Gå til innhold

brunost-ernæringsxpertn??

Gjest brunostfreak

Anbefalte innlegg

Gjest brunostfreak

Hvor mange kalorier er det i lettere Gudbrandsdalsost som er nok til å dekke en brødskive??? Er det like mye kalsium i brun ost som i hvit? Gjør det noe å alltid spise brunost på brødskiven? (Ca.4-5 pr. dag). Av og til hender det at jeg spiser bare 3-4 hjemmelagde rundstykker(grove, a 60 g) m. pålegg(uten smør)i løpet av dagen, fordi jeg gidder ikke lage mat. Hvor mange kalorier er det sånn ca? Blir jeg underernert av det, hvis jeg spiser det et par ganger i uken? Dette var litt mye, sorry, men ville bli utrolig takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg brunostfreak,

Jeg bor ikke i Norge, og har derfor ikke noe brunost å veie opp for å se hvor mange gram som går på en skive brød. Kanskje andre her inne kan gi deg et mer nøyaktig svar enn dette?

Brunost inneholder ca 350 mg kalsium per 100 g, mens 100 g hvitost inneholder rundt 621-782 mg kalsium per 100 g ost. Hvitost har altså omtrent dobbelt mengde kalsium i forhold til brunost. En annen forskjell er at hvitost er en mye bedre proteinkilde enn brunost.

Brunost er et flott pålegg, men jeg synes ikke det er en god ide å bare spise det som pålegg. Det er viktig med variasjon i kostholdet for å få all næringstoffene du trenger. Det er dessverre ikke en mattype som gir oss alt det vi trenger av næring.

Å spise bare 3-4 rundstykker daglig gir deg verken nok kalorier, proteiner eller forskjellige vitaminer og mineraler. Rundstykkene uten pålegg gir rundt 470- 625 kcal, så kommer brunosten i tillegg (som jeg som sagt ikke har informasjon på).

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...