tinece Skrevet 3. juni 2002 Del Skrevet 3. juni 2002 Hei! Jeg er ei jente på 21 år som den siste tiden har gjort store endringer i mitt kosthold. For tre år siden ble jeg vegetarianer, eneste animalske produkter jeg spiste var egg og melk. Samtidig som jeg bestemte meg for å bli vegetarianer, hadde jeg et generellt usunt kosthold, drakk altfor mye brus, spiste veldig lite frukt og brød etc. Ved juletider begynnte jeg så smått å endre på kostholdet, først ved å spise mye grovt brød, noe som fikk fart på forbrenningen. I januar kuttet jeg helt ut å drikke cola (drakk bortimot 2 liter om dagen før), og begynnte å spise fisk til middag. Fra januar til mars gikk jeg ned 5 kilo, og fra første mars til første mai gikk jeg ned 9 kilo. Jeg er 176 høy og veier nå 65 kilo, en vekt jeg er rimelig fornøyd med. det ser ut som vekten er stabil på 65 kilo. Mitt spørsmål er: Er det vanlig å kunne gå ned såpass mye bare ved å legge om kosten, samt fjerne sukkerinntak? Min mor gjorde det samme og har fått ca. de samme resultatene, men hun har i tillegg hatt problemer med for høyt/lavt stoffskifte. Det virker nesten for godt til å være sant :-) Nå spiser jeg 5-6 grove brødskiver pr dag, fisk eller vegetarmat til middag, samt 2-3 frukter. I tillegg drikker jeg 1,5 - 2 liter vann hver dag, og en halv liter melk. Spiser nesten aldri godteri og sånt lenger, da mye av søtbehovet forsvant etter at jeg ble 'avvent' fra cola etc. Håper på tilbakemelding om kostholdet mitt er godt som det er nå, samt om vekttapet/vekten er normal. Takk for fine sider! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 5. juni 2002 Del Skrevet 5. juni 2002 Hei på deg tinece, Beste måten å gå ned i vekt på er å legge om kostholdet og livsstilen. Har hørt flere av mine klienter si det samme som du sier etter å ha lagt om kostholdet sitt. Bare det å kutte ut 2 liter brus daglig senker inntaket av tomme kalorier betraktelig daglig. Det å bytte over til fiske- og vegetarmiddager senker ofte kaloriene (fettmengden) ytterligere. Det er også flott at du økte mendgen med grovt brød og frukt. Det er et ganske betydelig vekttap med 14 kg på ca 4 måneder, men ikke altfor mye så lengde du fikk kaloriene og næringsstoffene du trengte (at du spiste et variert og fornuftig kosthold og ikke sultet deg). Noe av problemet med så raskt vekttap er at man ofte går det opp igjen. Dette skjer gjerne ikke så lett når vekttapet kommer av at man har lagt om kostholdet og fortsetter med et sunt og fornuftig kosthold. Dersom man går på en diett for å gå ned, er det også lett å gå av dietten.. Det høres ut som du har et fornuftig kosthold nå. Du bør passe på at pålegget på noen av skivene er proteinrikt slik at ikke middagen blir den eneste gode kilden i løpet av dagen. Det anbefales 2-3 gode proteinkilder daglig. Cottage cheese er f.eks et godt valg, det samme er peanutsmør, egg, div soyaprodukter, og evt noe fiskepålegg. Håper også at du har plass til grønnsaker gjennom dagen. Tomat, agurk, salat, etc er flott å bruke som pålegg, og så har du kanskje noe kokte og/eller rå grønnsaker til middag? Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.