Gjest ingen Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Jeg er en jente på 16 som har funnet ut at jeg er gravid.Han som gjorde meg gravid bryr seg ikke om meg,han utnyttet meg fordi han visste at jeg var forelsket,så dumpet han meg etter at vi hadde hatt sex noen ganger.jeg vet at det er han som er faren. Men jeg har bestemt meg får å ta abort.Er ikke klar til barn nå,har masse utdannelse og ungdomstid igjen før jeg vil slå meg til ro.Vet jeg burde tenkt på det før men graviditeten var et uhell.Ingen vet at jeg er gravid,ikke han, og ikke foreldrene mine.Må jeg si det til ham før jeg tar abort? Vet jeg ikke MÅ det,men BØR jeg det?Han er en umoden drittsekk som sikkert ikke kommer til å bry seg,han kan til og med få vennene sine til å mobbe meg pga det (mobbing pga en abort er barnslig men det er slik han er,det ser jeg nå).Og avgjørelsen er jo tatt,uansett om han hadde villet beholde det hadde jeg ikke gjort det.Men det vet jeg han ikke vil. Noen råd,please? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
avil Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Abort er en voksen-greie. En alvorlig sak som er i en helt annen klasse enn kjærestesorg, intriger, umodne kommentarer osv. Du skal ta vare på deg selv, for dette er tøft. Jeg vil råde deg til å snakke med folk som betyr noe for deg, folk som er glade i deg og kan forstå og støtte deg. Gode venninner, og moren din. Hvis du har en fæl mor, har du kanskje en grei tante eller noen andre kvinner du kan prate med. En kjip guttunge som du er redd vil stelle i stand mobbing - nei, det syns jeg ikke du skal belaste deg selv med. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-246554 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Jeg vet ikke hvilket forhold du har til dine foreldre, men hvis det er et normalt godt forhold, så bør du fortelle dem at du er gravid. Jeg er enig i at du er ung, men jeg er ikke enig i at du nødvendigvis er for ung til å ta ansvar for et barn - det avhenger helt av hvilken hjelp du får - hva dine foreldre kan bidra med. Utdannelse kan du ta - livet er ikke slutt selv om man får et barn. En jente hvor jeg er født og oppvokst fødte da hun gikk i 9'ende klasse, hun fikk mye støtte av foreldrene - det gikk glimrende. Det er viktig at du tar inn over deg at du har hatt sex og at følgene av ble en graviditet - et barn. Det er også viktig at du forteller denne gutten at du har blitt gravid slik at han også kan ta det inn over seg. Å ha sex kan ha litt større konsekvenser enn å leke med biler. Du fortjener respekt - uansett hva du velger, men jeg personlig mener at du bør vurdere flere løsninger enn abort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-246558 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Jeg vet ikke hvilket forhold du har til dine foreldre, men hvis det er et normalt godt forhold, så bør du fortelle dem at du er gravid. Jeg er enig i at du er ung, men jeg er ikke enig i at du nødvendigvis er for ung til å ta ansvar for et barn - det avhenger helt av hvilken hjelp du får - hva dine foreldre kan bidra med. Utdannelse kan du ta - livet er ikke slutt selv om man får et barn. En jente hvor jeg er født og oppvokst fødte da hun gikk i 9'ende klasse, hun fikk mye støtte av foreldrene - det gikk glimrende. Det er viktig at du tar inn over deg at du har hatt sex og at følgene av ble en graviditet - et barn. Det er også viktig at du forteller denne gutten at du har blitt gravid slik at han også kan ta det inn over seg. Å ha sex kan ha litt større konsekvenser enn å leke med biler. Du fortjener respekt - uansett hva du velger, men jeg personlig mener at du bør vurdere flere løsninger enn abort. Abort er en vanskelig sak, men jeg regner med at "ingen" har tenkt godt over det og bestemt seg. Det hun vil ha hjelp med her er om hun skal fortelle det til fyren involvert - eller ikke. Så jeg synes ikke noe særlig om å forvirre henne med andre løsninger på den saken som hun IKKE ba om hjelp med. Forøvrig er jeg ganske uenig i at 16-åringer bør få barn, uansett hvor modne de er. De færreste i den alderen er istand til å takle ansvaret, og da selv om de får heltidshjelp fra foreldrene. Det er også ganske egoistisk å bringe denne "byrden" til foreldrene som nettopp har begynt å få tilbake litt av friheten i livet sitt. Dersom "ingen" går til foreldrene sine nå og sier at hun er gravid, hun tenker på abort fordi hun ikke vil takle ansvaret alene, men dersom de er villige til å la henne og barnet bli boende hjemme og hjelpe til hver dag osv, da skal hun