conan Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 I sin desperasjon etter å forlate de politiske skyggers dal, samt å spenne benkrok på Samarbeidsregjeringen, slår SV, Ap og FrP seg sammen om å tvinge gjennom tidenes mest populistiske, dyreste og mest ugjennomførbarlige barnehagereform. Det hele kan beskrives omtrent som at Ole Brum blir tatt på fersken med begge hendene dypt nede i Sareptas krukke, og folket skal bedras frem mot kommunevalget. Tanken er jo selvfølgelig lett å selge inn, og hvem kan vel være negativ til et krafttak for 100% barnehagedekning og maks 1500 kr mnd pr plass fra 2004. Alle applauderer for de barnevennlige partiene, og overser at de har planer om å bruke stortingsflertallet til å tvinge reformen gjennom, uten å samtidig finne finansiering til den. Eller som Siv Jensen sier det: "Det blir regjeringens problem..." Det er så uansvarlig og kvalmende populistisk at en kan dø av mindre. Alle de tre forlslagsstillerne vil veldig gjerne profitere på sin barnevennlige holdning, og bruker forslaget for alt det er verdt til å distansere seg fra den sittende regjerings politikk på området, men det er et par elementer de fort overser: 1) Pt er barnehagedekningen litt i overkant av 50% (53-54% SSB) og det er ca 190 000 barn i barnehager. Dvs at ca 168500 barn IKKE har barnehageplass. Trinn en må jo da være å skaffe plass til disse først- i løpet av et par år.... PS. Det tok over 8 år å bygge ut de siste 100 000 plassene. Tror du på tidsrammen og at den lar seg gjennomføre? 2) Å produser dagens antall barnehageplasser sysselsetter drøyt 52000 mennesker som jobber ca 40000 årsverk. For å produsere 168500 nye barnehageplasser, med samme produktivitet som i dag, trenges det ca 46-47000 nye ansatte i barnehagesektoren, hvorav ca 20% bør være pedagogisk utdannet (Det tar 3 år å utdanne en førskolelærer....Hvor skal de ta 9000 førskolelærere fra om 2,5 år?)). Men, siden det er størst mangel på plasser for de minste barna, er antakelig behovet for personale enda større. Hvor skal disse snaut 50 000 menneskene som er villig til å jobbe for luselønn komme fra? PS. Det er ca 100 000 arbeidsledige i Norge. Tror du fortsatt at barnehagereformen lar seg gjennomføre som forespeilet? 3) Bare merlønnskostnaden for det offentlige Norge ved å sysselsette 46-47000 nye ansatte blir sånn ca. 14 mrd pr år (drøyt et halvt forsvarsbudsjett) les igjen 14 000 000 000 kr, og da har jeg ikke engang tatt høyde for at gj, snittlig sykefravær er ca 10% (barnehageansatte er jo ikke akkurat lite syke), at lønningene for barnehageansatte kommer til å fly i taket (hva skjer med lønningene til andre offentlig ansatte da?), siden sektoren omtrent må doble antall ansatte osv osv Her har jeg bare sett på en kostnadsfaktor og ikke regnet på hva det vil koste å bygge alle disse barnehagene eller hva driften utover lønn koster. Tror du fortsatt på barnehagekameratene? 4) Ikke nok med det, men innen drøye to år så skal maks foreldrebetaling være redusert til 1500 kr pr måned pr barn. I dag er gjennomsnittlig foreldrebetaling pr. fulttidsplass mellom 2000-3000 kr for de med lav inntekt(100 000kr9 i kommunal barnehage og opp mot 4500 pr plass i private barnehager. La oss anta at landssnittet pt er sånn ca 3300 eller deromkring for en barnehageplass. Dvs at finansieringen av bare den reduserte foreldrebetalingen for dagens barnehager koster omtrent 4 mrd kroner i året, og så skal man altså øke dette med omtrent 40% i antall plasser også kommer kostnadsøkninger forøvrig osv osv... Tror du fortsatt på julenissen? Bare med slike grovanslag ser vi at regningen minst blir på 18 mrd ekstra i året på driften, og så kommer utbyggingen i tillegg. Når man vet at det årlige budsjettdramaet som pågår i ukesvis for åpne tv-kameraer, som oftest dreier seg om milliard eller to, må en jo lure på gangsynet til disse politikerne. Man man sikkert justere tallene og anslagene mine på mange måter og i begge retninger, men det jeg uansett er sikker på at man ikke kommer utenom, er at den foreslåtte reformen er så langt fra gjennomførbar, at den kun er et bedrag for å lokke til seg stemmer. Den er et bedrag fordi den forutsetter det helt umulige både mht. antall ansatte, antallet fysiske barnhageplasser og pris og finansiering. Det eneste disse politikerne oppnår, er å gjøre livet surt for alle barnefamilier som nå får forventningene skrudd i været, for så å bli superskuffet om noen år, og det er et bedrag for hele det norske folk, som må slite med slike politikere. Ikke la deg lure, bidra heller til å få dem vekk!