Gå til innhold

Å koke kylling eller kjøttdeig

Anbefalte innlegg

Gjest Gjør du?

Har inntrykk av at det er bare meg som koker kylling og kjøttdeig, alle andre steiker slik mat. Jeg koker det fordi det er sunnest. Folk både ler og ser forundret på meg hvis de hører eller ser dette.

Finnes det andre som også gjør det på denne måten? Hvis ikke hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/57703-%C3%A5-koke-kylling-eller-kj%C3%B8ttdeig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Arkana

Jeg liker best kokt kylling, slipper fettet da. Kylling er magert, men også veldig godt! Et lite tips: La kyllingfileter trekke i varmt vann med salt i, og bruk revet ost oppå når den er ferdig, det både smaker ålreit og ser delikat ut.

"det både smaker ålreit og ser delikat ut."

Hehe, jeg vil ikke ha mat som bare smaker ålreit, jeg vil at mat skal smake godt!

Kokt kjøttdeig?? Høres ikke noe godt ut.

Syns det er viktigere at maten smaker godt, enn at det smaker greit nok og bare er sunt.

Kylling spiser jeg ikke, så den problemstillingen har jeg ikke. Men hvis jeg skulle spist kylling, hadde jeg valgt stekt, helt klart. Kokt kylling høres - vel, ikke så delikat ut. Da hadde jeg nok bare spist tilbehøret.

Annonse

Hvorfor skulle det være så mye sunnere å koke kjøttdeigen ? Du vanner den jo helt ut og tilbake sitter du med en blek, næringsfattig graut ? Og ikke søren om det høres delikat ut med KOKT kjøttdeig heller * gulp * ! Kylling eller høne, ok, men ikke kjøttdeig. Fjærkreet er for øvrig best grillet eller stekt i ovnen. Hvorfor skulle det være mindre sunt, mener du ? Det er jo ikke tilsatt noe fett eller lign. da.

Alt som kokes avgir næringsstoffer til kokevannet, og det blir mindre vitaminer o.l. igjen i maten.

Steker man kjøtt i teflonpanne med litt olivenolje, eller uten noe som helst, er det ikke noe mere "usunt" ved det !

Tja, jeg koker det ikke _heller_ enn å steke - men kjøttdeig bruker jeg jo gjerne i sauser, slik at den bare brunes lett før den has i kasserolle med de andre ingrediensene og putrer videre. Kyllingfileter brunes som regel også - men hel kylling ovnssteker jeg. Har også et par gode kyllingoppskrifter i ildfast form.

Så lenge man kun bruner lett og bruker teflonpanne (evt. litt matolje som fettstoff) er det ikke noe mer skadelig å steke enn å koke. Det som er skadelig med steking er jo forkulling og usunne fettstoffer.

Gjest (ikke undertegnet)

Hvorfor skulle det være så mye sunnere å koke kjøttdeigen ? Du vanner den jo helt ut og tilbake sitter du med en blek, næringsfattig graut ? Og ikke søren om det høres delikat ut med KOKT kjøttdeig heller * gulp * ! Kylling eller høne, ok, men ikke kjøttdeig. Fjærkreet er for øvrig best grillet eller stekt i ovnen. Hvorfor skulle det være mindre sunt, mener du ? Det er jo ikke tilsatt noe fett eller lign. da.

Alt som kokes avgir næringsstoffer til kokevannet, og det blir mindre vitaminer o.l. igjen i maten.

Steker man kjøtt i teflonpanne med litt olivenolje, eller uten noe som helst, er det ikke noe mere "usunt" ved det !

Stekt mat har mere kreftfremkallende stoffer i seg enn kokt mat. Akrylamid dannes ved steking og dette er et kreftfremkallende stoff.

Stekt mat har mere kreftfremkallende stoffer i seg enn kokt mat. Akrylamid dannes ved steking og dette er et kreftfremkallende stoff.

Overdriver du ikke litt nå? Det skal svært høye temperaturer til for at det skal bli snakk om noe slikt - tenk på den undersøkelsen som ble gjort for litt siden. Det hadde ikke vært snakk om bare frityrstekt potetgull dersom det du sier skulle være tilfelle.

Var det forresten Birdie som nevnte noe om dette i sitt svar her ? Mat som er stekt ved for høy temperatur slik at den blir forkullet (brent mat) skal visstnok være lite sunt.