beholde det - hva tror du foreldrene sier da? Dersom de sier nei, vi er ikke villige til å gjøre alt det, så føler de gjerne at det er deres "feil" at hun tar abort, og evnt. står ansvarlige for de traumer det må medføre for henne. Så da blir de rett og slett tvunget til å si ja, bo her med et spedbarn du, vi skal sitte barnevakt hver kveld når du gjør lekser, og betale andre for å sitte når du er på skolen, eller kanskje en av oss kan si opp jobben slik at vi kan hjelpe mer til, og vi skal stå opp om natten når hun/han gråter - du må jo være uthvilt til gloseprøven i morgen, og vi skal betale for klær/bleier/barnevogn osv, og selvfølgelig gjør det ingenting at vi utsetter den etterlengtende friheten vår i enda flere år... Merk: Jeg sier IKKE at foreldrene ikke vil bli glade for å få et barnebarn, men det skal ikke legges på deres skuldre å ta avgjørelsen om når dette barnet skal komme, for deretter å måtte ta store deler av ansvaret for det i tillegg. Og for å komme tilbake til hovedpoenget mitt: Abort er en komplisert og vanskelig sak, og jeg synes ikke at du gjør det bedre ved å ta opp igjen andre aspekter av saken som hun virker ferdig med på egen hånd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-246568 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nyco Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Enig med Zirine jeg. Tenk deg godt om slik at du er helt sikker på hva du vil før du gjør noe som helst. Ikke gå og bær på dette alene uansett hva avgjørelsen blir. Ta kontakt med AAN, alternativ til abort. De har taushetsplikt og kan opplyse om dine rettigheter og praktiske ting. Veldig kjekt dersom du ikke vil snakke med foreldrene eller andre. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-246572 Del på andre sider Flere delingsvalg…
terningkast6 Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Du har havnet i en veldig vanskelig situasjon og trenger nok noen å snakke med. Helsesøster? Lege? Du kan også ringe hit: http://www.aan.no/ Jeg synes ikke barnefaren har krav på å få vite at du ble gravid, spesielt ikke hvis du tror han vil snakke om det og bruke det mot deg. Hvis du velger å ta abort vil du sikkert at færrest mulig skal vite om det? Det er kanskje ikke så dumt å ta en prat med foreldrene dine, du kjenner dem jo og har vel kanskje en viss anelse om hvordan de vil reagere? Selv har jeg en datter på din aldre, og er klar på at hvis hun ble gravid ville hun få støtte av meg uansett hva hun valgte å gjøre, ta abort eller bære fram barnet. Det er ene og alene ditt valg. Lykke til! PS: Foreldre er ofte ikke så ille som en gjerne tror i 16-års alderen. Du har behov for noen nå! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-246581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Abort er en vanskelig sak, men jeg regner med at "ingen" har tenkt godt over det og bestemt seg. Det hun vil ha hjelp med her er om hun skal fortelle det til fyren involvert - eller ikke. Så jeg synes ikke noe særlig om å forvirre henne med andre løsninger på den saken som hun IKKE ba om hjelp med. Forøvrig er jeg ganske uenig i at 16-åringer bør få barn, uansett hvor modne de er. De færreste i den alderen er istand til å takle ansvaret, og da selv om de får heltidshjelp fra foreldrene. Det er også ganske egoistisk å bringe denne "byrden" til foreldrene som nettopp har begynt å få tilbake litt av friheten i livet sitt. Dersom "ingen" går til foreldrene sine nå og sier at hun er gravid, hun tenker på abort fordi hun ikke vil takle ansvaret alene, men dersom de er villige til å la henne og barnet bli boende hjemme og hjelpe til hver dag osv, da skal hun beholde det - hva tror du foreldrene sier da? Dersom de sier nei, vi er ikke villige til å gjøre alt det, så føler de gjerne at det er deres "feil" at hun tar abort, og evnt. står ansvarlige for de traumer det må medføre for henne. Så da blir de rett og slett tvunget til å si ja, bo her med et spedbarn du, vi skal sitte barnevakt hver kveld når du gjør lekser, og betale andre for å sitte når du er på skolen, eller kanskje en av oss kan si opp jobben slik at vi kan hjelpe mer til, og vi skal stå opp om natten når hun/han gråter - du må jo være uthvilt til gloseprøven i morgen, og vi skal betale for klær/bleier/barnevogn osv, og selvfølgelig gjør det ingenting at vi utsetter den etterlengtende friheten vår i enda flere år... Merk: Jeg sier IKKE at foreldrene ikke vil bli glade for å få et barnebarn, men det skal ikke legges på deres skuldre å ta avgjørelsen om når dette barnet skal komme, for