Gå til innhold

Noen som vet?...om afasi og hjerneblødning

Anbefalte innlegg

En venninde av meg fikk hjerneblødning for en mnd iden, 30 år gammel. Hun er lam i halve siden av kroppen, og har oxo mistet språket og kan heller ikke lese.

Hun har startet med opptrening, fysioterapi og logoped, begge 1x hver dag (er ikke det litt lite foresten)?

Spørsmålet er: Hva er egentlig sjansen for å få tilbake språket? Har selv bare jobbet med eldre pasienter, og kan desverre ikke huske at det er ofte da.

Håper noen vet noe om det..

Fortsetter under...

Gjest teatrika

Jeg er utdannet hjelpepleier og på skolen lærte jeg at jo yngre pasienten er når de blir rammet av hjerneslag, jo større er sjansen for å bli helt frisk igjen.

Eldre mennesker har en tendens tilå gi opp når de blir rammet av hjerneslag, og så lenge de ikke selv har vilje til å trene seg opp igjen er det små muligheter for at de klarer det.

Jeg tør ikke her å påstå av din venninne blir frisk igjen, men siden hun ikke er eldre, og helt sikkert har masse og leve for, så vil jeg tro at viljen er såpass sterk at det er mulig å trene seg opp igjen.

Som teatrika sier - alderen er absolutt på pasientens side. En hjerneblødning er dessuten gjerne mindre alvorlig enn et infarkt (blodpropp), siden vevet i stor grad har evne til å suge opp igjen blodet som trykker på hjernevevet (og forårsaker symptomene).

Om hun har både logoped og fysio en gang om dagen synes jeg det ikke er for lite - hun blir fortere sliten med en slik diagnose, og resten av dagen består i og for seg av "trening" den også.