Gjest ej Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Hei! Jeg har diagnosen cøliaki (fikk den som ettåring, nå er jeg 19), og var nylig uheldig og fikk servert glutenholdig brød på kafé. Jeg reagerer svært kraftig på gluten og ble veldig dårlig. Jeg vet jo ikke i hvilken grad tarmen har tatt skade av dette, men regner med at næringsopptaket er noe redusert. Det jeg da lurer på er om dette kan nedsette virkningen av p-piller, og evt andre legemidler. Jeg lurer også på hvor lang tid det vanligvis tar før tarmtottene vokser ut igjen etter slike uhell. På forhånd takk Hilsen bekymret.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lene3~dulcina Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 hei, jeg har cøliaki også (fikk diagnosen noen få måneder siden) og anbefaler sterkt at du prøver å sende dette inleggett på Norsk Cøliaki Foregning sin diskusjonsforum http://www.ncf.no (klikk på 'diskusjonsforum' på toppen) så da kan du få et sikre svar fra andre cøliakere og selv foregningen. slik gluten uhell skjer en gang iblant og det kan være virkelig ekkelt, men skadet er selvsagt ikke så betydelig som når man spiser gluten daglig. Frekvensen av 'uhell' som kan si mer om hvor mye næringsopptaket blit tapt per grunn av malbsorbsjon. Derfor ville jeg si at effekten av medisinerigen (p-pill, antidepressiva, psykofarma, epileptika, osv) ville ikke hadde blitt svakere like etter den episoden, men jeg er ikke helt sikker, derfor burde du spør på ncf forum. Eller til og med forum for allergi her på DOL. en andre link som er super er: http://maelstrom.stjohns.edu/archives/celiac.html celiac listserv har mye informasjon om alt og muligheten av å søke i databasen. Hvis du fikk for mye diarre og oppkast etter gluten uhell, da kan man tyder på at p-pill ville hadde minsket effekten, så det er bedre med ekstra prevensjon. lykke til! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.