Gå til innhold

Fu: har du norske foreldre og besteforeldre? Hvor norsk er du?


Gjest bare lurer på det jeg

Anbefalte innlegg

Jeg er helnorsk så langt bak som jeg vet om, men barna mine er ikke helnorske før en går tilbake godt og vel 1000 år. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Line

    3

  • asterix

    3

  • favn

    3

  • Lillelurven

    2

Mest aktive i denne tråden

Jeg er helnorsk så langt bak som jeg vet om, men barna mine er ikke helnorske før en går tilbake godt og vel 1000 år. ;-)

Har norske (eller rettere sagt - jeg hadde) besteforeldre, men jeg må ha noen amerikanske oldeforeldre, tror jeg. Iallefall så er søskenbarna til mormor fra California, tror det var tippoldefaren min som utvandret til USA og giftet seg med ei amerikansk dame.

Har en onkel som har drevet med slektsforskning, men jeg har ikke helt fått med meg dette her... det ene søskenbarnet til mormor drev også med slektsforskning, og hadde kommet helt tilbake til 1300-tallet. Var masse amerikanere der, samt oss her i Norge i andre enden.

Tror jeg må finne senga, dette ble rotet :-o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har norske (eller rettere sagt - jeg hadde) besteforeldre, men jeg må ha noen amerikanske oldeforeldre, tror jeg. Iallefall så er søskenbarna til mormor fra California, tror det var tippoldefaren min som utvandret til USA og giftet seg med ei amerikansk dame.

Har en onkel som har drevet med slektsforskning, men jeg har ikke helt fått med meg dette her... det ene søskenbarnet til mormor drev også med slektsforskning, og hadde kommet helt tilbake til 1300-tallet. Var masse amerikanere der, samt oss her i Norge i andre enden.

Tror jeg må finne senga, dette ble rotet :-o

Mormoren din kan da godt ha en hel haug søskenbarn i amerika uten at du blir mindre kav norsk av den grunn. Faren min har en hel masse søskenbarn både i USA og Canada, men verken han eller jeg blir noe amerikanske av den grunn.

Eneste måten du blir noe amerikansk er hvis du stammer fra amerikanere. At noen i rett slektslinje oppover er amerikanske altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både foreldre, besteforeldre og oldeforeldre var norske, men går vi lenger tilbake i tid kommer både dansk og svensk blod inn i bildet (kanskje andre også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tysk farmor, dansk mormor, resten norske. Dvs. farsfamiliens norske stamfar kom fra Sverige på 1500-tallet, men er vel rimelig fornorsket siden da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lillelurven

Jeg er halvt Færøysk. Men familien min har visst noen samiske aner langt tilbake. Mulig det er derfor vi er veldig mørke i vår familie, jeg har blit "jaga" ut av landet! :-) Og fått spørsmål om hvor jeg _egentlig_ kommer fra.

I Spania trodde de både sønnen min og jeg var spanske, mulig vi er etterlevninger etter spanjolene som forliste utenfor Røst? Har ikke akkurat forska så mye på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene og besteforeldre mine er norske.

Oldeforeldrene mine var også norske, untatt en oldemor, hun var tysk.

Og ungene mine er like norske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mormoren din kan da godt ha en hel haug søskenbarn i amerika uten at du blir mindre kav norsk av den grunn. Faren min har en hel masse søskenbarn både i USA og Canada, men verken han eller jeg blir noe amerikanske av den grunn.

Eneste måten du blir noe amerikansk er hvis du stammer fra amerikanere. At noen i rett slektslinje oppover er amerikanske altså.

Men hvordan blir en amerikaner? Om en blir norsk av å ha norske oldeforeldre, så fantes det få "amerikanere" på det amerikanske kontinentet på den tia, om en ikke tenker på indinarne når en sier amerikanere da.

;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja etter avisopplsaget for en tid tilbake om at en stor prosent av alle barn er født uten å få vite den retmessige, biologiske faren, så er det vel ikke stort noen av oss kan vite om dette ;o)

Men på morsia tror jeg de felste har norske aner noen generasjoner tilbake. På farsia derimot, var de ikke så opptatt av å gifte seg, bo sammen og slikt, så der er det jommen ikke så godt å vite. Jeg lurer på om det ikke er noe helnorsk, godt taterblod der i gården foresten, men er ikke sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske foreldre, en av besteforeldrene er svensk, resten norske, fire svenske oldeforeldre og fire norske.

Så egentlig er jeg vel litt halvsvensk...Hmmm....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvordan blir en amerikaner? Om en blir norsk av å ha norske oldeforeldre, så fantes det få "amerikanere" på det amerikanske kontinentet på den tia, om en ikke tenker på indinarne når en sier amerikanere da.

;o)

En blir i allefall ikke automatisk amerikaner av at en har et søskenbarn i amerika, ikke engang om det er mormoren som har et søskenbarn i amerika. Altså dersom en selv og alle ens forfedre/mødre er norske. ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norske foreldre, en av besteforeldrene er svensk, resten norske, fire svenske oldeforeldre og fire norske.

Så egentlig er jeg vel litt halvsvensk...Hmmm....

Norske foreldre og besteforeldre , men aner fra den Nederlanske Kongefamilien....dermed drasser vår famile på det en kaller innavls ?sykdom!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er halvt Færøysk. Men familien min har visst noen samiske aner langt tilbake. Mulig det er derfor vi er veldig mørke i vår familie, jeg har blit "jaga" ut av landet! :-) Og fått spørsmål om hvor jeg _egentlig_ kommer fra.

I Spania trodde de både sønnen min og jeg var spanske, mulig vi er etterlevninger etter spanjolene som forliste utenfor Røst? Har ikke akkurat forska så mye på det!

Hvis du mener Pietro Querinius, 1432 & det der, så var de italienere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lillelurven

Hvis du mener Pietro Querinius, 1432 & det der, så var de italienere.

he,he, ja de var vel det! Mørke var de nå uansett! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En blir i allefall ikke automatisk amerikaner av at en har et søskenbarn i amerika, ikke engang om det er mormoren som har et søskenbarn i amerika. Altså dersom en selv og alle ens forfedre/mødre er norske. ;-)

*ler*

Jeg er nok helnorsk, altså :o) Tror det.

Sett bort ifra at farmora mi var fra Haugesund, da...hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har norske (eller rettere sagt - jeg hadde) besteforeldre, men jeg må ha noen amerikanske oldeforeldre, tror jeg. Iallefall så er søskenbarna til mormor fra California, tror det var tippoldefaren min som utvandret til USA og giftet seg med ei amerikansk dame.

Har en onkel som har drevet med slektsforskning, men jeg har ikke helt fått med meg dette her... det ene søskenbarnet til mormor drev også med slektsforskning, og hadde kommet helt tilbake til 1300-tallet. Var masse amerikanere der, samt oss her i Norge i andre enden.

Tror jeg må finne senga, dette ble rotet :-o

Begge mine foreldre har mange søskenbarn i Amerika. Men jeg har ikke amerikansk blod i årene for det; det er mine amerikanske slektninger som har norsk blod og norske forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er norsk langt tilbake. Har en tipp som er født i 1694 på de nord-frisiske øyer og noe dansk snusk enda litt lenger tilbake. Er jeg norsk nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er norsk langt tilbake. Har en tipp som er født i 1694 på de nord-frisiske øyer og noe dansk snusk enda litt lenger tilbake. Er jeg norsk nok?

Nord-frisiske?

Hva/hvor er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...