Annonse

Villigheten til å prøve, og evnen til ikke å avvise noen ting er det som skiller virkelige gode kokker fra de middelmådige. Jeg fatter ikke at det går an å avvise kokt kjøttdeig sånn uten videre. Jeg har aldri kokt kjøttdeig, men jeg skal vedde på at jeg hadde klart å lage noe godt ut av det. Ikke sånn å forstå at jeg er en ekstremt god kokk, men likevel....

Akrylamid dannes ved tilberedning av stivelsesholdige råvarer - kjøtt faller ikke under denne kategorien. Allikevel skal man være forsiktig med å hardsteke kjøtt slik at det blir svart, forkulling ses også på som suspekt i forhold til kreft. Visste du forresten at karamell - et av de mest brukte fargestoffene i ferdigmatvarer - ikke er annet enn forkullet sukker..? Enda en grunn til å droppe Cola'en..

;o)

Akrylamid dannes ved tilberedning av stivelsesholdige råvarer - kjøtt faller ikke under denne kategorien. Allikevel skal man være forsiktig med å hardsteke kjøtt slik at det blir svart, forkulling ses også på som suspekt i forhold til kreft. Visste du forresten at karamell - et av de mest brukte fargestoffene i ferdigmatvarer - ikke er annet enn forkullet sukker..? Enda en grunn til å droppe Cola'en..

;o)

"Visste du forresten at karamell - et av de mest brukte fargestoffene i ferdigmatvarer - ikke er annet enn forkullet sukker..? "'

Denne påstanden er veldig drøy. Årsaken til at karamell blir brunt, er at under påvirkning av varme, vil karbohydrater reagere med proteiner (egentlig aminosyrer). Disse vil gjennomgå en reaksjon som vi kaller Maillard-reaksjonen, som på folkemunne kalles en bruningsreaksjon. Denne reaksjonsveien er ganske kompleks, og det kan dannes diverse uønskede stoffer. Dette gjelder spesielt dersom temperaturen blir veldig høy.

Altså: det blir brunt fordi sukker og aminosyrer reagerer. Derfra til forkullet sukker snakker vi om lysår i forskjell.

:)

"Visste du forresten at karamell - et av de mest brukte fargestoffene i ferdigmatvarer - ikke er annet enn forkullet sukker..? "'

Denne påstanden er veldig drøy. Årsaken til at karamell blir brunt, er at under påvirkning av varme, vil karbohydrater reagere med proteiner (egentlig aminosyrer). Disse vil gjennomgå en reaksjon som vi kaller Maillard-reaksjonen, som på folkemunne kalles en bruningsreaksjon. Denne reaksjonsveien er ganske kompleks, og det kan dannes diverse uønskede stoffer. Dette gjelder spesielt dersom temperaturen blir veldig høy.

Altså: det blir brunt fordi sukker og aminosyrer reagerer. Derfra til forkullet sukker snakker vi om lysår i forskjell.

Så Cola`en kan fortsatt inntaes med god samvittighet ?

Okei - takker for korreks! Baker en del med proteinpulver og skjønner hva du snakker om når du forklarer dette med bruningsprosess.

Men Cola er vel fremdeles ikke beregnet på innvortes bruk..? ;o)

Okei - takker for korreks! Baker en del med proteinpulver og skjønner hva du snakker om når du forklarer dette med bruningsprosess.

Men Cola er vel fremdeles ikke beregnet på innvortes bruk..? ;o)

Cola? Jeg har en kollega som drakk halvannen liter cola per dag. Han kuttet det ut og tok av seg tre kilo på en uke !

Selv har jeg kuttet ut all brus unntatt Pepsi Max. Imidlertid mistenker jeg at det er noe snusk med denne brusen, for det virker som den er avhengighetsskapende. Vet du noe om dette? Utørst blir man ihvertfall ikke.

Ellers så går det nå mest i pulver da :)

Så Cola`en kan fortsatt inntaes med god samvittighet ?

Det er pokker meg mye rart som kan inntas med god samvittighet :) En normalt trenende person kan helt uproblematisk innta en havlliter Cola om dagen uten å tra noe skade av det. Nå skal det imidlertid påpekes at det _ikke_ er ernæring som er mitt fagområde, men næringsmiddelteknologi, så her beveger jeg meg i grenseland for hva jeg behersker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...