Gå til innhold

Bærbar pc -dere som har peiling

Anbefalte innlegg

Gjest ønsker meg en

Jeg har vurdert å anskaffe meg en bærbar pc nå som jeg flytter hjemmefra og skal forsøke å bli en flittig student. Men, hva skal jeg se etter? Hva betyr alle disse tallene? Hvor stor harddisk bør man ha, hvor mange RAM er normalt?

Har tenkt å kjøpe brukt kanskje, men vil ikke bli lurt. Hva koster en relativt ny pc?

Jeg skal bruke den til skriving og evt. litt surfing på nettet.

Noen som har peiling som vil hjelpe en fattig rådløs student med noen råd og tips?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/56981-b%C3%A6rbar-pc-dere-som-har-peiling/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trenger du virkelig en bærbar? Hvis du er fattig, så er en stasjonær PC billigere, dvs. at du får mere maskin for pengene. Hvis du er student, så kommer du kanskje til å bruke den mye, og da har en stasjonær PC bedre skjerm og tastatur (mindre slitasje på skuldre etc.). Hvis du må ha en bærbar for å ta med rundt, bør du vurdere å skaffe separat skjerm og tastatur når du bruker den hjemme.

Tror fremdeles du må noe over kr. 10000,- for å få en bra ny laptop (bærbar). Du må ha minst 128 Megabyte RAM (internminne), og 15-20 Gibabyte disk. Hvis du kjøper brukt, så pass på at du får en med såkallt aktiv skjerm (de fleste nye har det nå). De passive skjermene er for dårlig bilde på. Prosessoren bør være minst 500 Megahertz (mer hvis du kjøper ny).

Trenger du virkelig en bærbar? Hvis du er fattig, så er en stasjonær PC billigere, dvs. at du får mere maskin for pengene. Hvis du er student, så kommer du kanskje til å bruke den mye, og da har en stasjonær PC bedre skjerm og tastatur (mindre slitasje på skuldre etc.). Hvis du må ha en bærbar for å ta med rundt, bør du vurdere å skaffe separat skjerm og tastatur når du bruker den hjemme.

Tror fremdeles du må noe over kr. 10000,- for å få en bra ny laptop (bærbar). Du må ha minst 128 Megabyte RAM (internminne), og 15-20 Gibabyte disk. Hvis du kjøper brukt, så pass på at du får en med såkallt aktiv skjerm (de fleste nye har det nå). De passive skjermene er for dårlig bilde på. Prosessoren bør være minst 500 Megahertz (mer hvis du kjøper ny).

Hei Snooker,

Det er da intet behov for en "vanlig" (gammel) skjerm...???

LCD skjermene på bærbare er da langt bedre enn de fleste vanlige skjermer, med mindre man har helt spesielle behov. Aktive (TFT) LCD skjermer er langt skarpere og mye lettere å lese tekst fra.

Med vennlig hilsen

Gjest punkyB

Du trenger ikke en veldig kraftig maskin hvis du bare skal bruke den til skriving og surfing. Hvis du skal spille, laste ned masse dill fra nett trenger fu både diskplass og prosessor/RAM.

Jeg skal selv kjøpe en brukt bærbar som jeg skal bruke hovedsaklig til surfing (DOLing)- og ser vel etter en bærbar med minst 5GB harddisk , 128 MB RAM , 500 MHz prosessor.

Her er et forum hvor du kan stille spørsmål selv - og se på andre spørsmål med svar.

http://forum.barbara.no/viewforum.php?forum=72&

På www.qxl.no kan du se etter brukte.

Hei Snooker,

Det er da intet behov for en "vanlig" (gammel) skjerm...???

LCD skjermene på bærbare er da langt bedre enn de fleste vanlige skjermer, med mindre man har helt spesielle behov. Aktive (TFT) LCD skjermer er langt skarpere og mye lettere å lese tekst fra.

Med vennlig hilsen

Jo, jeg kan være enig i det. Jeg tenkte nok mer på allround bruk. Og da kommer også grafikk for spill inn i bildet. Der har billige lcd-skjermer ennå noe å hente i forhold til CRT (vi snakker jo her om billige laptop'er).

Du trenger ikke en veldig kraftig maskin hvis du bare skal bruke den til skriving og surfing. Hvis du skal spille, laste ned masse dill fra nett trenger fu både diskplass og prosessor/RAM.

Jeg skal selv kjøpe en brukt bærbar som jeg skal bruke hovedsaklig til surfing (DOLing)- og ser vel etter en bærbar med minst 5GB harddisk , 128 MB RAM , 500 MHz prosessor.

Her er et forum hvor du kan stille spørsmål selv - og se på andre spørsmål med svar.

http://forum.barbara.no/viewforum.php?forum=72&

På www.qxl.no kan du se etter brukte.

Hei PunkyB

128MB RAM er faktisk i minste laget, selv for Windows 2000. Litt mer RAM er en billig måte å få bedre ytelse ut av maskinen på.

Med vennlig hilsen

Annonse

Hei,

Jeg ville kjøpt en Toshiba bærbar, enten ny eller brukt. Toshiba har kommet veldig godt ut av alle sammenligninger jeg har sett - særlig på pålitelighet. Jeg har reist i Sør Amerika, Afrika og Asia med dem. (Har logget inn på DOL over en mobiltlf fra grensen mellom Thailand og Laos!) En venn av meg arbeider i et firma som akkurat har skiftet ut alle bærebare og kjøpt Toshiba.

Som Snooker påpeker er det viktig at du kjøper en med TFT (Aktiv) skjerm. Oppløsningen bør være på 1024 x 768 punkter (eller bedre).

Du klarer deg med 128MB RAM, men det er verdt å kjøpe 192MB eller 256MB (koster ikke mye, men gjør stor forskjell).

Størrelsen på harddisken avhenger jo av bruk. 4-6 GB minst.

Med vennlig hilsen

Bærbare pc'er varierer stort i pris avhengig av hvor "up to date" de er. Det varierer også en god del mellom ulike merker.

Til studiebruk, er kontorfunksjonene det viktigste. Likevel er det greit å putte inn ok med RAM (minne), da f.eks. 256 MB eller minimum 128 MB. Alle nye bærbare pc'er har nok hastighet i massevis til ditt bruk. Dvs. at du bør kikke etter de med lavest hastighet - de er som regel billigst.

Lagringsplass - de billigste har som oftest omkring 10 Gb harddisk. Du kan senere (hvis behovet er stort) investere i en ekstern harddisk, eller du kan kjøpe cd-brenner til maskinen.

Det er en ting som jeg synes er viktig, og det er at det er DVD-spiller på maskinen. Du vil fort bli irritert hvis du velger kun cd-romspiller (prisforskjellen er ikke stor).

Skjermstørrelsen varierer også ettersom hvilken maskin du velger.

Jeg vil anta du havner rundt 10-12000 kroner for følgende maskin:

Hastighet, nesten 1Ghz

.

Ram 128 mb, kanskje mer

HD 10 gb

DVD-spiller + floppydisk

skjermkort m/ tv-utgang (bruker maskinen som dvd-spiller til tv'en)

14' skjerm

De billigste maskinene ligger alltid rundt 10.000 kroner. På sikt blir maskinene kjappere og "bedre", men prisen står der den står - omtrent.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...