Gå til innhold

Underhudsfett-kosthold

Micha6

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 20år 165/60-som har trent på Sats i ca 1,5-2år- aerobic ca.4-3ganger i uken.

Har en del underhudsfett som jeg øsnker å få bort....vurderer nå å begynne å jogge en 30min før frokost for jeg har hørt at folk har posetive erfaringer med dette...???

Trenger hjelp til å sette opp ett fornuftig kosthold-har jeg misstforstått helt hvid dette er mitt daglige matinntak?

Frokost: 1 knekkebrød med makrell i tomat

Mellom: 1 eple

Lunsj: Samme som frokost+eple

Mellom: En eller annen frukt

Før trening kveld: Salat med 1/2 boks tunfisk + agurk

Kvelds: Knekkebrød---

Trenger komentarer eller HJELP:)

1000-takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lene3-dulcina

du ligger rundt ca. mindre enn 700kalorier daglig, det er knapt en tredje del av det som er nødvendig for en som veier 60kg trenger for å fungere normalt.. du er liksom på sultkost og forbrenningen skrur seg ned totalt og kommer til å holde i hver eneste gram fettet i kroppen din, hvis du fortsetter å spise slik. Okej, du mister litt vekt til å begynner med, men senere du kommer til å bryte ned alle musklene, når du spiser så lite fett og kalorier og trener så mye. Kroppen kommer ikke til å bli så fornøyd med slik kost å la deg gå ned i vekt eller minske fett på en sunt måte. Hvis du drev med vektløfting , deffing etc da ville jeg hadde forstått så pass lite matintakk med minsket kroppsfett som mål. Men akkurat som du beskrive, ville jeg si at du er i fare av å ødellege alt trening og muskelmasse som du har bygget opp, hvis du holder med på det lav-kalori og lav-fett kost.

vel, håper at noe kan si noe mer fornuftig, det blir spennende å lese hva andre mener om det. Tenk litt mer og søk mer om emne og lykke til fremover!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du spiser alt for lite, se hva lene3-dulcina har skrevet.

Du kan godt spise et par knekkebrød mer for dag med magert kjøttpålegg/makrell/sardiner/ost/egg osv. og middag i tillegg til det du spiser nå!

Fisk og kyllingbryst er magert og har masse proteiner!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Micha6!

Enig med Amiga og Lene3-Dulcina, du spiser dessverre for lite, så jeg vil sterkt anbefale deg å spise mere.

Din BMI er kjempefin, den er på 22, som betyr at du ligger på normalen. Pluss du må også ta i betraktning din benbygning (tynn, bred) og hvor mye muskler du har (som også øker vekten).

Vedr. "underhudsfettet". Aerobic tar du jo allerede, og jogging er kjempefint, men hva med litt styrketrening? Siden du er på SATS, regner jeg med at du gjør det, men hvis ikke, snakk med en av instruktørene der, de er kjempeflinke til å hjelpe deg med det rette treningsprogrammet, og da kan du få strammet opp "underhudsfettet" ditt! Men du trenger å spise mere... Med det kostholdet du har nå vil du miste energien din, bli slapp og forbrenningen vil også synke. En sunn balansert og variert kost, vil bare være godt for deg!

Jeg prøvde å regne ut sånn ca. hva du har spist.....vet ikke hvor mye du tok av makrell i tomat, og om du hadde pålegg på knekkebrødet om kvelden. Jeg brukte et kostkalkulasjons-program, og dessverre kommer jeg til mindre kalori-verdi enn Lene3-Dulcina gjorde. Mulig jeg har beregnet for lite av både pålegg, makrell i tomat og tunfisk, siden jeg ikke visste eksakt mengde du bruker. Jeg fikk iallefall 460 kcal av: 3 knekkebrød (regnet 1 knekkebrød om kvelden), 30 gram makrell i tomat, 2 epler, 1 banan, 10 gram agurk, 1 porsjon issalat, og 50 gram tunfisk (hermetisert i vann). Hva med melk, juice. Drikker du det?

Bare aerobic-treningen din, krever ca. 400 kalorier (middel intensistet, 1 time). Noe som betyr at du er på underskudd av kalori-inntak. Så jeg vil anbefale deg å øke kaloriinntaket ditt betraktelig. Dette er hva som er anbefalt for de fleste personer i et daglig kosthold: Korn: 6-11 porsjoner (1 porsjon: 1 brødskive, ½ rundstykke/hamburgerbrød, 30 gram musli, 1.2 dl kokt ris/pasta, etc.) Frukt: 2-3 porsjoner (1 porsjon: 1 eple/banan/appelsin, 1 ¾ dl juice) Grønnsaker: 3-5 porsjoner (1 porsjon: 2 dl rå grønnsaker, 1 dl kokte grønnsaker, 1 ¾ dl juice) Melk: 2-3 porsjoner (1 porsjon: 1 glass eller yoghurt, 50 g ost, etc.) Proteiner: 2-3 porsjoner (1 porsjon: 1.2 dl kokte bønner, 1 egg, etc.)

