Gjest glimmer Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 Jeg strever med å få i meg nok mat og teller kalorier en uke, for å finne ut hvor mye energi jeg egentlig får (forslag fra legen). Så startet jeg i dag da og spiste havregrøt til frokost i ni-tiden, laget av ca. 1,5 dl havregryn. Dette var temmelig mye mat for meg og jeg tenkte at nå måtte jeg ha fått i meg en god del. Men ved hjelp av utregningen på TV2s hjemmesider, viste det seg at dette resulterte i 190 kalorier. Jeg la til en teskje sukker (hadde ikke sukker på da, men skal neste gang) og var dermed oppe i 208 kalorier. Fremdeles ikke særlig mye. Ble ikke sulten før nå i 3-tiden igjen og spiste da en banan og en brødskive med syltetøy. Fremdeles er jeg kun oppe i knapt 500 kalorier og skal helst ha 1000 til før jeg legger meg! Fant ut at om jeg hadde en teskje smør på brødskive, så får jeg kun 34 kalorier mer i meg og jeg liker ikke en gang smør. Jeg vil ikke ta proteinpulver eller lignende, da jeg ikke er undervektig, men prøver å finne et kosthold som gir meg de vitaminene og den energien jeg trenger. Vil jo heller ikke ødelegge forbrenningen min. Det jeg tenkte er at jeg kan jo forsøke å drikke en del juice i løpet av dagen, kanskje lage havregrøten med litt melk og spise et par gulrøtter? Er jo fremdeles helt i underkant av det jeg trenger, selv om jeg prøver å spise litt middag hver kveld. Kan jo nevne at jeg misliker fett. Smaken av det, altså. Klarer ikke fettholdig mat som ost, smør og pølser. Spiser jeg ost, så er det lett-varianten. Forsøker å unngå mat som skal stekes i panne (med smør eller olje), og så videre. Det største problemet er at selv når blodsukkeret mitt er lavt, så har jeg ikke særlig matlyst. Har en BMI på 24, så det er ikke krise, men vet jeg mangler en god del vitaminer. (Jeg tar vitamintilskudd og omega-3 tabletter.) Er det noen som sliter med det samme og kanskje har noen gode råd med på veien? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest zuuul Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 hva med å spise mange brødskiver framfor havregryn? og kjøtt i løksaus er kjempegodt og ikke fett. kosttilskudd.. spre på med grønnsaker,frukt.. håper jeg var til hjelp! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glimmer Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 hva med å spise mange brødskiver framfor havregryn? og kjøtt i løksaus er kjempegodt og ikke fett. kosttilskudd.. spre på med grønnsaker,frukt.. håper jeg var til hjelp! Takk for svar Er så glad i havregrøten min, jeg... Spiser det fordi brødskivene blir for tørre og kjedelige. Spiser jeg brød, klarer jeg kun ei skive. Kjøtt i løksaus? Hva slags kjøtt? Og hvordan lager man løksaus? God idè å spise masse grønnsaker og frukt, er det jeg prøver på nå. Men er begrenset hva jeg orker av det også, da 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest PecMan Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 "Jeg vil ikke ta proteinpulver eller lignende, da jeg ikke er undervektig" Du blir ikkje feit av å ete proteiner, viss det er det du trur. Dessuten ser eg av kosten din at du får i deg altfor lite proteiner slik som det er. Reint kjøtt, fjærkre, fisk, tunfisk og linser er gode proteinkilder. Du bør satse på å få i deg *iallfall* 1 gram pr. kilo kroppsvekt, helst 1.5 g/kg. Til frukost kan du jo prøve musli med ekstra frukt og diverse nøtter, med melk og litt syltetøy. Det burde gi bra med kaloriar og ha godt med fett, lavglysemiske karbohydratar, og protein. Dessuten er det lurt å ha faste små måltid slik at du får i deg mat sjølv om du egentlig ikkje er særlig svolten. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glimmer Skrevet 7. juni 2002 Del Skrevet 7. juni 2002 "Jeg vil ikke ta proteinpulver eller lignende, da jeg ikke er undervektig" Du blir ikkje feit av å ete proteiner, viss det er det du trur. Dessuten ser eg av kosten din at du får i deg altfor lite proteiner slik som det er. Reint kjøtt, fjærkre, fisk, tunfisk og linser er gode proteinkilder. Du bør satse på å få i deg *iallfall* 1 gram pr. kilo kroppsvekt, helst 1.5 g/kg. Til frukost kan du jo prøve musli med ekstra frukt og diverse nøtter, med melk og litt syltetøy. Det burde gi bra med kaloriar og ha godt med fett, lavglysemiske karbohydratar, og protein. Dessuten er det lurt å ha faste små måltid slik at du får i deg mat sjølv om du egentlig ikkje er særlig svolten. Takk for svar Neida, tror ikke jeg blir feit av proteiner. Er heller ikke noe jeg bekymrer meg for. Men da jeg ønsker å heller "venne meg til" et balansert kosthold, så synes jeg ikke pulvertilskudd er noen god løsning. Ja, får nok i meg for lite proteiner. Har egentlig ikke tenkt på det. Kan ikke spise nøtter, da jeg er allergisk, spiser heller ikke rødt kjøtt. Så mulighetene er noe begrenset. Må nok bli flinkere til å lage gode middager med hvitt kjøtt. Igjen, takk for svar, ga meg noen ideer 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Takk for svar Neida, tror ikke jeg blir feit av proteiner. Er heller ikke noe jeg bekymrer meg for. Men da jeg ønsker å heller "venne meg til" et balansert kosthold, så synes jeg ikke pulvertilskudd er noen god løsning. Ja, får nok i meg for lite proteiner. Har egentlig ikke tenkt på det. Kan ikke spise nøtter, da jeg er allergisk, spiser heller ikke rødt kjøtt. Så mulighetene er noe begrenset. Må nok bli flinkere til å lage gode middager med hvitt kjøtt. Igjen, takk for svar, ga meg noen ideer Egg er en glimrende proteinkilde, det kan du vel spise? Egg er jo så anvendelig, du kan lage frokoster, lunsjer, middager og kveldsmåltider av egg. Eller lage vafler med egg i o.l. Bare pass på at du ikke spiser mer enn ca 7 totalt på en uke. Ett egg tror jeg inneholder 100 kalorier. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Du gjør lurt i å drikke juice. Det er en del kalorier i det, itillegg til at det er sunt og inneholder masse vitaminer. Hva med f.eks. kyllingsalat med dressing til lunsj en gang iblandt? Eller go`morgen-yogurt som mellom-måltid? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glimmer Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 Du gjør lurt i å drikke juice. Det er en del kalorier i det, itillegg til at det er sunt og inneholder masse vitaminer. Hva med f.eks. kyllingsalat med dressing til lunsj en gang iblandt? Eller go`morgen-yogurt som mellom-måltid? Egg kan jeg spise, ja Det var en god idè, det er jo en fin proteinkilde. Prøver å spise kyllingsalat og lignende til middag, det er litt vanskelig å få det til når jeg skal spise lunsj. Takk for gode forslag 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest glimmer Skrevet 8. juni 2002 Del Skrevet 8. juni 2002 ...jeg spiser kokt skinke på brødskiven en gang i blant, på tross av min aversjon mot rødt kjøtt. Så det er jo også litt proteiner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
turte Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Spis frukt og grønnsaker. Epler skjerper appetitten, dvs. du kjenner deg mer sulten. Hva med fisk? Det blir du ikke så mett av og har mye proteiner. Laks og kveite har også sunt fett. Havregrynsgrøt er da mye bedre kokt på melk enn på vann. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.