Gå til innhold

brødbaking

Gjest lille_trille

Anbefalte innlegg

Gjest lille_trille

Heisann!

er det noen som har en oppskrift på et veldig grovt brød? jeg syns de fleste har mye hvitt mel, selv om det sies å vere grovt...så jeg baker selv, med litt hvitt mel, men da blir de så små..gjæren virker ikke...noen ide? er dinkel mel bedre ang GI?

hva med havremel og GI?

og siden det er så gorvt, vil kcal per 100 g vere høyere enn de lette luftige brødene? Jeg følger mengde-oppskrift til et brød-oppskrift, men bytter ut hvitt med mer grovt, men de blir jo så små, så da vil en slik liten brød skive vere lik en stor vanlig en? har veid dem til 40 g, men de er også veldig fuktige, for jeg bruker å ha i litt mer vann...

noen god brødbaker her, som kan gi meg råd?

håper på svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min egen oppskrift er som følger og de blir rågode, men kanskje ikke grove nok for deg:

1 pose tørrgjær

3 ts salt

2 dl grovhakkede solsikkekjerner

3 -4 dl havegryn

5 dl havremel

5 dl sammalt hvete (jeg bruker blandet fin og grov, men du kan godt bruke bare grov)

1 stor ss sirup

1 1/2 liter vann (ca. 40 grader)

Ha alt i kjøkkenmaskina og spe så med hvetemel til en passelig deig. Blir 3 stooore brød hos meg. Stekes på 200 grader i 50 min, jeg bruker brødformer på 2 liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er et forslag fra meg på et godt brød. Kanskje litt mye hvitt mel for deg?

1.5 liter vann

1.6 kg hvetemel

250 gr sammalt hvetemel

150 gr Bjørn havregryn

100 gr sesamfrø

150 gr solsikkefrø

75 gr linfrø

70 gr gjær

35 gr salt

Dette blandest og heves til dobbel størrelse. Tømmes i former 3 stk til ca 1 cm fra toppen av formen og etterheves deretter til toppen av formen. Brødene stekes på 250 grader i 1 time og deretter i 5-10 minutter uten former.

Disse brødene skal _ikke_ pakkes i plast, bortsett fra under frysing. Den beste måten å oppbevare brødet er å sette det på høykant med snittflaten ned, mellom måltidene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...