Gå til innhold

Løs mage/oppblåst mage

Gjest Gamlemor

Anbefalte innlegg

Gjest Gamlemor

Hei! Jeg er ei dame på 50 år, som i den siste tiden har hatt en trøbblete mage. Løs avføring, mageknipe, og opplåsthet, har vært tilfelle neste hver dag i noen uker nå. Kan det skyldes kosthold, eller noe annet? Har du noen tips jeg kan prøve selv for å få bukt med problemene? Kan for mye kaffe/røyk ha noe å si? Spiser alltid grovt brød, så noe fiber får jeg i meg, men er det for lite? På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Kosthold kan ha mye å si, men hvis du ikke har endret det vesentlig i det siste er det lite sannsynlig. Matvareintoleranse er veldig mye mer sjeldent enn det folk påstår, så det kan du nesten se bort i fra. Stress kan påvirke tarmen, og mye kaffe og røyk likeså. Spis jevnlige måltider og drikk mye vann! Spiser du mye sukkerfrie varer? Mange av dem inneholder stoffer som ikke kan absorberes, men som går uforandret over i tykktarmen der de virker osmotisk (diaré) og brytes ned av bakterier (gassdannelse). Hvordan arter smertene seg? Er det etter du har spist, eller hele tiden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg Gamlemor,

Det er lite sannsynlig at plagene kommer av kostholdet dersom du ikke har forandret noe ved det i det siste. Plagene kan ellers komme av div tarmplager/sykdommer, stress, etc. Irritert tykktarm er en mulighet. Jeg synes det ville vært klokt å ta seg en tur til legen for å få det undersøkt dersom det fortsetter.

Diagnosen irritert tykktarm får man etter å ha hatt symptomene i minst 3 måneder. Det forekommer ofte alternerende diare og forstoppelse, magesmerter, og oppblåsthet. Irritert tykktarm oppdages ofte i tenårene eller ung voksen alder. Symptomene kan forverres ved stress (som f.eks reise, flytting, skilsmisse etc). Andre faktorer som øker symptomene inkluderer bruk av avføringsmidler, antibiotika, koffein, for lite væskeinntak og lite søvn. Hvis spesielle matallergier finnes i familien din, kan du også prøve å utelate disse matvarene for å se om dette vil hjelpe mot plagene dine. Jeg vil også nevne at irritert tykktarm ikke fører til nedsatt fordøyelse og opptak av næringsstoffer.

For å forebygge symptomer og smerter er det anbefalt et høyt inntak av fiberrik mat (minst 20-30 g fiber) og samtidig drikke 2-3 liter vann daglig. Mat med mye fett, koffein, og sukker bør reduseres. Alkohol bør utelates helt. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg Gamlemor,

Jeg sendte et svar til deg tidligere, men det ser ikke ut som det nådde frem.

Plagene dine kan komme av kostholdet eller ha andre årsaker. Uten forandringer i kostholdet den siste tiden tviler jeg på at det er maten som forårsaker plagene.

Det kan også være div tarmplager/sykdommer som forårsaker symptomene. Irritert tykktarm er en mulighet. Laktose-intoleranse er en annen mulighet (som krever at du holder deg borte fra melk og melkeprodukter). Jeg synes det ville vært klokt å ta seg en tur til legen for å få det undersøkt dersom det fortsetter.

Diagnosen irritert tykktarm får man etter å ha hatt symptomene i minst 3 måneder. Det forekommer ofte alternerende diare og forstoppelse, magesmerter, og oppblåsthet. Irritert tykktarm oppdages ofte i tenårene eller ung voksen alder. Symptomene kan forverres ved stress (som f.eks reise, flytting, skilsmisse etc). Andre faktorer som øker symptomene inkluderer bruk av avføringsmidler, antibiotika, koffein, for lite væskeinntak og lite søvn. Hvis spesielle matallergier finnes i familien din, kan du også prøve å utelate disse matvarene for å se om dette vil hjelpe mot plagene dine. Jeg vil også nevne at irritert tykktarm ikke fører til nedsatt fordøyelse og opptak av næringsstoffer. For å forebygge symptomer og smerter er det anbefalt et høyt inntak av fiberrik mat (minst 20-30 g fiber) og samtidig drikke 2-3 liter vann daglig. Mat med mye fett, koffein, og sukker bør reduseres. Alkohold bør utelates helt. Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...