Gå til innhold

Fu: har du norske foreldre og besteforeldre? Hvor norsk er du?


Gjest bare lurer på det jeg

Anbefalte innlegg

Gjest bare lurer på det jeg

Ble nevnt i en tråd her. Så nå lurer jeg på hvor mange av dere dolere er skikkelig norske. Hvor mange av dere har norske foreldre, besteforeldre og kanskje oldeforledre?

Jeg har to norske foreldre, fire norske besteforeldre og åtte norske oldeforeldre. Hvordan er det med dere?

ps: dette innlegget er ikke rasistisk ment. Bare et spm om bakgrunnen til oss Dolere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Line

    3

  • asterix

    3

  • favn

    3

  • Lillelurven

    2

Mest aktive i denne tråden

Gjest malun

Jeg er adoptert (riktignok norskadoptert) og vet således absolutt ingenting om forfedrene mine.

Utseendemessig kan jeg komme fra hvor som helst i Europa - mørk brunt hår, grønne øyne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest malun

Jeg er adoptert (riktignok norskadoptert) og vet således absolutt ingenting om forfedrene mine.

Utseendemessig kan jeg komme fra hvor som helst i Europa - mørk brunt hår, grønne øyne.

Men i adoptivfamilien min, som jeg selvsagt regner for min "ordentlige" familie er det norske besteforeldre, men tre svenske oldeforeldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke at jeg skjønner hva som er så interessant med det men... Jeg har to norske foreldre, 3 norske besteforeldre, 1 bestefar som er født i Danmark. Oldeforeldre fra Norge, Sverige og Danmark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så langt jeg vet bar norske aner . mine besteforeldre kommer i fra telemark , asker og hammerfest og det gjorde deres foreldre også .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei tippoldemor var svensk/finsk same, det er den næraste utlendingen i slekta. Min tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tipp-tippoldefar kom frå Hindelange i Tyskland til Bergen på 1600-talet. Eg har elles forfedre frå Danmark (Er oppkalt etter ein av dei), Ungarn, Nederland, Italia og muligens Spania... Ein av forfedrane mine var visstnok spansk forbrytar som blei satt i land i Nord-Noreg som straff...

Sjansen er elles stor for at barna mine vil vera mørkhuda og koma frå utlandet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se...

Faren min er adoptert fra utlandet, derfor utenlandske biologiske besteforeldre der

Og bestefaren min på morssiden ble transportert hit av tyskerne under krigen (han var fange) og ble igjen etterpå fordi han traff bestemoren min.

Så kun 3 av 4 besteforeldre er opprinnelig norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest luuuz

mitt opphav er norske og svenske,men 90% av min slekt bor i tyskland,danmark,england fordi lærere tjener så dårlig i norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har norske foreldre, besteforeldre, oldeforeldre, faktisk fra samme lille kommune alle. Når jeg kommer tilbake til de norske kongeslektene, kommer det inn noen utenlandske adelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min giftet seg med en nordmann - men å komme fra flatbygdene på Østlandet og gifte seg med en finnmarking i den tida - det var nesten som å gifte seg med en utlending.

Besteforeldrene mine på morsiden kommer fra Valdres og det samme gjør oldeforeldrene mine, og jeg har samme etternavn som den byda de kom fra.

Min far hadde samisk mor og norsk far. Bestemor vokste imidlertid opp hos norske pleieforeldre så mine oldeforeldre på hennes side vet vi ingenting om. Bestefar hadde norske foreldre, begge fra finnmark, men deretter begynner slekta å nøste aner mot både Danmark og Tyskland.

Lillegullet mitt er derimot 1/8-dels samisk, 3/8-deler norsk og 4/8-deler tyrkisk, hun er født i Belgia og har blodrødt norsk pass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er halvt norsk. Den norske halvparten skal visstnok ikke være helt norsk den heller. Den er ispedd en dråpe portugiserblod. Jeg er altså sånn passe norsk. Det er i grunnen helt greit. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Moren min giftet seg med en nordmann - men å komme fra flatbygdene på Østlandet og gifte seg med en finnmarking i den tida - det var nesten som å gifte seg med en utlending.

Besteforeldrene mine på morsiden kommer fra Valdres og det samme gjør oldeforeldrene mine, og jeg har samme etternavn som den byda de kom fra.

Min far hadde samisk mor og norsk far. Bestemor vokste imidlertid opp hos norske pleieforeldre så mine oldeforeldre på hennes side vet vi ingenting om. Bestefar hadde norske foreldre, begge fra finnmark, men deretter begynner slekta å nøste aner mot både Danmark og Tyskland.

Lillegullet mitt er derimot 1/8-dels samisk, 3/8-deler norsk og 4/8-deler tyrkisk, hun er født i Belgia og har blodrødt norsk pass.

"har blodrødt norsk pass."

Med en øksesvingende løve foran!

Forøvrig et typisk dyr fra norsk fauna! ;-)

Alt vel til deg!

*klem*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...