Betobe Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Hei. Jeg er en ung gutt i slutten av 20 årene som har slitt i snart fire år med magen. Probleme er at magen "låser" seg, jeg får mye innestengt luft og må finne alle slags merkligste stillinger for å kunne prøve å rape. Når jeg ikke klarer å få ut noe luft blir jeg urolig og ukonsentrert og stresset. Jeg spiser kanskje litt uregilmessig, drikker kaffe og røyker. I en periode på over 3 måner kuttet jeg både ut røyk og kaffe uten at dette hjalp. I samme periode spiste jeg regilmessig og sundt. Det jeg lurer på er om det er spesielle matvarer jeg bør spise mere av. Hva bør jeg drikke og hvor mange ganger bør jeg spise om dagen. Er takknemelig for et svar. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide Skrevet 14. juni 2002 Del Skrevet 14. juni 2002 Hei på deg Betobe, Generelt kan luftdannelser komme av ting som lite mosjon, nedsatt tarmbevegelser, kosthold, sluking av luft og forskjellige tarm/mage-sykdommer. Luft i den øvre del av fordøyelseskanalen er gjerne et resultat av luftsluking. Det er viktig at du spiser sakte, tykker maten godt med munnen lukket, og ikke drikker fra et sugerør. Du bør spise regelmessige måltider (3-5 om dagen), samt drikke minst 8 glass vann daglig. Luft lengre ned i fordøyelseskanalen produseres ofte av mat som kroppen ikke tar opp fra tarmen – og som dermed blir liggende og gjære av bakterier. Noen typiske matvarer som produserer luft er løk, ulike kåltyper (salater, kålrot, grønnkål, blomkål), bønner, erter, asparges, eple og eplejuice, brokkoli, kullsyreholdig drikke, tyggegummi og andre produkter som inneholder sorbitol. I tillegg kan melk/melkeprodukter forårsake luft hos mange. Dersom plagene fortsetter synes jeg du bør ta en tur til legen. Lykke til! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.