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58318-makspris-p%C3%A5-barnehager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillelurven Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Beklager, gidda ikke lese alt du skrev. Er nok likevel enig med deg, utfra konklusjonen din til sist. Dessuten, æ e så egoistisk at æ drit i om de ainner får en sånn plass, æ træng det ikkje fra 2004, æ træng det NU! Og får æ det ikkje, ja så drit æ i det. Dessuten, de fleste burde vel kjenne igjen valgflesk nå? Og heller satse på de partiene som driver mer seriøst. F.eks pensjonistpartiet *S* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58318-makspris-p%C3%A5-barnehager/#findComment-247729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest punkyB Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Er jo samme faen - de betaler det jo ved å øke skatten - eneste forskjellen er jo at vi som ikke har barn er med på å betale for det også. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58318-makspris-p%C3%A5-barnehager/#findComment-247759 Del på andre sider Flere delingsvalg…
conan Skrevet 10. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2002 Er jo samme faen - de betaler det jo ved å øke skatten - eneste forskjellen er jo at vi som ikke har barn er med på å betale for det også. Jeg skal love deg at du ikke kommer til å synes at det er samma faen når skatten øker med 20 mrd i året: Da skal du være glad dersom du har penger til å kjøpe deg en Commodore 64.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58318-makspris-p%C3%A5-barnehager/#findComment-247762 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Zirine Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Makspris meg i *****. Hvis ikke de får gjennomslag for dette, så skal du se hva det neste blir: 5 årsreformen Få ungene inn i skolen, så *vips* så ser barnehagedekningen bedre ut og Ap. Sv og co kan slå seg på brystet med at de har klart å holde hva dem har lovet. Istedenfor skyver dem problemet over på skolen og gir barna våre et elendig tilbud - å leke på asfalt og 15 elever pr. lærer. Men skolen er ikke det verste - der kan de ha et visst fokus de 3 timene som de er der. Men hva skjer utover det? Jo, SFO!! En oppsamlingsplass av de sjeldne - som aldri vil klare å konkurrere med barnehagen. GUD, jeg blir så forbanna på den 6 års reformen. Jeg har ingenting imot at barna begynner på skolen i den alderen, men tilbudet er for ELENDIG - målsettingen for dårlig. Beklager conan - jeg mistet fokus. Men jeg støtter deg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58318-makspris-p%C3%A5-barnehager/#findComment-247807 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest punkyB Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Jeg skal love deg at du ikke kommer til å synes at det er samma faen når skatten øker med 20 mrd i året: Da skal du være glad dersom du har penger til å kjøpe deg en Commodore 64.... Da er jo saken en heeeelt annen - da er jeg absolutt mot ! Men jeg skal banne på at Kristin Halvorsen og co kommer til å klare å selge dette til alle velgerne. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58318-makspris-p%C3%A5-barnehager/#findComment-247811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
conan Skrevet 10. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 10. juni 2002 Makspris meg i *****. Hvis ikke de får gjennomslag for dette, så skal du se hva det neste blir: 5 årsreformen Få ungene inn i skolen, så *vips* så ser barnehagedekningen bedre ut og Ap. Sv og co kan slå seg på brystet med at de har klart å holde hva dem har lovet. Istedenfor skyver dem problemet over på skolen og gir barna våre et elendig tilbud - å leke på asfalt og 15 elever pr. lærer. Men skolen er ikke det verste - der kan de ha et visst fokus de 3 timene som de er der. Men hva skjer utover det? Jo, SFO!! En oppsamlingsplass av de sjeldne - som aldri vil klare å konkurrere med barnehagen. GUD, jeg blir så forbanna på den 6 års reformen. Jeg har ingenting imot at barna begynner på skolen i den alderen, men tilbudet er for ELENDIG - målsettingen for dårlig. Beklager conan - jeg mistet fokus. Men jeg støtter deg Ingen fare, du har bare utvidet analysen min til også å omfatte virkningene på det øvrige tilbudet av offentlige tjenester, dersom reformen gjennomføres. Tragisk blir det uansett, og disse løgnerne mangler jo totalt magemål mht hva de tror vi skal svelge.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58318-makspris-p%C3%A5-barnehager/#findComment-247828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alpt Skrevet 10. juni 2002 Del Skrevet 10. juni 2002 Jeg skal love deg at du ikke kommer til å synes at det er samma faen når skatten øker med 20 mrd i året: Da skal du være glad dersom du har penger til å kjøpe deg en Commodore 64.... Hvis dette fortsetter, så er jeg føkkings glad at jeg har min Commodere 64 pent stående i hylla enda ja.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/58318-makspris-p%C3%A5-barnehager/#findComment-248739 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.