkurat i dag, så kan dere vel snakke om å komme fram til en eller annen løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bilist eller ikke

Burde ikke DERE har passet på at ikke sykkelen stod bak bilen til naboen?

Hold sakene deres inne på deres egen eiendom så kjører ikke andre på det.

Lær ungen å rydde etter seg og betal skaden selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, dere burde passet bedre på. Det er jo tåpelig å la sykkelen stå slik at den kan bli kjørt ned. Når det er sagt så skulle hun passet på før hun rygget, en bil som rygger har vikeplikt for absolutt alt, så jeg ville helt klart krevd at hun betalte for sykkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Burde ikke DERE har passet på at ikke sykkelen stod bak bilen til naboen?

Hold sakene deres inne på deres egen eiendom så kjører ikke andre på det.

Lær ungen å rydde etter seg og betal skaden selv!

Det var jo _leieboeren_ deres. Da er det rimelig å anta at de deler eiendom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Synes hun skal betale for sykkelen, ja. Det var jo hun som kjørte på den - og det er et veldig godt poeng at man bør sjekke bak bilen før man rygger - tenk om sønnen din hadde sittet _på_ sykkelen...*grøss*

Når man rygger, har man vikeplikt for alle. Da må man også sjekke at man har fri bane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Burde ikke DERE har passet på at ikke sykkelen stod bak bilen til naboen?

Hold sakene deres inne på deres egen eiendom så kjører ikke andre på det.

Lær ungen å rydde etter seg og betal skaden selv!

Sykkelen sto faktisk på VÅR eiendom - hun er jo leieboeren vår!

Og dessuetn går det ikke an å la en 4-åring passe på å ikke sette sykkelen sin bak en bil - de er faktisk ikke i stand til å tenke slik når de ikke en gang er fyllt 4 år!!!

Vi voksne kan vel ikke gå og vokte over lekene til ungene hele dagen, og passe på så de ikke slenger fra seg noe bak en bil!

Vi har bestemt oss for at hun skal få betale for skaden hun har gjort!! Vil hun ikke det, kommer vi til å finne på noe annet!

Hun har ikke tilbudt seg å betale for den enda.....

Gutten vår er jo helt knust - han vil ha ny sykkel i dag, men det er jo ikke så enkelt å gjøre noe med!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Hun har en gammel bil som er lånt, så jeg tviler på at det er noen forsikring som dekker skaden. Bilen fikk ingen skader, fordi sykkelen ble liggende under bilen.

Takk for svar :-)

Alle biler -må- ha ansvarsforsikring, ellers får man ikke skilter på bilen, og det er det samme om bilen kjører på en bil, et hus, en sykkel eller en person, alle skader på andremann dekkes. Også tredjemann hvis du bulker med en bil og etterpå renner ned et gjerde og/eller en annen bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest (ikke undertegnet)

Alle biler -må- ha ansvarsforsikring, ellers får man ikke skilter på bilen, og det er det samme om bilen kjører på en bil, et hus, en sykkel eller en person, alle skader på andremann dekkes. Også tredjemann hvis du bulker med en bil og etterpå renner ned et gjerde og/eller en annen bil.

Ok. Det visste vi ikke. Skal undersøke saken nærmere.

Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke hun skal slippe fri fra ansvaret sitt selv om dere synes synd på henne (alenemor og dårlig råd).

Alle som har bil, har forsikring, sier Ulv i Faarikaal lenger ned her. Men dersom bilen er lånt, dekker kanskje ikke forsikringsselskapet denne skaden fordi det ikke var bilens eier som var sjåfør akkurat da. Er det ikke noen sånne regler ute og går?

Jeg synes dere bør ta det opp med henne på en pen måte. Hun sitter nok stramt i det som alenemor, men en sykkel med støttehjul koster da ikke en formue heller. Hun kommer nok over det! Kjører man bil, må man regne med slike kostnader dersom man kjører inn i noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uavhengig av om hun har råd eller ikke så burde hun erstatte sykkelen. Det var hennes feil, ene og alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er utrolig at hun som smadra sykkelen ikke har gjort opp for seg allerede. Hadde det vært jeg som ødela en sykkel, hadde jeg erstatett den uten diskusjoner. Det skulle bare mangle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo greit å lære ungene at de ikke skal slenge fra seg lekene slik at de kan bli påkjørt. litt for lett å be henne betale. spleise ville jeg kanskje kunne godt med på. neste gang legger kanskje fireåringen deres leken unna der det er biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tut og kjør

Sykkelen sto faktisk på VÅR eiendom - hun er jo leieboeren vår!

Og dessuetn går det ikke an å la en 4-åring passe på å ikke sette sykkelen sin bak en bil - de er faktisk ikke i stand til å tenke slik når de ikke en gang er fyllt 4 år!!!

Vi voksne kan vel ikke gå og vokte over lekene til ungene hele dagen, og passe på så de ikke slenger fra seg noe bak en bil!

Vi har bestemt oss for at hun skal få betale for skaden hun har gjort!! Vil hun ikke det, kommer vi til å finne på noe annet!

Hun har ikke tilbudt seg å betale for den enda.....

Gutten vår er jo helt knust - han vil ha ny sykkel i dag, men det er jo ikke så enkelt å gjøre noe med!!

"Og dessuetn går det ikke an å la en 4-åring passe på å ikke sette sykkelen sin bak en bil - de er faktisk ikke i stand til å tenke slik når de ikke en gang er fyllt 4 år!!! "

Altså, om du ikke kan forlange at de passer seg når de har en sykkel....... Hvordan kan du i det hele tatt la en 4-åring være på en 2 hjuls-sykkel???????

Eg berre spyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Jeg synes ikke hun skal slippe fri fra ansvaret sitt selv om dere synes synd på henne (alenemor og dårlig råd).

Alle som har bil, har forsikring, sier Ulv i Faarikaal lenger ned her. Men dersom bilen er lånt, dekker kanskje ikke forsikringsselskapet denne skaden fordi det ikke var bilens eier som var sjåfør akkurat da. Er det ikke noen sånne regler ute og går?

Jeg synes dere bør ta det opp med henne på en pen måte. Hun sitter nok stramt i det som alenemor, men en sykkel med støttehjul koster da ikke en formue heller. Hun kommer nok over det! Kjører man bil, må man regne med slike kostnader dersom man kjører inn i noe annet.

Sjåføren har ansvaret, men kjører hun lovlig på alle måter, skal selskapet dekke skader. Evt ulovligheter og uregelsmessigheter tar selskapet opp med fører senere, s k regress. Den skadelidende har krav på erstatning fra selskapet uansett. Det må skrives skademelding. Den skadelidte kan sende sin egen uten førers signatur, og føre på det hun/han vet om forholdet, fører og bilen. Førers navn og reg nr er viktig. Vitner er også fint å ha. Stikker fører av uten å gjøre opp for seg, eller skrive skademelding er det straffbart med bøter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bare lurer litt

det er jo greit å lære ungene at de ikke skal slenge fra seg lekene slik at de kan bli påkjørt. litt for lett å be henne betale. spleise ville jeg kanskje kunne godt med på. neste gang legger kanskje fireåringen deres leken unna der det er biler.

Hvorfor bruker du ikke stor bokstav etter komma?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...