Gå til innhold

Noen som vet?...om afasi og hjerneblødning

Anbefalte innlegg

En venninde av meg fikk hjerneblødning for en mnd iden, 30 år gammel. Hun er lam i halve siden av kroppen, og har oxo mistet språket og kan heller ikke lese.

Hun har startet med opptrening, fysioterapi og logoped, begge 1x hver dag (er ikke det litt lite foresten)?

Spørsmålet er: Hva er egentlig sjansen for å få tilbake språket? Har selv bare jobbet med eldre pasienter, og kan desverre ikke huske at det er ofte da.

Håper noen vet noe om det..

Fortsetter under...

Gjest teatrika

Jeg er utdannet hjelpepleier og på skolen lærte jeg at jo yngre pasienten er når de blir rammet av hjerneslag, jo større er sjansen for å bli helt frisk igjen.

Eldre mennesker har en tendens tilå gi opp når de blir rammet av hjerneslag, og så lenge de ikke selv har vilje til å trene seg opp igjen er det små muligheter for at de klarer det.

Jeg tør ikke her å påstå av din venninne blir frisk igjen, men siden hun ikke er eldre, og helt sikkert har masse og leve for, så vil jeg tro at viljen er såpass sterk at det er mulig å trene seg opp igjen.

Som teatrika sier - alderen er absolutt på pasientens side. En hjerneblødning er dessuten gjerne mindre alvorlig enn et infarkt (blodpropp), siden vevet i stor grad har evne til å suge opp igjen blodet som trykker på hjernevevet (og forårsaker symptomene).

Om hun har både logoped og fysio en gang om dagen synes jeg det ikke er for lite - hun blir fortere sliten med en slik diagnose, og resten av dagen består i og for seg av "trening" den også.

Ønsker venninna di lykke til og håper at dere venner har anledning til å stille opp for henne - også etter at det første sjokket har gitt seg. Dersom man vet om hun har evne til å forstå er det fint om hun kan leses for (ukeblader, aviser etc. som hun interesserte seg for før sykdommen). Ellers er det jo å oppdatere henne om stort og smått fra hjemlivet - jeg vet at det er snålt å sitte slik og prate til "veggen", men kanskje får du respons i form av ansiktsuttrykk og gjenkjennende glimt i øyet?

Gjest Fenrisulven

Tror nok, som de andre her, at alderen vil hjelpe henne.

Hjelpe henne kan også dere gjøre, still ja/nei spørsmål og kun et spørsmål om gangen.

Ikke_ Vil du ha kaffe eller te?_

Vær tålmodige, vent på hennes svar, ikke fullfør ordet for henne, det at hun forsøker selv om dere ser hun sliter er også trening.

Dette vet dere sikkert, men alikevell...

Det finnes en AFASI forening, hovedkontor i Oslo, lokallag rundt omkring. De kan sikkert hjelpe dere med masse info.

Håper det går bra!!!

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...