deretter å måtte ta store deler av ansvaret for det i tillegg. Og for å komme tilbake til hovedpoenget mitt: Abort er en komplisert og vanskelig sak, og jeg synes ikke at du gjør det bedre ved å ta opp igjen andre aspekter av saken som hun virker ferdig med på egen hånd. Ungdommer som har hatt sex har ikke vondt av å høre at det finnes flere løsninger enn abort. Bortsett fra det så synes jeg innlegget ditt var så dumt at jeg gidder ikke kommentere resten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-246583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ingen Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Ungdommer som har hatt sex har ikke vondt av å høre at det finnes flere løsninger enn abort. Bortsett fra det så synes jeg innlegget ditt var så dumt at jeg gidder ikke kommentere resten. Ni,jeg er enig med lila.Ikke misforstå,jeg setter pris på svar og råd,men min avgjørelse er tatt og jeg håpet på at ingen skulle begynne med anti-abort-propaganda.Det var ikke det jeg ba om råd til.Ikke at du og nyco gjorde det,dere bare sa at det var muligheter.Men såpass tiltro må jeg få,at dere kan skjønne at jeg har tenkt masse over dette.For det har jeg.Kommer ikke til å skifte mening. liela,tusen takk for svaret,du forstår meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-246598 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Ni,jeg er enig med lila.Ikke misforstå,jeg setter pris på svar og råd,men min avgjørelse er tatt og jeg håpet på at ingen skulle begynne med anti-abort-propaganda.Det var ikke det jeg ba om råd til.Ikke at du og nyco gjorde det,dere bare sa at det var muligheter.Men såpass tiltro må jeg få,at dere kan skjønne at jeg har tenkt masse over dette.For det har jeg.Kommer ikke til å skifte mening. liela,tusen takk for svaret,du forstår meg Jeg sa at du fortjente respekt uansett hva du valgte, og jeg har ikke på noe punkt blandet meg inni ditt valg. Jeg responderte på innholdet i innlegget ditt, og synes jeg bør få lov til det når du først skriver her. Du skriver også i tillellinjen: "Abort - skal jeg? " - og dette er vel et spørsmål, er det ikke? Jeg svarte ikke på hva du har tenkt og gjort som du ikke har skrevet noe om fordi jeg er ikke tankeleser. Lykke til. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-246608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
leila Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Ungdommer som har hatt sex har ikke vondt av å høre at det finnes flere løsninger enn abort. Bortsett fra det så synes jeg innlegget ditt var så dumt at jeg gidder ikke kommentere resten. Det er ikke din jobb å fortelle henne noe som helst. Du må gi henne såpass kreditt, at når hun forteller at en avgjørelse er tatt, må du regne med at det er veloverveid. Hun ba om råd i en annen sak, ikke om hun skulle ta abort eller ikke. Selvsagt er det i flere diskusjoner rom for å ta opp emner som det ikke åpnes for direkte men som likevel angår saken. Men ikke rundt sånne temaer som dette, det er altfor sårbart. "ingen" kan for det du vet ha gått gjennom en fryktelig prosess for å ta den avgjørelsen hun har tatt, og kanskje hun sliter med dårlig samvittighet overfor fosteret, det siste hun trenger da er å bli minnet på enda flere "valgmuligheter". For øvrig synes jeg det er en fryktelig dårlig og barnslig debatt-teknikk å avfeie den andre med at "dette er for dumt til at jeg gidder å svare på". Det betyr som oftest at du føler deg tatt på sengen og ikke vet hva du skal si... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-246609 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Det er ikke din jobb å fortelle henne noe som helst. Du må gi henne såpass kreditt, at når hun forteller at en avgjørelse er tatt, må du regne med at det er veloverveid. Hun ba om råd i en annen sak, ikke om hun skulle ta abort eller ikke. Selvsagt er det i flere diskusjoner rom for å ta opp emner som det ikke åpnes for direkte men som likevel angår saken. Men ikke rundt sånne temaer som dette, det er altfor sårbart. "ingen" kan for det du vet ha gått gjennom en fryktelig prosess for å ta den avgjørelsen hun har tatt, og kanskje hun sliter med dårlig samvittighet overfor fosteret, det siste hun trenger da er å bli minnet på enda flere "valgmuligheter". For øvrig synes jeg det er en fryktelig dårlig og barnslig debatt-teknikk å avfeie den andre med at "dette er for dumt til at jeg gidder å svare på". Det betyr som oftest at du føler deg tatt på sengen og ikke vet hva du skal si... Det er ikke min jobb? Hva er det du snakker om? Et