Gå til innhold

Hvordan unngå gass i magen?

loevetann

Anbefalte innlegg

Jeg er en ung kvinne som får luft, eller rettere sagt illeluktende gass i magen nesten hver dag. Jeg er klar over at dette er en normal funksjon, men ingen jeg kjenner slipper så mye gass i løpet av en dag som jeg.

Jeg synes det blir litt dumt å legge om kostholdet helt. Mange av matvarene som omtales som såkalt "problemmat" er jo sunne. Derfor vurderer jeg å prøve noe reseptfritt i mot mitt problem. Beano skal jo hjelpe mot sukkerholdig problemmat, men hva skjer egentlig med denne maten ved tilsetning av beano? Blir den overført til mer usunt sukker, slik at det jeg spiser blir mindre bra for kroppen min?

Jeg har lest et annet sted på nett at dersom det man slipper er illeluktende, så er det proteinene som har skylden. Stemmer dette? Fins det i så fall et sunt alternativ som kan hjelpe magen i å fordøye disse?

*Blir kjempeglad for svar*

Løvetann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nei til melk for meg

Melk er oftere synderen enn man skulle tro ! Vurdert å kutte ut melk og spesielt melk- og fløterike produkter (som iskrem) en periode ?

En del mennesker får oppsvulmet mage og slipper gasser (som du så pent kaller det :-) ) hele dagen av å drikke melk. Noen får mageknip i tillegg.

Jeg er blant de, og det rare er at jeg ble midt i tredveårene før jeg skjønte hva som var årsaken til det ! Det er ikke så lett å skjønne hva som er årsaken, når årsaken er en selvfølgelig del av det daglige, norske kostholdet.

Nå er det så deilig å slippe den ulmingen i tarmene, oppsvulmet mage av gasser og den stadige fisingen! :-) En porsjon med iskrem eller iskake etter en middag får meg til å prompe i ett strekk omtrent resten av kvelden.

PS! Kalsiumet i melk kan du erstatte med Kalsiumtabletter som du kjøper på apoteket. Melk er ingen livsnødvendig vare !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ernæringsfysiolog Monica F Dahlseide

Hei på deg Løvetann,

Luftdannelser i tarmen kan komme av ting som lite mosjon, nedsatt tarmbevegelser, sluking av luft, kosthold, og forskjellige tarm/mage-sykdommer eller plager. For å unngå å sluke luft er det viktig å spise sakte, tygge med munnen igjen, og la være å drikke gjennom sugerør. Luft i tarmen kan også produseres av mat som kroppen ikke tar opp fra tarmen – og som dermed blir liggende og gjære av bakterier. Noen typiske matvarer som produserer luft er løk, ulike kåltyper (salater, kålrot, grønnkål, blomkål), bønner, erter, asparges, eple og eplejuice, brokkoli, kullsyreholdig drikke, tyggegummi og andre produkter som inneholder sorbitol. I tillegg kan melk/melkeprodukter forårsake luft hos mange.

Beano er et enzym som bryter ned deler av maten som ikke fordøyes og dermed forårsaker luft (komplekse karbohydrater, fiber). Maten brytes ikke ned til noe mer usunt. Fiberet har fortsatt den samme gode effekten både med og uten Beano. Beano er ment å stoppe luft før det dannes. Matvarer det hjelper mot inkluderer belgfrukter, grønnsaker, kornprodukter etc. Du kan også prøve noe som heter Minifom som skal hjelpe mot luftdannelser/smerter.

Jeg vet ikke hva som produserer den dårlige lukten på tarmgassen.

Lykke til!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...