Amiga Skrevet 4. juni 2002 Del Skrevet 4. juni 2002 Jeg har høy kolesterol og prøver derfor å unngå pålegg med mye fett i. Jeg har spist en del svinesteik, kokt skinke og hamburgerrygg (fjerner alt synlig fett) på brødet i den tro at dette kunne jeg spise nesten daglig. Har kuttet ut ost. Nå var det en som sa til meg at jeg bør holde seg unna disse varene også. Er dette sant? Jeg spiser maks. 3 egg i uka og en del tunfisk i tillegg til disse påleggsortene. Jeg får ikke lest noen varedeklarasjon da dette kjøpes i løsvekt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Hei på deg Amiga, Med høyt kolesterol anbefaler vi gjerne ikke mer enn totalt 170 g kjøtt/fisk daglig. Dette inkluderer alt du spiser gjennom dagen (f.eks som pålegg, til middag, og lunch). De beste valgene er mager fisk og hvitt kjøtt (som inkluderer kylling og kalkun). Av andre kjøtttyper bør du velge magre varianter, skjære bort alt synlig fett, og tilberede det ved metoder som ikke tilsetter fett, samt fjerne skinnet på kyllingen. Du kan godt bruke litt svin, men kanskje prøve å bytte det ut med noe mer kalkun/kylling slik at du ikke spiser det daglig. Fortsett å fjerne alt synlig fett samt kjøp de magre variantene i butikken. Noe av problemet med kjøtt er mengden av mettet fett. Svin inneholder omtrent like mengder mettet fett som f.eks biff. Kylling og kalkun har lavere totalt fett og mettet fett. Mengden egg i uken er ok, så lenge disse også inkluderer de du bruker i matlaging. Av tunfisk bør du passe på å bruke den som er lagt i vann og ikke olje. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.