det bare folk med et bestemt syn som har lov til å skrive her på dol? Jeg har skrevet et helt ufarlig svarinnlegg hvor jeg forsiktig antyder at det finnes flere alternativer enn abort - fordi hun i tittelen skriver: Abort - skal jeg? Jeg har full respekt for det valget hun tar, og gir uttrykk for det. Kanskje du skulle slappe av litt - akkurat nå virker du ikke helt go. Det var siste ordet til deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-246627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lionn Skrevet 9. juni 2002 Del Skrevet 9. juni 2002 Det er ikke min jobb? Hva er det du snakker om? Et det bare folk med et bestemt syn som har lov til å skrive her på dol? Jeg har skrevet et helt ufarlig svarinnlegg hvor jeg forsiktig antyder at det finnes flere alternativer enn abort - fordi hun i tittelen skriver: Abort - skal jeg? Jeg har full respekt for det valget hun tar, og gir uttrykk for det. Kanskje du skulle slappe av litt - akkurat nå virker du ikke helt go. Det var siste ordet til deg. En liten rettelse er på sin plass: Ja, tittellinjen er abort-skal jeg? Ikke i den betydning: Skal jeg ta abort, men: Jeg skal ta abort, skal jeg fortelle om det til barnefaren. Jeg tror du misforstod her. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-246634 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest fanta Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Det er ikke min jobb? Hva er det du snakker om? Et det bare folk med et bestemt syn som har lov til å skrive her på dol? Jeg har skrevet et helt ufarlig svarinnlegg hvor jeg forsiktig antyder at det finnes flere alternativer enn abort - fordi hun i tittelen skriver: Abort - skal jeg? Jeg har full respekt for det valget hun tar, og gir uttrykk for det. Kanskje du skulle slappe av litt - akkurat nå virker du ikke helt go. Det var siste ordet til deg. Morsomt hvor sint du blir, på et ganske urimelig grunnlag! Jeg er forresten enig med Leila, i enkelte saker skal man passe seg for å si for mye utover det som det konkret blir bedt om. Og jeg tolker overskriften til ingen som at abort er temaet, skal hun fortelle om det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-247180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alven Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Det er ikke min jobb? Hva er det du snakker om? Et det bare folk med et bestemt syn som har lov til å skrive her på dol? Jeg har skrevet et helt ufarlig svarinnlegg hvor jeg forsiktig antyder at det finnes flere alternativer enn abort - fordi hun i tittelen skriver: Abort - skal jeg? Jeg har full respekt for det valget hun tar, og gir uttrykk for det. Kanskje du skulle slappe av litt - akkurat nå virker du ikke helt go. Det var siste ordet til deg. Er enig med leila her. Her har hun tatt et av de viktigste avgjørelsene i sitt liv, også kommer du og forteller at hun antagelig har valgt feil. Skam deg. Og syns også det er du som oppfører deg barnslig, ikke leila. Til ingen: jeg ville ikke fortalt barnefaren om aborten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-248341 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hyler dere bare for å hyle??? Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Er enig med leila her. Her har hun tatt et av de viktigste avgjørelsene i sitt liv, også kommer du og forteller at hun antagelig har valgt feil. Skam deg. Og syns også det er du som oppfører deg barnslig, ikke leila. Til ingen: jeg ville ikke fortalt barnefaren om aborten. zirine har ikke klandret "ingen" i det hele tatt så hvorfor skal hun skamme seg. Hun sier flere ganger at hun fortjener respekt for valget hun tar. Har dere i det hele tatt lest zirines innlegg eller hyler dere bare for å hyle??? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-248410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alven Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 zirine har ikke klandret "ingen" i det hele tatt så hvorfor skal hun skamme seg. Hun sier flere ganger at hun fortjener respekt for valget hun tar. Har dere i det hele tatt lest zirines innlegg eller hyler dere bare for å hyle??? Vel anonyme menneske. Jeg har en venninne som ble skikkelig deprimert fordi ALLE måtte minne henne om at "det finns andre alternativer". TROR du ikke man er klar over det?? Det er ikke som om man blir gravid og tenker "okey, nå er det ikke annet å gjøre enn å ta abort". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58153-abort-skal-jeg/#findComment-248502 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.