Håper dette hjalp deg litt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Micha6!

Enig med Amiga og Lene3-Dulcina, du spiser dessverre for lite, så jeg vil sterkt anbefale deg å spise mere.

Din BMI er kjempefin, den er på 22, som betyr at du ligger på normalen. Pluss du må også ta i betraktning din benbygning (tynn, bred) og hvor mye muskler du har (som også øker vekten).

Vedr. "underhudsfettet". Aerobic tar du jo allerede, og jogging er kjempefint, men hva med litt styrketrening? Siden du er på SATS, regner jeg med at du gjør det, men hvis ikke, snakk med en av instruktørene der, de er kjempeflinke til å hjelpe deg med det rette treningsprogrammet, og da kan du få strammet opp "underhudsfettet" ditt! Men du trenger å spise mere... Med det kostholdet du har nå vil du miste energien din, bli slapp og forbrenningen vil også synke. En sunn balansert og variert kost, vil bare være godt for deg!

Jeg prøvde å regne ut sånn ca. hva du har spist.....vet ikke hvor mye du tok av makrell i tomat, og om du hadde pålegg på knekkebrødet om kvelden. Jeg brukte et kostkalkulasjons-program, og dessverre kommer jeg til mindre kalori-verdi enn Lene3-Dulcina gjorde. Mulig jeg har beregnet for lite av både pålegg, makrell i tomat og tunfisk, siden jeg ikke visste eksakt mengde du bruker. Jeg fikk iallefall 460 kcal av: 3 knekkebrød (regnet 1 knekkebrød om kvelden), 30 gram makrell i tomat, 2 epler, 1 banan, 10 gram agurk, 1 porsjon issalat, og 50 gram tunfisk (hermetisert i vann). Hva med melk, juice. Drikker du det?

Bare aerobic-treningen din, krever ca. 400 kalorier (middel intensistet, 1 time). Noe som betyr at du er på underskudd av kalori-inntak. Så jeg vil anbefale deg å øke kaloriinntaket ditt betraktelig. Dette er hva som er anbefalt for de fleste personer i et daglig kosthold: Korn: 6-11 porsjoner (1 porsjon: 1 brødskive, ½ rundstykke/hamburgerbrød, 30 gram musli, 1.2 dl kokt ris/pasta, etc.) Frukt: 2-3 porsjoner (1 porsjon: 1 eple/banan/appelsin, 1 ¾ dl juice) Grønnsaker: 3-5 porsjoner (1 porsjon: 2 dl rå grønnsaker, 1 dl kokte grønnsaker, 1 ¾ dl juice) Melk: 2-3 porsjoner (1 porsjon: 1 glass eller yoghurt, 50 g ost, etc.) Proteiner: 2-3 porsjoner (1 porsjon: 1.2 dl kokte bønner, 1 egg, etc.)

Håper dette hjalp deg litt!

Hey!

Ja jeg pleier å ta en time med styrke/stram opp, deretter tar jeg en kondisjonstime...

Men jeg føler liksom at det blir litt mye å spise....vet ikke hva som er normalt lengre jeg...er blitt kjempe forvirret!

BMI min er normal det vet jeg,men jeg ser jo selv hva som er fett og muskler,kunne tenkt meg å gå ned ca.5kg...hadde absoulutt ikke hatt vondt av det!

Takker alle som har tatt seg tid til å svare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg Micha6,

Inntaket ditt gjennom dagen er altfor lite. Du får maks i deg rundt 600 kcal i det du spiser og dette gir verken nok kalorier eller næringsstoffer som kroppen din trenger. Inntaket ditt bør gradvis økes (ca 2-300 kcal i uken) slik at du når rundt 17-1900 kcal. Med så lavt inntak som du har nå er nok forbrenningen din veldig lav, og det forundrer meg derfor ikke at du ikke opplever noe vekttap. Vil også nevne at du har en fin vekt nå.

Det er fint å se at du får en del frukt og grønnsaker i deg, men jeg savner å se noe kalsium-rik mat samt mer kornprodukter. Samtidig er det viktig å variere kostholdet mer. Kanskje du kan la lunsjen være noen annet enn frokosten?

Et sunt kosthold inkluderer daglig rikelig med grov brødmat og kornprodukter (6-11 porsjoner hvor 1 porsjon er 1 brødskive, ½ rundstykke, 2 knekkebrød, 1.2 dl kokt ris/pasta, 1 tortilla etc), 3-5 grønnsaker og 2-4 frukt, 2-3 glass melk (eller bytt ut med 2.5 dl yogurt, 50 g ost eller 1.2 dl cottage cheese per glass melk), og 2-3 porsjoner proteinmat (hvor 1 porsjon er 1 egg, 2 ss peanutsmør, 1.2 dl kokte bønner/linser, 85 g kjøtt/fjærkre/fisk). Samtidig er det viktig at du drikker minst 8 glass vann daglig.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...